PK-35 Vantaa matkustaa huomenna Ahvenanmaalle

3.5.2016

Punamustien miehet matkustavat huomenna Veikkausliigan merkeissä Ahvenanmaalle. Haaste on kova, sillä huominen vastustaja IFK Mariehamn on kuuden pelatun ottelun jälkeen sarjakärjessä. Ottelu pelataan huomenna keskiviikkona 4.5. klo 18.30 Wiklöf Holding Arenalla Maarianhaminassa.

PK-35 Vantaa ja IFK Mariehamn kohtasivat toisensa jo Liigacupissa. Tuolloin saarelaiset aiheuttivat lohkovaiheen päätösottelussa 3-0-voitollaan Punamustien ainoan tappion Liigacupissa. Sarjapeleissä PK-35 Vantaan pistetahti ei ole ollut yhtä hyvä, sillä kuudesta ottelustaan joukkue on kerännyt neljä sarjapistettä.

Ainoan voittonsa PK-35 Vantaa haki Kuopion Palloseuran vieraana maalein 2-3. Kotikentällä pistetili aukesi viime perjantaina maalittomalla tasapelillä SJK:ta vastaan. Punamustien edelliset vieraspelit ovat sujuneet hyvin, sillä KuPS-voiton jälkeen PK-35 Vantaa kaatoi FC Interin Suomen Cupissa maalein 0-4 ja kärsi sitten hyvästä peliesityksestä huolimatta niukan 1-0-tappion Rovaniemen Palloseuran vieraana.

IFK Mariehamn kärsi sarja-avauksessaan 2-0-tappion HJK:n vieraana, mutta sen jälkeen saarelaiset eivät ole hävinneet. Viidestä seuraavasta ottelustaan IFK Mariehamn voitti neljä ja pelasi HJK:n kanssa tasan. Edellisessä ottelussaan joukkue haki 0-1-vierasvoiton Tampereen Ilveksestä.

Hyvän pistetahdin takuuna on ollut ennen kaikkea tiivis puolustuspeli, sillä ainoastaan HJK ja PS Kemi ovat onnistuneet maalinteossa vain kolme maalia päästäneiden saarelaisten verkkoon. Kotikentällään IFK Mariehamn on pelannut toistaiseksi kaksi ottelua, jossa se ei ole päästänyt vielä maaliakaan.

IFK Mariehamn on tehnyt tällä kaudella vain viisi maalia, mutta sen viimeistely on siitä huolimatta ollut riittävän tehokasta otteluiden voittamiseksi. Maarianhaminalaisten tehokkain maalintekijä on ollut kolmesti osunut Dever Orgill. Diego Assis ja Anthony Dafaa ovat osuneet kertaalleen.

PK-35 Vantaan ottelut sen sijaan ovat olleet yhdessä KuPSin kanssa Veikkausliigan maalirikkaimpia. Kuudessa ottelussa PK-35 Vantaa on tehnyt kuusi osumaa ja päästänyt yksitoista. Kauden ensimmäisen nollapelinsä joukkue pelasi viime perjantaina SJK:ta vastaan. Punamustien hyökkäystehoista ovat vastanneet kahdesti osuneet Njazi Kuqi ja Aleksi Ristola sekä Mateo Miguez. Yksi osumista kirjattiin vastustajan omaksi maaliksi.

Punamustien kokoonpanotilanteessa ei ole tapahtunut suuria muutoksia perjantain SJK-ottelun jälkeen. Pelikieltoaan kärsivä Kuqi puuttuu edelleen kokoonpanosta. Kapteeni Kim Raimi ei matkusta loukkaantumisen vuoksi Maarianhaminaan ja myös Carlos Portelan pelaaminen on epävarmaa. Maalivahti Samu Volotinen loukkasi itseään harjoituksissa, joten myös hänen tilannettaan tarkkaillaan vielä.

IFK Mariehamnilla tasokas joukkue

PK-35 Vantaan päävalmentaja Shefki Kuqi ennakoi huomisesta kamppailusta mielenkiintoista. Kuqin mukaan jo Liigacupissa kohdatulla IFK Mariehamnilla on jalkeilla tasokas joukkue. Myös Punamustien peli on ollut viime otteluissa hyvää.

– IFK Mariehamn on mielenkiintoinen vastustaja. Pidän heidän joukkueestaan. Minulle ei ole lainkaan yllätys, että he ovat pärjänneet. Heillä on hyviä, taitavia, nopeita ja kokeneita pelaajia. Se on hyvä sekotus, Kuqi arvioi.

– Pelillisesti kotipeli SJK:ta vastaan oli tähän asti paras esityksemme. Mielestäni teimme kaiken muun oikein, mutta maali jäi tekemättä.

Maarianhaminassa pelataan nurmella, mikä sopii Punamustille hyvin. Kuqi toivoo, että viheriö on saatu saarella hyvään kuntoon.

– Turussa kenttä oli vuodenaikaan nähden todella hyvässä kunnossa. Toivottavasti myös saarella on nurmi kunnossa, jotta saamme hyvän pelin aikaiseksi.

Kuqi on tyytyväinen siihen, että Punamustien oma pää on pitänyt viime otteluissa selvästi viime otteluita paremmin. Perjantaina PK-35 Vantaa pelasi SJK:ta vastaan ensimmäisen nollapelinsä Veikkausliigassa.

– Oli kiva pitää ensimmäistä kertaa oma pää puhtaana. Se oli enemmän sitä peliä, jota olemme pelanneet talvella ja jota haluamme pelata. Cupin ottelu mukaan lukien olemme päästäneet viimeisessä kolmessa pelissämme vain yhden maalin. Alkukaudesta päästimme liikaa maaleja, mikä ei ole tapaistamme, Kuqi sanoi.

PK-35 Vantaa ei saa vielä huomiseen otteluun mukaansa kaikkia pelaajiaan, mutta Kuqin mukaan kaikki alkukauden aikana pelanneet ovat esiintyneet edukseen. Päävalmentajalla on täysi luotto joukkueeseensa.

– Kokoonpanotilanteemme on edelleen vähän auki. Sen suhteen on ollut epävarmuutta koko alkukauden ajan. Ne, jotka ovat pelanneet ovat kuitenkin esiintyneet erittäin hyvin. Kaikki saavat mahdollisuuden.

IFK Mariehamn – PK-35 Vantaa pelataan keskiviikkona 4.5. klo 18.30 Wiklöf Holding Arenalla Maarianhaminassa.