Punamustille ensimmäinen kotipiste maalittomalla tasapelillä

30.4.2016

Myyrmäen jalkapallostadionilla pelattiin perjantai-iltana molempien joukkueiden kannalta tärkeä ottelu, kun PK-35 Vantaa ja SJK jahtasivat arvokkaita sarjapisteitä. Molemmat saivat lopulta tililleen yhden pisteen, sillä ottelu päättyi maalittomaan tasapeliin. SJK:lle sarjapiste oli kauden ensimmäinen. PK-35 Vantaa sen sijaan avasi vihdoin pistetilinsä myös kotikentällään.

Hallitseva Suomen mestari SJK on aloittanut kauden yskähdellen, sillä Myyrmäkeen saapuessa joukkueen pistetili oli edelleen avaamatta. Vantaalla SJK onnistui luomaan ottelun alkupuolella muutaman hyvän maalintekopaikan, mutta pelin edetessä ote siirtyi yhä vahvemmin Punamustille.

Ottelun alussa pohjanmaalaisten Roope Riski pääsi väläyttelemään vaarallisuuttaan. Riski karkasi kymmenenellä minuutilla läpiajoon, mutta kotijoukkueen maalia vartioinut Daniel Kollar veti pidemmän korren. Hetkeä myöhemmin Riski pääsi hyvien harhautusten jälkeen laukomaan, mutta tällä kertaa pallo kolahti tolppaan. Myös Ariel Ngueukam pääsi laukomaan läheltä Kollarin käsiin ennen puolen tunnin täyttymistä, mutta sen jälkeen vieraat eivät enää päässeet maalipaikoille.

Rauhallisesti aloittanut PK-35 Vantaa otti hiljalleen pallonhallinnan itselleen. Jo avauspuoliajan loppu eteni vahvasti kotijoukkueen komennossa. PK-35 Vantaa piti paineen SJK:n kenttäpuoliskolla, mutta vaarallisille maalintekopaikoille murtautuminen tuotti vaikeuksia. Punamustien avausjakson paras maalintekopaikka avautui lopulta Mateo Miguezille, joka laukoi pallon rangaistusalueen rajalta SJK-maalivahti Mihkel Aksalun syliin.

Maalittoman avausjakson jälkeen PK-35 Vantaa lisäsi höyryä ja loi painetta vieraiden puolustukselle. Heti toisen jakson alussa Masar Ömer pääsi laukomaan pienestä kulmasta, mutta Aksalu torjui laukauksen yli päätyrajan. Seuranneesta kulmapotkusta Ömer pääsi puskemaan, mutta pallo painui niukasti ohi maalin.

SJK kesti Punamustien paineen ja onnistui pitämään kotijoukkueen poissa vaarallisilta maalintekopaikoilta. PK-35 Vantaa oli kuitenkin vielä aivan ottelun lopussa lähellä siirtyä johtoon. Ymer Xhaferi antoi hyvän keskityksen ja Pablo Couñago pääsi puskemaan lähietäisyydeltä, mutta ottelun hahmoihin lukeunut Aksalu venyi upeaan torjuntaan. Aksalun torjunta pelasti lopulta SJK:lle pisteen, sillä ottelu päättyi tasalukemiin 0-0.

Vain maali jäi puuttumaan

PK-35 Vantaalle perjantai-illan tasapelipiste oli kauden ensimmäinen kotikentällä Myyrmäessä. Päävalmentaja Shefki Kuqin mukaan tasapelistä jäi hieman hampaankoloon, mutta samalla hän kiitteli joukkueensa peliesitystä.

– Jokainen piste on totta kai tärkeä, mutta uskon SJK:n olevan meitä tyytyväisempi tulokseen. En voi kuitenkaan pyytää jätkiltä enempää. Meiltä puuttui pari tärkeää pelaajaa ja pelasimme Suomen mestaria vastaan, Kuqi totesi.

– Tiesimme SJK:n vahvuudet ja pystyimme vastaamaan niihin erittäin hyvin. Meillä oli pari hyvää paikkaa, mutta vastustajan maalivahti teki muutaman hyvän torjunnan. Olisin toivonut avausjaksolla vähän enemmän laukauksia.

Kuqin mukaan kentällä ei näyttänyt siltä, että vastakkain oli kaksi sarjataulukon viimeisille sijoille jäänyttä joukkuetta. PK-35 Vantaan hyvä peliesitys antoi jälleen uskoa siihen, että joukkue pystyy kilpailemaan paremmista sijoituksista.

– Peli ei näyttänyt häntäpään joukkueiden kohtaamiselta. Mielestäni se oli viihdyttävää jalkapalloa. Pelillisesti olemme pärjänneet hyvin, mutta pisteitä ei ole tullut samaan tahtiin. Nyt meidän pitää vain nostaa pää pystyyn, Kuqi sanoi.

Punamustien maalivahti Daniel Kollar on kärsinyt ulosajosta seuranneen kahden ottelun pelikieltonsa, joten hän palasi jälleen tolppien väliin. Paluu onnistui hyvin, sillä PK-35 Vantaa pelasi perjantaina kauden ensimmäisen nollapelinsä Veikkausliigassa.

– Tuntui hyvältä päästä taas pelaamaan. Ensimmäisellä jaksolla peli oli mielestäni vähän kyttäilyä. Avausjakso oli tasainen ja varovainen, mutta toisella jaksolla saimme pelin selvästi hallintaamme. Meillä oli paikkoja, mutta harmillisesti emme pystyneet tappamaan peliä. Onneksi pidimme kuitenkin oman pään puhtaana, Kollar tuumi.

Kollarin mukaan hyvä peliesitys antaa Punamustille jälleen lisää uskoa omaan tekemiseen.

– Pelasimme 0-0 viime kauden mestarijoukkuetta vastaan. Mielestäni olimme jopa aktiivisempia ja meillä oli enemmän maalintekopaikkoja. Tämä kasvattaa varmasti joukkueen itseluottamusta, kun lähdemme keskiviikkona ryöstöretkelle saarelle.

Punamustien pelit Veikkausliigassa jatkuvat keskiviikkona 4.5. vierasottelulla IFK Mariehamnia vastaan. Seuraava kotiottelu on edessä lauantaina 7.5., kun Helsingin Jalkapalloklubi vierailee Myyrmäessä.

PK-35 Vantaa – SJK 0-0

”Peli ei näyttänyt häntäpään joukkueiden kohtaamiselta. Mielestäni se oli viihdyttävää jalkapalloa.”

PK-35 Vantaan avauskokoonpano:

1 Daniel Kollar

3 Kosta Manev

7 Yerai Vilaboa

8 Mateo Miguez

9 Masar Ömer (76´ Pablo Couñago)

11 Ilari Äijälä

15 Lucas Kaufmann (87´ Aleksi Ristola)

16 Konsta Rasimus

22 Lucas Garcia

33 Fernando Liñan Rodriguez

55 Marcus Heimonen (72´ Ymer Xhaferi)