Miesten cup-taival päättyi puolivälieriin

15.6.2016

Punamustien hieno taival miesten Suomen Cupissa päättyi keskiviikkoiltana puolivälierätappioon Seinäjoen Jalkapallokerhoa vastaan. PK-35 Vantaa ja SJK pelasivat Myyrmäessä tiukan ottelun, jonka vieraat voittivat lopulta lukemin 1-3. Kotijoukkue löysi toisella jaksolla vahvan kirivaihteen, joka ei kuitenkaan riittänyt tasoitukseen asti.

Ottelu alkoi tasaisissa merkeissä ja ensimmäistä todella vaarallista maalintekopaikkaa saatiin odottaa viisitoista minuuttia. Vieraiden Ariel Nguekamin hyvä nostoyritys oli putoamassa takakulmaan, mutta Punamustien maalivahti Daniel Kollar venytti kätensä pallon tielle ja torjui tilanteen kulmapotkuksi.

SJK:n seuraava keskitys tuotti kuitenkin 17. peliminuutilla tulosta. Tällä kertaa Henri Aalto antoi oikealta laidalta hyvän keskityksen takatolpalle ja erikoistilanteen jäljiltä ylös jäänyt Teemu Penninkangas puski pallon takatolpalta maaliin.

PK-35 Vantaa kuittasi kuitenkin vieraiden johtomaalin nopeasti, sillä tasoitusosuma syntyi vain neljä minuuttia myöhemmin. Pallo pelattiin oikeaan laitaan Lucas Kaufmannille, joka tarjoili päätyrajalta hyvän keskityksen takaviistoon. Keskitys tavoitti rangaistuspilkun kohdalta Njazi Kuqin, joka laukoi pallon pompusta voimalla verkon perukoille.

Vierasjoukkue SJK siirtyi kuitenkin uudelleen johtoon jo 24. peliminuutilla. 1-2-maaliin johtanut tilanne syntyi pitkästä pystypallosta, jota Punamustien puolustus ei kyennyt purkamaan. SJK-hyökkääjä Roope Riski haistoi tilaisuutensa hyvin, nappasi pallon ja karkasi muutamalla nopealla askeleella läpiajoon. Lopuksi Riski sijoitti pallon varmasti taka-alakulmaan.

Maalirikkaan alun jälkeen molemmilla joukkueilla oli avausjaksolla vielä tilaisuutensa lisäosumiin. Kuqi pääsi toistamiseen puskemaan Kaufmannin keskityksestä, mutta pallo painui ohi maalin. SJK:n pelaajista sekä Matti Klinga että Penninkangas pääsivät nokikkain Kollarin kanssa, mutta Punamustien maalivahti esitti kaksi tärkeää torjuntaa. Tauolle lähdettiin siis vieraiden 1-2-johtolukemista.

Ottelu oli Punamustille peräti kolmas kuuteen päivään, joten kulunut viikko on ollut monelle pelaajalle raskas. Puolivälierässä PK-35 Vantaa haki tappioasemassa tuoreita jalkoja kentällä tekemällä jo tauolla kaksi pelaajavaihtoa. Aleksi Ristola ja Nosh A Lody otettiin vaihtoon ja heidän tilallaan kentälle vaihdettiin Masar Ömer ja Riku Heinonen, joka sai pienen tauon jälkeen jälleen runsaasti minuutteja ja pelasi mallikkaan 45-minuuttisen.

Tasaisissa merkeissä edenneen avausjakson jälkeen kotijoukkue otti toisella jaksolla otteen itselleen. Ottelun jälkimmäinen puolisko eteni Punamustien komennossa ja paine tuotti myös maalintekotilanteita. Kuqin ja Kaufmannin laukaukset painuivat kuitenkin maalin yli. Kosta Manev sen sijaan laukoi kulmapotkun jälkitilanteesta pienestä kulmasta suoraan SJK-maalivahti Jere Koposen syliin.

Myös vierailla oli noin tunnin pelin jälkeen tilaisuus karata kahden maalin karkumatkalle, kun Riski kääntyi rangaistusalueen rajalla ja laukoi vaarallisesti ilmasta. Kollar venyi kuitenkin huipputorjuntaan ja piti Punamustat mukana pelissä. Toisessa päässä Kaufmann vapautti nopean vastahyökkäyksen päätteeksi Kuqin nokikkain Koposen kanssa, mutta hän ajautui liian lähelle ja viimeistely-yritys jäi vajaaksi.

Toisen jakson lähestyessä loppuaan PK-35 Vantaa sai luotua entistä enemmän painetta SJK:n puolustusalueelle. Etenkin ottelun viimeiset viisitoista minuuttia olivat vahvaa Punamustien painostusta, mutta SJK onnistui tukkimaan keskusta-alueen ja purkamaan kotijoukkueen keskitykset.

Kun Punamustien kirivaihde ei tuottanut tulosta, SJK pääsi lisäajalla ratkaisemaan ottelun nopealla vastahyökkäyksellä. Riski karkasi oikealta laidalta, eteni rangaistusalueelle asti ja antoi poikittaissyötön Nguekamille, joka sijoitti pallon taka-alakulmaan. Ottelu päättyi lukemiin 1-3, joten Punamustien hieno taival Suomen Cupissa päättyi lopulta puolivälieriin. SJK sen sijaan jatkaa ensi viikolla pelattaviin välieriin.

Punamustilta vahva toinen jakso

PK-35 Vantaan päävalmentaja Shefki Kuqi oli ottelun jälkeen luonnollisesti pettynyt tulokseen. Kuqi harmitteli etenkin avausjakson takaiskuosumia.

– Onnittelut SJK:lle. Tappio oli iso pettymys, sillä tämä oli molemmille joukkueille iso peli. Halusin Cupissa finaaliin ja nyt olimme jo aika lähellä, Kuqi totesi.

– Päästimme ensimmäisellä puoliajalla kaksi helppoa maalia. Kolmas maali syntyi, kun nostimme lähes kaikki ylös ja haimme maalia.

Kuqin mukaan PK-35 Vantaalla oli alussa pieniä käynnistymisvaikeuksia, mutta toisella jaksolla kotijoukkue sai paremmin pelin juonesta kiinni.

– Viime peleissä olemme aloittaneet vahvasti ja pelanneet ensimmäisellä puoliajalla hyvin. Tänään se kääntyi vähän toisinpäin. Alussa pelimme oli vähän hidasta, mutta toinen jakso oli sitä peliä, jota olemme pelanneet viime peleissä tavallisesti jo avausjaksolla, Kuqi tuumi.

– Alkukaudesta hävisimme pelejä usein otteluiden loppupuolella ja päästimme pelien lopussa paljon maaleja. Olen tyytyväinen siihen, että olemme kääntäneet sen osalta kurssimme ja olleet vahvoja otteluiden lopussa. Joukkue on taistellut hyvin ja tänään kentällä oli paljon väsyneitä jalkoja, joten nyt pääsemme ansaitulle lomalle.

Punamustien ensi sunnuntaille merkitty VPS-ottelu on siirretty Vaasan huonokuntoisen nurmen takia heinäkuulle. Ottelusiirron myötä PK-35 Vantaan miehillä alkoi nyt tiiviin pelitahdin jälkeen muutaman viikon ottelutauko. Punamustien seuraava ottelu pelataan lauantaina 9.7., jolloin PK-35 Vantaa kohtaa tämäniltaisen vastustajansa SJK:n sarjaottelussa Veikkausliigassa.

PK-35 Vantaa – SJK 1-3 (1-2)

”Joukkue on taistellut hyvin, joten pääsemme ansaitulle lomalle.”

PK-35 Vantaan avauskokoonpano:

1 Daniel Kollar

3 Kosta Manev

4 Kim Raimi

10 Ymer Xhaferi

11 Ilari Äijälä

15 Lucas Kaufmann

16 Konsta Rasimus

17 Kevin Mombilo

19 Aleksi Ristola (46´ Masar Ömer)

21 Nosh A Lody (46´ Riku Heinonen)

99 Njazi Kuqi