Punamustille maaliton tasapeli HJK:n vieraana

11.5.2016

PK-35 Vantaa pelasi keskiviikkoiltana kauden ensimmäisen tasapelinsä Naisten Liigassa, kun se tasasi pisteet HJK:n vieraana. Töölön Pallokentällä nähtiin tiukka ja tasainen ottelu, jossa maalit jäivät lopulta tekemättä.

Ottelu oli Punamustille kauden ensimmäinen nurmikentällä, mikä toi peliin oman mausteensa. Pallo ei liiku nurmikentällä yhtä nopeasti ja tasaisesti kuin keinonurmella, joten uusi alusta vaatii aina totuttelemista. PK-35 Vantaa pystyi pitämään palloa ja avaamaan peliä, mutta hyökkäyskolmannekselta pelaamisesta puuttui viimeinen terävyys.

Ottelun ensimmäinen vaarallinen maalintekopaikka avautui puolen tunnin pelin jälkeen kotijoukkue HJK:lle. Vilma Hakala pääsi jo ohittamaan Punamustien maalia vartioineen Velma Oikarisen, mutta ei lähtenyt laukomaan pienestä kulmasta. Hakala syötti pallon lopulta takaviistoon hyvään vetopaikkaan, mutta Oikarinen onnistui torjumaan laukauksen. Punamustien puolustus selvitti jatkotilanteen purkamalla irtopallon pois vaara-alueelta.

Toisella jaksolla PK-35 Vantaa sai paremman otteen pelistä ja pystyi siirtämään painopisteen selkeämmin HJK:n kenttäpuoliskolle. Helsinkiläiset sen sijaan vetäytyivät ja keskittyivät toisella jaksolla odottamaan vastahyökkäysmahdollisuuksia.

Vierailla oli toisen jakson alussa muutama hyvä tilaisuus maalintekoon. Ensin Hanne Ojanperä pääsi laukomaan rangaistusalueen kulmalta, mutta pallo painui niukasti maalin yli. Hetkeä myöhemmin Eveliina Parikka pääsi kulmapotkutilanteessa puskemaan, mutta HJK-maalivahti Minna Meriluoto torjui pallon yläriman yli. Myös Netta Koso yritti maalintekoa rangaistusalueen rajalta, mutta Meriluoto torjui alakulmaa kohti suuntautuneen laukauksen.

Kotijoukkueen toisen jakson vaarallisimmaksi maalintekopaikaksi jäi Linda Ruudun vapaapotku, joka putosi kuitenkin Punamustien onneksi ylärimaa hipoen maalin katolle. PK-35 Vantaa sen sijaan sai vielä lopussa luotua painetta HJK:n puolustusalueelle, mutta vaarallisia maalintekopaikkoja ei enää nähty. Töölön kevätillassa jäätiin maaleitta, joten pisteet tasattiin lukemin 0-0. Ottelun merkittävimmäksi tilastomerkinnäksi jäi lopulta kotijoukkueen Eveliina Summasen ulosajo toisen varoituksen seurauksena ottelun lisäajalla.

”Tasapeli oli kelvollinen tulos”

Punamustien päävalmentaja Jari Väisänen myönsi, että erilaisella alustalla oli oma vaikutuksensa peliin. Väisäsen mukaan PK-35 Vantaa pystyi siitä huolimatta kelvolliseen peliesitykseen.

– Pystyimme välillä hallitsemaan palloa ihan hyvin, vaikka alusta oli vaikea. Se vaikutti aika paljon, mutta pystyimme siitä huolimatta melko tasapainoiseen peliin. Olimme kuitenkin se osapuoli, joka pystyi pitämään palloa. Kummallakin oli muutama vaarallinen maalintekopaikka, mutta ehkä meillä oli kuitenkin pari paikkaa enemmän kuin HJK:lla. Emme kuitenkaan saaneet maalille ihan tappopalloja, vaan ne jäivät aika helpoiksi ja Meriluoto torjui ne hyvin, Väisänen tuumi.

– Alakerta hoiti tehtävänsä puolustussuuntaan mallikkaasti. Pystyimme avamaan peliä hyvin, mutta murtautumisvaiheet olivat vaikeita. Nurmikentällä syöttöjen pitää olla niin hyviä ja napsahtaa suoraan jalkaan, että tilanteet pystytään käyttämään hyväksi. Olisimme voineet pelata laidoilla vähän enemmän kaksi vastaan yksi –tilanteita.

Väisäsen mukaan Töölössä nähtiin keskiviikkoiltana fyysinen ottelu.

– Peli oli kovaa ja taklauksia tuli aika paljon. HJK pelasi ehkä vähän kovempaa kuin me. Se ei toisaalta kuulu ominaiseen pelitapaamme, sillä pidämme mieluummin palloa ja hallitsemme pelejä sitä kautta.

Väisäsen mukaan tasapelipiste oli lopulta tasaisesta ottelusta tyydyttävä tulos. Nyt joukkue siirtää ajatukset nopeasti jo seuraavaan peliin.

– Piste oli tästä pelistä ihan kelvollinen tulos. Peli haisi aika pitkään maalittomalta tasapeliltä. Piste on kuitenkin parempi kuin nolla pistettä ja tasapelin myötä HJK pysyi edelleen pienen välimatkan päässä meistä. Toivottavasti saamme nyt kaikki pelaajat pelikuntoon seuraavaan peliin.Silloin pääsemme taas pelaamaan omalla kotikeinonurmellamme, Väisänen totesi.

Punamustien pelit Naisten Liigassa jatkuvat jo tulevana lauantaina 14.5. Silloin PK-35 Vantaa saa Myyrmäkeen vieraakseen Åland Unitedin.

HJK – PK-35 Vantaa 0-0

”Piste oli tästä pelistä ihan kelvollinen tulos. Peli haisi aika pitkään maalittomalta tasapeliltä.”

PK-35 Vantaan avauskokoonpano:

1 Velma Oikarinen

3 Tiia Peltonen

5 Tia Painilainen

6 Mimmi Nurmela

7 Sanni Franssi

9 Netta Koso (90+1´ Selina Mustajoki)

11 Eveliina Parikka

13 Sanna Saarinen

14 Elina Salmi (69´ Roosa Toivanen)

15 Hanne Ojanperä (61´ Roosa Bröijer)

21 Tia-Maria Jaakonsaari