PK-35 Vantaa matkustaa perjantaina Tampereelle

12.5.2016

Punamustien pelit Veikkausliigassa jatkuvat huomenna Tampereella. PK-35 Vantaa ja Ilves majailevat tällä hetkellä sarjataulukon häntäpäässä, joten jaossa olevat sarjapisteet olisivat kummallekin tärkeitä. Ottelu pelataan perjantaina 13.5. klo 18.30 Tammelan stadionilla Tampereella.

PK-35 Vantaa on kahdeksan pelatun ottelun jälkeen kerännyt Veikkausliigassa viisi pistettä. Punamustien pistetili on karttunut vierasvoitolla Kuopion Palloseurasta sekä tasapeleillä SJK:ta ja IFK Mariehamnia vastaan. PK-35 Vantaan vierasottelut ovat sujuneet hyvin, sillä kolmesta vieraspelistään joukkue on hävinnyt vain yhden.

Edellisessä kolmessa pelissään PK-35 Vantaa on esittänyt kenties sarjakauden parasta peliään, mutta pallollista hallintaa ei ole kyetty konkretisoimaan sarjapisteiksi. SJK:ta ja IFK Mariehamnia vastaan PK-35 Vantaa pelasi maalittoman tasapelin. Maalitili saatiin vihdoin auki HJK:ta vastaan, mutta helsinkiläiset käyttivät maalipaikkansa tehokkaammin ja veivät Myyrmäestä pisteet lukemin 1-2.

Ilves on pelannut Veikkausliigassa vasta viisi ottelua, joista se on kerännyt kuusi pistettä. Tamperelaiset aloittivat sarjakauden vahvasti hakemalla vierasvoitot Kuopiosta ja Seinäjoelta. Sen jälkeen Ilveksellä on kuitenkin ollut vaikeampaa, sillä kolmesta seuraavasta ottelustaan joukkue ei ole saanut pistettäkään.

Kauden toistaiseksi ainoassa kotiottelussaan Ilves kärsi 0-1-tappion IFK Mariehamnille. Sen jälkeen tupsukorvat ovat hävinneet HJK:n vieraana lukemin 5-1 ja Kemissä niukasti 1-0.

Punamustien sarjapelien tehokkain maalintekijä on ollut kolmesti osunut Aleksi Ristola. Pelikiellostaan vapautunut Njazi Kuqi on osunut kahdesti. Ilves on tehnyt Veikkausliigassa neljä maalia, joista Emile Paul Tendeng on viimeistellyt puolet. Mika Lahtinen ja Tuure Siira ovat osuneet kertaalleen.

Punamustien kokoonpanosta puuttuvat perjantaina loukkaantumisten vuoksi kapteeni Kim Raimi, Riku Heinonen sekä Samu Volotinen. Muut pelaajat ovat pelikunnossa ja lisäksi Kuqi ja Fernando Liñan Rodriguez ovat pelikieltonsa jälkeen jälleen käytettävissä.

Joukkue kaipaa onnistumisia

Punamustien päävalmentaja Shefki Kuqi tietää, että PK-35 Vantaan tapaan myös Ilves kaipaa perjantai-illan ottelusta sarjapisteitä.

– Pelillisesti molemmat joukkueet tarvitsevat pisteitä kipeästi. Ilves aloitti hyvin ja voitti kaksi ensimmäistä peliään, mutta sen jälkeen heillä on kolme tappiota putkeen. He ovat kuitenkin hyviä kotonaan. IFK Mariehamnille he hävisivät 0-1, mutta se oli aika tiukka peli, Kuqi tuumi.

– IFK Mariehamnia vastaan kenttä ei näyttänyt olevan kovin hyvässä kunnossa, mutta viime viikkoina sää on onneksi ollut hyvä. Kenttä on kuitenkin aina molemmille sama.

PK-35 Vantaa on pelannut viime aikoina pelillisesti hyviä otteluita, mutta pistetili ei ole täyttynyt toivotulla tavalla. Kuqia harmittaa, että hän joutuu toistelemaan samoja asioita pelistä toiseen.

– Pelillisesti olemme pärjänneet hyvin. Olemme olleet usein parempia kuin vastustaja, mutta pisteet ratkaisevat ja niitä emme ole saaneet lainkaan toivottuun tahtiin. Klubi vastaan olisimme mielestäni ansainneet vähintään tasapelin. Pelien hallitseminen ei kuitenkaan tarkoita sitä, että aina tulisi pisteitä.

– Meidän pitää vain uskoa itseemme ja tehdä kovasti töitä. Sen myötä pisteitä alkaa jossain vaiheessa varmasti tulemaan. Luomme joka pelissä hyviä maalintekopaikkoja, joista pitää tehdä maaleja. Jos Veikkausliigassa ei käytä paikkojaan, vastustaja rokottaa, Kuqi totesi.

Kuqin mukaan joukkue kaipaa voittoja sarjatilanteen lisäksi myös itseluottamuksen takia.

– Olen aina sanonut, että jalkapallossa tarvitaan taitoa, mutta itseluottamus on kaikista tärkeintä. Esimerkiksi FC Interiä vastaan teimme alussa pari maalia, joiden myötä pelimme vapautui ja syöttöpeli alkoi rullata. Saimme hyviä tilanteita ja teimme neljä maalia, mutta olisimme hyvin voineet tehdä enemmänkin, Kuqi sanoi.

– Jos pystymme pelaamaan omaa peliämme, uskon meidän pystyvän haastamaan kenet tahansa kotona tai vieraissa. Avausmaali on varmasti tässäkin pelissä tärkeä.

Ilves – PK-35 Vantaa pelataan perjantaina 13.5. klo 18.30 Tammelan stadionilla Tampereella.