PK-35 Vantaa isännöi perjantaina hallitsevia mestareita

27.4.2016

Punamustien pelit Veikkausliigassa jatkuvat jälleen perjantaina, kun PK-35 Vantaa saa vieraakseen Seinäjoen Jalkapallokerhon. SJK on hallitseva Suomen mestari, jonka alkukausi on kuitenkin ollut takkuinen. PK-35 Vantaa sen sijaan jahtaa perjantaina sarjakauden ensimmäistä kotivoittoaan. Ottelu pelataan perjantaina 29.4. klo 18.30 Myyrmäen jalkapallostadionilla.

PK-35 Vantaa on pelannut Veikkausliigassa viisi ottelua, joista se on kerännyt kolme sarjapistettä. Kotikentällään Myyrmäessä Punamustien pistetili on edelleen avaamatta, mutta joukkue haki kolme sarjapistettä vierasottelusta Kuopion Palloseuraa vastaan. Viikonlopun ottelussaan PK-35 Vantaa kärsi lisäaikamaalilla harmittavan 1-0-tappion Rovaniemen Palloseuraa vastaan.

Kolmen kotitappion jälkeen Punamustien leirissä toivotaan, että joukkue pystyisi jo neljännellä yrityksellään tarjoamaan kotiyleisölle voiton. Samalla PK-35 Vantaa haluaa avata jälleen maalihanansa, sillä kahdessa viimeisimmässä kotiottelussaan HIFK:ta ja VPS:ää vastaan kotijoukkue ei ole onnistunut maalinteossa. Punamustien tehokkaimmat maalintekijät Veikkausliigassa ovat olleet kahdesti osuneet Aleksi Ristola ja Njazi Kuqi, joka kärsii tällä hetkellä pitkää pelikieltoaan.

Hallitseva Suomen mestari SJK on aloittanut kautensa pahasti alakanttiin. Neljän pelatun ottelun jälkeen SJK:n pistetili on edelleen avaamatta. SJK kaatoi sarja-avauksessaan PS Kemin, mutta menetti myöhemmin pisteensä peluutettuaan pelipassittomia pelaajia. Lopputulokseksi tuomittiin siis lopulta SJK:n 0-3-tappio.

Kentällä SJK on hävinnyt IFK Mariehamnille ja Tampereen Ilvekselle kotonaan sekä HJK:lle vieraissa. Pohjanmaalaisten toistaiseksi ainoasta hyväksytystä liigamaalista on vastannut Ariel Nguekam, joka viimeisteli SJK:n johtomaalin Helsingissä.

Heikosta alkukaudesta huolimatta SJK:lla on jalkeilla vahva pelaajaryhmä. Joukkuetta tähdittää muun muassa Suomen monivuotinen A-maajoukkuepelaaja Aleksei Eremenko Junior. Puolustuspäähän kokemusta tuo Abdoulaye Meite. Norsunluurannikkolaistoppari joutuu kuitenkin seuraamaan perjantain ottelun sivusta, sillä hän kärsii Ilves-ottelun ulosajosta seurannutta pelikieltoaan. Myös Mehmet Hetemaj, Richie Dorman, Emil Lidman ja Timo Tahvanainen puuttuvat perjantaina SJK:n kokoonpanosta.

Punamustien pelaajista Kuqi on pelikieltonsa takia sivussa. Maalivahti Daniel Kollar sen sijaan on jo pelikiertonsa kärsinyt, joten hän on jälleen käytettävissä. Koko alkukauden loukkaantumisista kärsineet Carlos Portela ja Kim Raimi ovat jo palanneet joukkueharjoituksiin, mutta heidän pelaamisensa on vielä epävarmaa.

Molemmat haluavat kääntää kurssinsa

PK-35 Vantaan päävalmentaja Shefki Kuqi odottaa perjantai-illan ottelusta mielenkiintoista koitosta. PK-35 Vantaan tavoin myös hallitsevan Suomen mestarin SJK:n alkukausi on sujunut mollivoittoisesti.

– Vastakkain on nyt kaksi joukkuetta, joiden odotukset ovat olleet korkealla, mutta alkukausi ei ole mennyt ihan nappiin. Meillä on sentään kolme pistettä, mutta he menettivät omansa toimiston puolella. En ole nähnyt heidän pelaamistaan, mutta jossain vaiheessa SJK:n pelit alkavat varmasti kulkemaan ja tulokset paranevat, Kuqi arvioi.

– Tuloksemme eivät ole olleet toivottuja, mutta pelit ovat olleet tasaisia ja olen peliesityksiin ihan tyytyväinen. Olemme pärjänneet, vaikka emme ole vielä saaneet kaikkia parhaita pelaajiamme yhtä aikaa kentälle.

PK-35 Vantaa ei ole vielä avannut pistetiliään kotonaan Myyrmäessä. Perjantaina siihen tarjoutuu SJK:ta vastaan jälleen uusi mahdollisuus.

– Jokainen peli on meille edelleen uusi haaste, ja toivottavasti kotipelitkin alkavat nyt kulkea. Olimme viime kaudella Ykkösessä kotona vahvoja, mutta nyt olemme pelanneet vieraissa paremmin. KuPSia vastaan saimme pisteet ja Interiä vastaan pelimme oli jo lähellä normaalia suoritustamme. Rovaniemellä tulos oli mitä oli, mutta pelillisesti hallitsimme ottelua RoPSin lyhyttä hallintajaksoa lukuun ottamatta, Kuqi sanoi.

– Sarja on tasainen, joten muutamalla voitolla on nopeasti jo viiden parhaan joukossa. En usko, että pelit menevät ainakaan huonompaan suuntaan. Nyt ainoa suuntamme on ylöspäin.

SJK:n riveissä pelaava Eremenko Jr on Kuqille tuttu pelaaja Suomen A-maajoukkueen riveistä.

– Hän on varmasti yksi Veikkausliigan parhaista pelaajista. SJK:lla on kuitenkin hyvä joukkue ja olen vähän yllättynyt siitä, että hän ei ole pelannut niin paljoa. Ainakin viime peleissä hän on ollut välillä penkillä, Kuqi tuumi.

Punamustien kapteeni Raimi ja tärkeä keskikenttäpelaaja Portela lähestyvät pelikuntoa, mutta Kuqi on vielä varovainen ennakoidessaan perjantain ottelua. Tässä vaiheessa kautta joukkue ei halua ottaa loukkaantumisten suhteen riskejä.

– Totta kai haluan ”Caloin” kentälle, mutta pelaajan terveys menee tietysti etusijalle. Etenemme sen mukaan. Tällä hetkellä hän on jo treeeneissä mukana, mikä on iso askel. Toivottavasti saamme hänet pian mukaan myös peleihin. Hän pelasi viime vuonna kaikki pelit. Kun hän on poissa, jotain näyttää puuttuvan, Kuqi totesi Portelan tilanteesta.

– Myös Kimin tilanne on mennyt eteenpäin, ja hänkin treenaa jo mukana. Meillä on pieni pelaajarinki, joten jokainen pelaaja on tärkeä.

PK-35 Vantaa – SJK pelataan perjantaina 29.4. klo 18.30 Myyrmäen jalkapallostadionilla.

Liput otteluun maksavat aikuisille 20 euroa ja lapsille sekä muille alennusryhmäläisille (opiskelijat, eläkeläiset, varusmiehet, työttömät) 10 euroa. Alle 7-vuotiailla lapsilla on otteluun vapaa pääsy. Ottelulippuja voi hankkia edullisemmin ennakkoon osoitteesta www.lippuautomaatti.fi/pk35vantaa.