Naiset kohtaavat huomenna HJK:n Töölössä

10.5.2016

Punamustien naiset pelaavat huomenna kauden ensimmäisen nurmikenttäpelinsä Naisten Liigassa. Vastaan asettuu paikallisvastustaja HJK, jonka kanssa PK-35 Vantaa pelasi jo Suomen Cupissa värikkään ottelun huhtikuun puolivälissä. Ottelu pelataan huomenna keskiviikkona 11.5. klo 18.30 Töölön Pallokentällä.

PK-35 Vantaa on aloittanut Naisten Liigan puhtaalla pelillä. Joukkue on voittanut kaikki viisi sarjapeliään maalierolla 20-3. Viimeisimmässä ottelussaan PK-35 Vantaa kaatoi oululaisen ONS:n vieraskentällä lukemin 2-4. Punamustien maaleista vastasivat Sanni Franssi, rangaistuspilkulta onnistunut Sanna Saarinen ja kahdesti osunut Eveliina Parikka.

HJK:n alkukausi sen sijaan on ollut kaksijakoisempi. Viidestä ottelustaan HJK on voittanut kolme ja hävinnyt kaksi. Helsinkiläiset aloittivat vierasvoitolla Kuopion Pallokissoista, mutta kärsivät seuraavassa ottelussaan kotitappion sarjanousija ONS:lle. Lisäksi HJK on voittanut kotonaan TiPSin sekä Åland Unitedin ja hävinnyt Turun Palloseuran vieraana.

Punamustien tapaan myös HJK:n edellinen ottelu oli maalirikas. HJK pelasi helatorstaina kauden ensimmäisen kotiottelunsa Töölön Pallokentällä ja kaatoi Åland Unitedin maalein 4-2. HJK:n riveistä maalinteossa onnistuivat Linda Ruutu, Kaisa Collin ja kahdesti osunut Essi Sainio.

Joukkueet kohtasivat tänä vuonna toisensa jo Suomen Cupissa. HJK aloitti ottelun räväkästi ja karkasi jo ensimmäisen viidentoista minuutin aikana 3-0-johtoon. Helsinkiläisten vahva alku ei kuitenkaan riittänyt, sillä PK-35 Vantaa nousi ensin tasoihin ja lopulta jatkoajalla 3-5-vierasvoittoon. Punamustien maaleista vastasivat Hanne Ojanperä sekä kahdesti osuneet Franssi ja Parikka.

PK-35 Vantaan tehokkain maalintekijä Naisten Liigassa on ollut Franssi, joka johtaa seitsemällä osumallaan koko sarjan maalipörssiä. Ojanperä on yltänyt neljään maaliin ja Netta Koso sekä Saarinen ovat osuneet kolmesti. HJK:n paras maalintekijä on ollut kuudesti osunut Collin, joka on saanut taustatukea etenkin kolme maalia tehneeltä Sainiolta.

Punamustien kokoonpanotilanne on ottelupäivän alla sama kuin viime viikon ONS-pelissä. Polvivammastaan toipuva Ronja Ikonen on jo saanut harjoitteluluvan, mutta pelikuntoon pääseminen vienee vielä noin kuukauden. Myös Vilma Väisänen on loukkaantumisen takia sivussa. Uusi yhdysvaltalaispelaaja Ashley Riefner odottaa vielä pelilupaa Yhdysvalloista, joten hän on todennäköisesti vielä HJK-ottelusta sivussa.

Edellisestä kohtaamisesta arvokasta oppia

Keskiviikkoillan ottelu on PK-35 Vantaalla kauden ensimmäinen nurmikenttäpeli. Väisäsen mukaan alustan muuttuminen tuo peliin oman mausteensa, mutta hän ei usko sillä olevan ratkaisevaa merkitystä.

– Ensimmäinen nurmipeli pelataan joka vuonna, ja siihen totutellaan, kun on sen aika. Onneksi pääsimme vielä tänään vähän kokeilemaan nurmelle. Valmistaudumme siihen, että pallo ei välttämättä käyttäydy samalla tavalla kuin tekonurmella, Väisänen sanoi.

– Nurmella pelaaminen on positiivinen asia, vaikka joukkueemme tietysti harjoittelee tekonurmella. Se on meille tutumpi alusta, mutta myös nurmipelit ovat sujuneet hyvin.

Väisäsen mukaan 3-5-lukemiin päättynyt cup-ottelu oli Punamustille arvokas opetus. HJK pääsi yllättämään PK-35 Vantaan ja karkasi aikaisessa vaiheessa kolmen maalin karkumatkalle.

– Oli hyvä, että saimme siihen väliin sellaisen pelin. Se oli mielestäni loistava opetus koko joukkueelle. Aina kun jokin asia ei suju, siitä pitää oppia. Siinä pelissä saimme paljon oppia HJK:n hyvästä alkurynnistyksestä. Nyt meidän pitää olla tarkkana, jotta peli ei saa tällä kertaa samanlaista alkua. Uskon meidän olevan nyt vähän tarkempia, Väisänen totesi.

– On mielenkiintoista nähdä, lähteekö HJK jälleen prässäämään vai aloittavatko he rauhallisemmin aikaisempien pelien tapaan. Meille sopii kumpikin tapa ja valmistaudumme molempiin.

Väisänen on nähnyt HJK:n otteluita, joten vastustajan pelitapa ja vahvuudet ovat tiedossa.

– Näin HJK:n pelin Åland Unitedia vastaan. Se oli aika sekavaa peliä puolin ja toisin, mutta kyseessä oli myös Klubille ensimmäinen nurmipeli. Molemmilla oli siinä pelissä hyviä paikkoja ja HJK käytti ne hyvin hyödykseen. Heillä on vahva hyökkäys, jonka kanssa pitää olla tarkkana.

HJK saa keskiviikon otteluun mukaan uuden puolustuspään pelaajan, kun maajoukkuerinkiin kuuluva Katariina Naumanen liittyy helsinkiläisten vahvuuteen.

– Naumanen tuo varmasti lisää vahvuutta HJK:n kokoonpanoon, mutta laitamme tietysti painetta myös hänelle. Se on varmasti hänellekin jännä paikka. On mielenkiintoista nähdä, miten HJK muuttaa alakertaansa, Väisänen tuumi.

HJK – PK-35 Vantaa pelataan huomenna keskiviikkona 11.5. klo 18.30 Töölön Pallokentällä Helsingissä.