Naisten sarjapelit jatkuvat huomenna Porissa

22.4.2016

Punamustien pelit Naisten Liigassa jatkuvat jälleen huomenna. PK-35 Vantaa pelaa sarjakauden toisen vieraspelinsä, kun joukkue matkustaa porilaisen Nice Futiksen vieraaksi. Ottelu pelataan huomenna lauantaina 23.4. klo 16.00 Porin urheilukeskuksen keinonurmella.

Puolustavien Suomen mestarien sarjakausi on lähtenyt vahvasti liikkeelle. Sarja-avauksessaan PK-35 Vantaa kaatoi viime kauden hopeamitalisti Tampereen Ilveksen vieraskentällä maalein 1-3. Punamustien ensimmäinen kotiottelu sen sijaan päättyi 4-0-voittoon Turun Palloseuraa vastaan.

Punamustilla on kuitenkin lauantain otteluun lähdettäessä allaan raskas ottelu, sillä tiistain Suomen Cupin ottelu HJK:ta vastaan venyi 120-minuuttiseksi jännitysnäytelmäksi. Helsinkiläiset johtivat ottelua jo 3-0, mutta PK-35 Vantaa nousi tasoihin ja lopulta jatko-ottelussa 3-5-voittoon.

Porilaiset sen sijaan ovat keränneet kahdesta Naisten Liigan ottelustaan yhden sarjapisteen. Avauskierroksella Nice Futis pelasi 1-1-tasapelin sarjanousija ONS:n vieraana. Toisessa sarjaottelussaan Nice Futis kiusasi Ilvestä pitkään. Porilaiset johtivat ottelua avausjaksolla jo 2-0, mutta joutuivat lopulta taipumaan 2-4-kotitappioon.

PK-35 Vantaan pelaajista maalinteossa ovat Naisten Liigassa kunnostautuneet kolme maalia viimeistellyt Netta Koso sekä kahdesti osuneet Hanne Ojanperä ja Sanni Franssi. Nice Futiksen maaleista ovat vastanneet venäläishyökkääjä Marina Fedorov ja Netta Hannula. Nice Futiksen kolmas liigaosuma kirjattiin vastustajan omaksi maaliksi.

Punamustien leikkauksista toipuvat Tiia Peltonen ja Ronja Ikonen ovat edelleen sivussa. Myös Elina Salmi jää pois huomisesta vierasottelusta. HJK-ottelun sivusta seurannut Roosa Toivanen sen sijaan palaa kokoonpanoon.

Vastassa vahvistunut Nice Futis

PK-35 Vantaan päävalmentaja Jari Väisäsen mukaan joukkue on valmiina huomiseen otteluun. Pitkäksi venynyt HJK-ottelu oli raskas, mutta hieno kirivoitto oli samalla hyvä osoitus Punamustien henkisestä vahvuudesta.

– Olemme viime päiviä yrittäneet palautetta, joten emme ole tehneet mitään ihmeitä. Tänään teemme vähän lyhyemmän ja tiukemman harjoituksen. Sitten kaikki on tehty lauantaita varten, Väisänen sanoi.

– HJK-peli oli meille hyvä opetus siitä, että ikinä ei kannata antaa periksi ja jokaiseen pelaajaan pitää luottaa. Kun luotamme omaan tekemiseemme, olemme vahvoilla.

Väisänen uskoo, että porilaiset tarjoavat Punamustille huomenna kovan haasteen. Hänen mukaansa Nice Futiksella on nyt jalkaille iskukykyinen joukkue.

– Meidän pitää olla Nice Futista vastaan tarkkana, sillä he ovat nyt parempia kuin aikaisempina vuosina. Heidän pelinsä paranee hiljalleen, kun he ovat enemmän yhdessä. En odota siitä missään tapauksessa helppoa peliä, Väisänen arvioi.

– Heillä on monta hyvää yksilöä, jotka pystyvät tekemään tuojaan ja viemään peliä eteenpäin. Brooke Barbuton, Amanda Collinsin ja venäläisten lisäksi heillä on pitkät topparit, jotka ovat varmasti hyviä ilmapalloissa. Meidän pitää huomioida se. He pystyvät etenemään pelaamalla ja laittavat varmasti paljon palloja maalille. Ilvestä he pääsivät rankaisemaan erikoistilanteista.

Länsirannikolla Punamustia odottaa kova merituuli, joka tuo oman mausteensa peliin. Väisänen kuitenkin toivoo, että sääolosuhteet eivät nouse Porissa pääosaan.

– Se on tuulinen paikka, jolla voi myös olla merkitystä pelin kulkuun. Toivottavasti joukkueiden tekemisillä on huomenna enemmän vaikutusta kuin sääolosuhteilla.

Nice Futis – PK-35 Vantaa pelataan lauantaina 23.4. klo 16.00 Urheilukeskuksen keinonurmella Porissa.