Naiset kohtaavat Suomen Cupissa HJK:n

18.4.2016

Punamustien naisten pelit jatkuvat jo huomenna, kun PK-35 Vantaa kohtaa Suomen Cupissa Helsingin Jalkapalloklubin. Molemmat selvittivät ensimmäisen cup-ottelunsa helposti, joten toisen kierroksen ottelu on molemmille hyvä tasonmittari. HJK – PK-35 Vantaa pelataan Talin jalkapallohallissa tiistaina 19.4. klo 18.00.

Suomen Cupin avauskierroksella PK-35 Vantaa kaatoi Helsingin Palloseuran selvin 0-5-lukemin. Ottelu ratkesi kahden nopean maalin myötä jo aikaisessa vaiheessa ja PK-35 Vantaa pääsi vielä kaunistelemaan loppulukemia muutamaan otteeseen. HPS:n ensimmäinen maali merkittiin omaksi maaliksi. Punamustien muista osumista vastasivat kahdesti osuneet Roosa Bröijer ja Hanne Ojanperä.

HJK ylsi yhden maalin verran parempaan lopputulokseen kaataessaan Suomen Cupin ensimmäisellä kierroksella Vantaan Jalkapalloseuran. 0-6-voitossa helsinkiläisten maaleista vastasivat Vilma Hakala, Essi Sainio, Tia Hälinen, Juulia Grönlund ja kahdesti osunut Essi Sainio.

PK-35 Vantaa on aloittanut Naisten Liigassa mestaruutensa puolustamisen hyvin, sillä se on voittanut molemmat liigaottelunsa. Sarja-avauksessaan PK-35 Vantaa kaatoi viime kauden hopeamitalisti Ilveksen Tampereella maalein 1-3. Kauden ensimmäinen kotiottelu TPS:ää vastaan sen sijaan päättyi Punamustien 4-0-voittoon. Maaliverkkoa ovat sarjapeleissä heiluttaneet kolmesti osunut Netta Koso sekä kaksi maalia viimeistelleet Sanni Franssi ja Hanne Ojanperä.

HJK:n alkukausi on sujunut kaksijakoisesti. Helsinkiläiset hakivat sarja-avauksessaan 0-2-vierasvoiton Kuopion Pallokissoista, mutta hävisivät viime lauantaina kotikentällään sarjanousija ONS:lle lukemin 1-3. HJK:n liigamaaleista ovat vastanneet Sainio ja Collin. Toinen avausottelun osumista merkittiin kuopiolaisten omaksi maaliksi.

Punamustien loukkaantumisista toipuvat Tiia Peltonen ja Ronja Ikonen ovat edelleen sivussa kokoonpanosta. Lisäksi muutaman TPS-pelissä vammoja saaneen pelaajan pelaaminen on vielä epävarmaa.

”Vastaan tulee hyökkäävä joukkue”

PK-35 Vantaan päävalmentaja Jari Väisänen odottaa huomisesta HJK-kohtaamisesta mielenkiintoista ottelua. Väisäsen mukaan HJK:n kohtaaminen  on Punamustille hyvä tasonmittari.

– Nyt vastaan tulee yksi kovimmista vielä Suomen Cupissa mukana olevista joukkueista. HJK on meille hyvä puntari.

– Vastaan tulee kovaa hyökkäävä joukkue. HJK on meille nyt ensimmäinen selkeästi korkealta ja aktiivisesti prässäävä vastustaja, mutta se ei välttämättä ole huono asia. Se avaa meille lisää mahdollisuuksia pelata. Ilves prässäsi meitä vastaan välillä tosi kovaa, joten se ei tule täysin uutena asiana, Väisänen tuumi.

PK-35 Vantaa voitti lauantaina Naisten Liigassa TPS:n maalein 4-0. HJK sen sijaan kärsi 1-3-kotitappion sarjanousija ONS:ää vastaan, joten helsinkiläiset haluavat varmasti pestä kasvojaan Suomen Cupin ottelussa.

– HJK lähtee peliin erilaisista lähtökohdista, sillä heillä on nyt tappio alla. Heidän joukkueensa on vahvistunut, joten he haluavat varmasti näyttää pärjäävänsä. He tekevät huomenna kaikkensa voiton eteen, Väisänen ennakoi.

– Meidän tilanteemme on siltä osin erilainen, että TPS-peli oli meidän kannaltamme aika kevyt. Meille tuli kuitenkin pari harmillista loukkaantumista.

Väisänen tuntee HJK:n pelitavan, mutta hänen mukaansa PK-35 Vantaa keskittyy ensisijaisesti omaan pelaamiseensa.

– HJK on pelannut suoraviivaisesti ja pyrkinyt saamaan paineen ja pallonhallinnan nopeasti vastustajan päätyyn. Meidän pitää pystyä vastaamaan siihen omalla pelillämme. Tärkeintä on luottaa omaan tekemiseemme myös tiukoissa paikoissa, Väisänen painotti.

Suomen Cupin toisen kierroksen ottelu HJK – PK-35 Vantaa pelataan tiistaina 19.4. klo 18.00 Talin hallissa.