PK-35 Vantaa ja KuPS pistejakoon

12.6.2016

PK-35 Vantaa ja Kuopion Palloseura päätyivät sunnuntai-iltapäivänä Myyrmäessä 1-1-tasapeliin. Kotijoukkue onnistui kuittaamaan KuPSin johtomaalin, mutta voitto-osumaan asti Punamustien loppurynnistys ei riittänyt.

KuPS aloitti ottelun hyvin, mutta jo viiden minuutin pelin jälkeen kotijoukkue pääsi paremmin peliin mukaan. Punamustille avautui jo kahdeksannella minuutilla hyvä maalintekotilaisuus, kun kuopiolaispuolustaja joutui kaatamaan rangaistusalueelle livahtaneen Ymer Xhaferin. Rikkeestä tuomittiin rangaistuspotku, jonka Njazi Kuqi laukoi kuitenkin maalin ohi.

PK-35 Vantaa ei kuitenkaan lannistunut hukatusta tilaisuudesta, sillä seuraava huippupaikka nähtiin heti seuraavasta hyökkäyksestä. Lucas Kaufmann antoi oikealta laidalta hyvän keskityksen, mutta Aleksi Ristola puski pallon takatolpalta maan kautta maalin yli. Myös KuPSilla oli avausjaksolla kaksi hyvää vetopaikkaa, mutta sekä Aliyu Abubakarin että Mika Ääritalon laukaukset suuntautuivat suoraan kotijoukkueen maalia vartioineen Daniel Kollarin syliin.

Kokonaisuudessaan avausjakso eteni hienoisessa Punamustien hallinnassa, mutta kotijoukkue ei kyennyt hyödyntämään maalintekotilanteitaan. Kaufmann tarjoili avausjaksolla myös toisen nappikeskityksen, mutta tällä kertaa Ristola puski pallon pilkun kohdalta maalin ohi. Kuqi sen sijaan pääsi laukomaan rangaistuspilkun kohdalta, mutta veto painui niukasti maalin ohi. Tauolle lähdettiin siis maalittomassa tasatilanteessa.

Tauon jälkeen KuPS tuli paremmalla jalalla kentälle ja onnistui luomaan painetta Punamustien maalille. Ilmari Niskanen pääsi laukomaan rangaistusalueelta, mutta pallo karkasi etuyläkulman ohi. Hetkeä myöhemmin Kollar esitti upean kaksoistorjunnan. Kollar torjui ensin rangaistusalueen rajalta tulleen laukauksen ja venytti kätensä myös irtopalloon ehtineen Urho Nissilän laukauksen tielle.

KuPS siirtyi kuitenkin johtoon torjunnasta seuranneesta kulmapotkusta. Nissilä antoi hyvän kulmapotkun takatolpalle ja keskuspuolustaja Emmanuel Egwuekwe puski pallon verkon perukoille.

Takaiskumaalin jälkeen PK-35 Vantaa sai jälleen juonesta kiinni ja lähti jahtaamaan tasoitusta. Kuqi pääsi puolittain läpi, mutta hänen nostoyrityksensä painui maalin ohi. Tunnin pelin jälkeen Kuqi puski pallon Kosta Manevin keskityksestä maalin katolle.

Punamustien tasoitus tuotti lopulta tulosta 66. peliminuutilla. Xhaferi antoi kulmapotkun jälkitilanteesta hyvän vasemman jalan keskityksen takatolpalle ja Kim Raimi puski pallon lähietäisyydeltä maaliin. Osuma oli kapteeni Raimille ensimmäinen Veikkausliigassa.

PK-35 Vantaa jahtasi tasoituksen jälkeen vielä sinnikkäästi voittomaalia, mutta lopun hyvästä paineesta huolimatta kotijoukkue ei onnistunut enää tekemään toista maalia. Myös KuPSilla oli tilaisuutensa johto-osumaan, mutta Kollar torjui Petteri Pennasen vaarallisen kaukolaukauksen maalin yli. Lisäosumia ei enää nähty, joten pisteet jaettiin tasalukemin 1-1.

Tappioasemasta tasoihin

Punamustien päävalmentajan Shefki Kuqin mukaan kotijoukkueella oli mahdollisuutensa voittoon, mutta samalla hän oli tyytyväinen joukkueensa noustua tappioasemasta tasoihin.

– Se on totta kai aina hyvä suoritus, kun noustaan tappioasemasta tasoihin. Saimme vielä tasoituksen jälkeen pelin hyvin haltuumme, mikä oli meille iso juttu. Alkukaudesta meillä oli vaikeuksia nousta takaa-ajoasemasta ja vastustajan maalien jälkeen pelimme hajosi usein. Nyt se on kääntynyt vähän toisinpäin, Kuqi tuumi.

– Jokainen piste on tärkeä. Ensimmäisen puoliajan esityksemme oli mielestäni aika vahva. Meillä oli kaikki mahdollisuus ratkaista peli jo ensimmäisen puoliajan aikana. Meillä oli pikku ja muutamia muita hyviä paikkoja. Jalkapallossa pitää kuitenkin osata ottaa peleistä positiiviset asiat mukaan ja suunnata katseet jo kohti seuraavaa koitosta.

Kuqin mukaan PK-35 Vantaa tiesi KuPSin olevan vaarallinen erikoistilanteissa, mutta kotijoukkue ei siitä huolimatta kyennyt estämään vieraiden johtomaalia.

– Puhuimme puoliajalla, että KuPSin ainoat mahdollisuudet maalintekoon tuntuvat tulevan erikoistilanteista. Emme halunneet antaa niitä heille, mutta he tekivät heti toisen jakson alussa kulmasta maalin.

– Tulimme kuitenkin hyvin mukaan peliin ja teimme tasoitusmaalin. Sen jälkeen meillä oli monta hyvää paikkaa. KuPSillakin oli yksi hyvä kaukolaukaus, jonka Kollar torjui. Muuten peli oli mielestäni ihan hyvin kontrollissa, Kuqi totesi.

Punamustien pelit jatkuvat jo keskiviikkona 15.6. Silloin PK-35 Vantaa isännöi Suomen Cupin puolivälierässä Seinäjoen Jalkapallokerhoa.

PK-35 Vantaa – KuPS 1-1 (0-0)

”Se on totta kai aina hyvä suoritus, kun noustaan tappioasemasta tasoihin.”

PK-35 Vantaan avauskokoonpano:

1 Daniel Kollar

3 Kosta Manev

4 Kim Raimi

10 Ymer Xhaferi

11 Ilari Äijälä (79´ Reza Heidari)

15 Lucas Kaufmann

16 Konsta Rasimus

17 Kevin Mombilo

19 Aleksi Ristola (84´ Masar Ömer)

21 Nosh A Lody

99 Njazi Kuqi