Punamustat vakuuttavasti Suomen Cupin puolivälieriin

21.4.2016

PK-35 Vantaa eteni torstai-iltana Respect Suomen Cupin puolivälieriin kaatamalla FC Interin Turussa. Vierasjoukkue oli ottelussa alusta lähtien niskan päällä ja karkasi jo avausjaksolla kolmen maalin karkumatkalle. Lopputulokseksi kirjattiin lopulta Punamustien vakuuttava 0-4-voitto.

Vieraat aloittivat ottelun vahvasti, sillä ottelun avausmaali syntyi jo seitsemännellä peliminuutilla. Lucas Kaufmann antoi kulmapotkun, jonka päätteeksi Kosta Manev pääsi yrittämään maalintekoa takatolpalta. Turkulaismaalia vartioinut Henrik Moisander onnistui torjumaan Manevin laukauksen, mutta Masar Ömer pääsi siirtämään irtopallon verkon perukoille.

Ottelu eteni alusta lähtien Punamustien komennossa. PK-35 Vantaa piti maltillisesti palloa ja piti FC Interin poissa maalintekopaikoilta. Benjamin Källman laukoi alkuminuuteilla rangaistusalueen rajalta yli maalin, mutta tilanne jäi lopulta turkulaisten ottelun ainoaksi vaaralliseksi maalintekopaikaksi.

PK-35 Vantaa sen sijaan hyödynsi maalintekopaikkansa tehokkaasti. Vieraat siirtyivät 16. peliminuutilla jo 0-2-johtoon. Kaufmann teki jälleen loistavan esityön ja syötti pallon Mateo Miguezille oikeaan laitaan. Miguez kavensi kohti keskustaa ja laukoi pallon kauniisti vasemmalla jalallaan takayläkulmaan.

Punamustien kolmannesta maalista vastasivat jälleen Kaufmann ja Ömer. Vahvan ottelun pelannut Kaufmann antoi hyvän pystysyötön, jonka FC Interin Papa Sow yritti katkaista. Topparin katko epäonnistui kuitenkin pahasti ja Ömer pääsi tuikkaamaan pallon läheltä ohi Moisanderin. Tauolle lähdettiin siis Punamustien turvallisessa 0-3-johdossa.

FC Inter suoritti kaksi ensimmäistä vaihtoaan jo 44. peliminuutilla ja kolmannen heti tauolla. Vaihdot eivät kuitenkaan auttaneet turkulaisia, sillä ote pysyi vahvasti Punamustilla myös toisella jaksolla. Maalipaikoille päättäminen tuotti FC Interille vaikeuksia ja PK-35 Vantaa piti rauhallisesti palloa johtoaan turvaten.

PK-35 Vantaa iski toisella jaksolla vielä yhden lisäosuman. Ottelun hahmoihin lukeutunut Kaufmann karkasi vasemmalta laidalta ja antoi hyvän poikittaissyötön vaihdosta kentälle tulleelle Pablo Couñagolle. Espanjalaishyökkääjä sai pallon rangaistusalueen rajalla ja sijoitti pallon ensimmäisellä kosketuksellaan taka-alakulmaan.

Punamustien maalia vartioi tänään nuori Samu Volotinen, joka pelasi ensimmäisen miesten ottelunsa aloituskokoonpanossa. Vieraat onnistuivat pitämään FC Interin poissa maalintekopaikoilta, joten Volotisen pallokosketukset jäivät torstai-iltana vähiin. Volotinen selvitti kuitenkin harvat tilanteet kunnialla ja sai tililleen hienon nollapelin.

Voiton myötä PK-35 Vantaa eteni Suomen Cupin puolivälieriin. Otteluparit arvotaan 24.4. ja pelataan 15.6. Punamustien Veikkausliigaottelut jatkuvat jo tulevana sunnuntaina vierasottelulla Rovaniemen Palloseuraa vastaan.

Kuqi kiitteli nollapeliä

PK-35 Vantaan päävalmentaja Shefki Kuqi oli tyytyväinen suojattiensa ohjeisiin. Kuqi oli tyytyväinen ennen kaikkea siihen, että PK-35 Vantaa onnistui pitkästä aikaa pitämään vastustajansa maaleitta.

– Näyttää siltä, että pelaamme vieraissa helpottuneemmin ja paremmin kuin kotona. Myös luonnonnurmi varmaan auttoi taitavia pelaajiamme. Tämä oli meiltä kokonaisuudessaan hyvä suoritus. Hallitsimme peliä hyvin, Kuqi sanoi.

– Olen erittäin tyytyväinen siihen, että pidimme tällä kertaa maalimme puhtaana. Olemme päästäneet viime aikoina liikaa maaleja. Se ei ole ollut tavallista peliämme. Tänään pelimme oli ehkä lähempänä sitä normaalisuoritustamme.

Suomen Cupissa on jäljellä enää kahdeksan joukkuetta. Kuqin mukaan PK-35 Vantaa etenee kuitenkin peli kerrallaan.

– Cupissa tulos on tietysti tärkein. Mukana ei ole enää montaa joukkuetta. Nyt katsotaan, kuka meille arvotaan seuraavaksi vastaan.

Ensimmäisen täyden miesten ottelunsa pelannut Volotinen piti heti maalinsa puhtaana. Lisäksi etenkin Ömer ja Couñago onnistuivat kuivan kauden jälkeen jälleen maalinteossa.

– Nollapeli on aina nollapeli. Inter ei ollut hävinnyt vielä yhtään peliä ja he ovat aloittaneet kauden hyvin. Samu ei joutunut torjumaan montaa palloa, mutta hän otti ne muutamat tilaneet ihan hyvin. Se oli varmasti itseluottamuksen takia tärkeää, Kuqi totesi.

– Myös ”Maski”, Mateo ja Pablo saivat hyviä onnistumisia.

FC Inter – PK-35 Vantaa 0-4 (0-3)

”Tämä oli meiltä kokonaisuudessaan hyvä suoritus. Hallitsimme peliä hyvin.”

PK-35 Vantaan avauskokoonpano:

3 Kosta Manev

7 Yerai Vilaboa

8 Mateo Miguez (61´ Lucas Garcia)

9 Masar Ömer (68´ Pablo Couñago)

10 Ymer Xhaferi (79´ Kevin Mombilo)

11 Ilari Äijälä

13 Samu Volotinen