Naiset kohtaavat Pallokissat vappuaattona

29.4.2016

Punamustien naisten sarjapelit jatkuvat jälleen lauantaina. Vappuaaton kotiottelussa PK-35 Vantaa saa vieraakseen Kuopion Pallokissat. Ottelu pelataan lauantaina 30.4. klo 15.00 Myyrmäen jalkapallostadionilla.

PK-35 Vantaa on aloittanut Naisten Liigan kolmella voitolla. Punamustien sarjakausi alkoi vierasvoitolla Tampereen Ilveksestä ja jatkui 4-0-kotivoitolla Turun Palloseuraa vastaan. Viime viikonloppuna PK-35 Vantaa haki 0-3-vierasvoiton Porin Nice Futiksesta. Sarja-avauksessa Ilves rokotti Punamustia heti ottelun alussa, mutta sen jälkeen PK-35 Vantaa on onnistunut pitämään maalinsa puhtaana sarjapeleissä.

Pallokissat aloitti viime kaudella sarjan vahvasti ja keräsi pisteitä pitkään tasatahdissa Punamustien kanssa. Kaksikko jakoi Naisten Liigan kärkipaikan kesään asti, mutta sen jälkeen kuopiolaisten pistatahti notkahti. Pallokissojen loppusijoitus yläloppusarjassa oli lopulta neljäs. Pronssimitalit jäivät kahden pisteen päähän.

Kuluvan kauden kuopiolaiset ovat aloittaneet vaihtelevasti. Kahdessa ensimmäisessä ottelussaan Pallokissat kärsi 0-2-kotitappion HJK:lle ja 2-1-tappion Åland Unitedin vieraana. Joukkueen pistetili aukesi lopulta kolmannessa ottelussa, kun Turun Palloseura kaatui Kuopiossa maalein 4-2.

Alkaneella liigakaudella Pallokissojen maaleista ovat vastanneet kahdesti osuneet Signy Aarna ja Marika Ritvanen. Ella-Rosa Huusko on viimeistellyt yhden maalin. Etenkin virolainen Aarna on vaarallinen maalintekijä, sillä hän osui viime kaudella Naisten Liigassa peräti 17 kertaa.

Punamustien riveistä Netta Koso, Sanni Franssi ja Hanne Ojanperä ovat yltäneet kolmeen osumaan. Ojanperä on viimeistellyt tasaisesti, sillä hän on onnistunut maalinteossa PK-35 Vantaan jokaisessa sarjapelissä. Kolmeen maaliin yltäneen kolmikon lisäksi myös kertaalleen osunut Tia Painilainen on avannut maalihanasa Naisten Liigassa.

Punamustien kokoonpanoon liittyy vielä ottelun alla muutamia epävarmuustekijöitä. Netta Koso on sairaana ja myös Henriikka Mäkelällä on pientä flunssaa. Vilma Väisänen sen sijaan on muutaman viikon poissa pelikentiltä harjoituksissa saamansa vamman takia. Pitkästä loukkaantumisesta kärsinyt Ronja Ikonen on edelleen sivussa, mutta niin ikään polvileikkauksesta toipunut Tiia Peltonen palaa todennäköisesti jo huomenna kokoonpanoon.

Vastassa pelitapaansa uudistanut joukkue

Punamustien sarjakausi on alkanut kolmelle voitolla. Joukkueen päävalmentaja Jari Väisänen on ollut ensimmäisten sarjakierrosten peliesityksiin tyytyväinen.

– Sarja alkanut loistavasti sekä Naisten Liigan että Suomen Cupin osalta. Olen todella tyytyväinen joukkueen pelaamiseen. Olemme pystyneet nousemaan vaikeista tilanteista ja hallinneet pelejä silloin kuin on pitänytkin. Etenemme aikataulun mukaisesti, Väisänen totesi.

Lauantain vastustaja Pallokissat sen sijaan on aloittanut kauden kaksijakoisesti. Kahden tappion jälkeen kuopiolaiset avasivat vihdoin voittotilinsä kotikentällään TPS:ää vastaan. Väisänen uskoo Pallokissojen kaipaavan kipeästi lisäpisteitä.

– Pallokissojen tilanne on muutaman kierroksen jälkeen varmasti hieman erilainen kuin he toivoivat. He eivät varmasti ole tyytyväisiä. He ovat pelanneet ihan hyviä pelejä, ja heillä olisi ollut mahdollisuus saada enemmän pisteitä. Nyt heille alkaa olla jo äärettömän tärkeää saada pisteitä ja päästä mukaan kärkikahinoihin, Väisänen tuumi.

– Heillä on hyviä pelaajia. Signy Aarna on ollut jo usean vuoden ajan liigan vaarallisimpia pelaajia. Lisäksi heiltä  löytyy maajoukkuepelaajia, jotka pitää ottaa huomioon.

Väisäsen mukaan kuopiolaisjoukkue on pyrkinyt muuttamaan pelaamistaan viime kauteen nähden. Nyt Pallokissat pyrkii pelaamaan selkeämmin pallonhallinnan kautta.

– Joukkue on pysynyt hyvin kasassa ja valmentaja on päässyt jatkamaan rakentamista hyvistä lähtökohdista. Pelitavan muuttaminen ei kuitenkaan ole ikinä lyhyt tie. Se vaatii aikaa, uskallusta ja hermoja. Lisäksi pelaajilla pitää olla rohekutta toteuttaa valmentajan ajamia asioita, Väisänen muistutti.

– Pallokissat on perinteisesti ollut suoraviivaisesti pelaava joukkue. He ovat hyviä kaksinkamppailuissa ja prässäävät kovaa. Nyt näemme, miten heidän uusi pelitapansa näkyy kentällä. Uskon Pallokissojen prässäävän välillä kovaa. Olemme kuitenkin päässeet treenaamaan kovaa prässiä vastaan ja onnistuneet siinä hyvin.

PK-35 Vantaa – Pallokissat pelataan lauantaina 30.4. klo 15.00 Myyrmäen jalkapallostadionilla.

Liput otteluun maksavat aikuisille 10 euroa ja lapsille sekä muille alennusryhmäläisille (opiskelijat, eläkeläiset, varusmiehet, työttömät) 5 euroa. Alle 7-vuotiailla lapsilla on otteluun vapaa pääsy. Ottelulippuja voi hankkia edullisemmin ennakkoon osoitteesta www.lippuautomaatti.fi/pk35vantaa.