Punamustien tuskaiset kotipelit saivat jatkoa

17.4.2016

PK-35 Vantaa jahtasi sunnuntaina sarjakauden ensimmäistä kotivoittoaan, kun Vaasan Palloseura vieraili Myyrmäessä. Kolmaskaan kotiottelu ei vielä tuonut sarjapisteitä, sillä VPS vei voiton lukemin 0-2. Ottelun ratkaisuhetkeksi muodostui toisen jakson rangaistuspotku ja maalivahti Daniel Kollarin ulosajo.

Punamustien Aleksi Ristolalle avautui jo ottelun alkupuolella kaksi hyvää maalintekopaikkaa. Neljännellä minuutilla Ristola pääsi yrittämään läheltä, mutta tuikkasi pallon suoraan päin VPS-maalivahti Jevgeni Kolbotsevia. Myöhemmin Ristola pääsi laukomaan rangaistusalueen rajalta, mutta venäläismaalivahti torjui kovan laukauksen kulmapotkuksi.

Myös vierasjoukkueelle siunaantui avausjaksolla yksi hyvä tilaisuus maalintekoon, kun jamaikalaishyökkääjä Andre Clennon pääsi puskemaan kulmapotkusta. Pusku suuntautui kuitenkin suoraan Kollarin syliin. Kokonaisuudessaan avausjakso eteni hienoisesti kotijoukkueen hallinnassa, mutta tauolle lähdettiin maalittomassa tasatilanteessa.

Toisella jaksolla VPS pääsi paremmin mukaan peliin, minkä myötä PK-35 Vantaa ei enää saanut pidettyä painetta vaasalaisten kenttäpuoliskolla. VPS:n piristyminen tuotti myös yhden vaarallisen maalintekopaikan, kun Loorents Hertsi pääsi yrittämään lähietäisyydeltä. Hertsi sai kuitenkin huonon osuman palloon ja ohjasi pelivälineen ohi tyhjän maalin.

Ottelun käännekohta nähtiin lopulta 66. peliminuutilla, kun vaasalaisten Clennon pääsi karkaamaan läpiajoon. Jamaikalaishyökkääjä yritti kiertää Kollarin, joka syöksyi lopulta Clennonin jalkoihin. Seurauksena oli rangaistuspotku ja punainen kortti Kollarille.

Kollarin ulosajon myötä tolppien väliin vaihdettiin nuori VJS-kasvatti Samu Volotinen, joka teki samalla debyyttiinsä Veikkausliigassa ja joutui heti torjumaan rangaistuspotkua. Pallon taakse asettui Hertsi, joka laukoi pelivälineen Volotisen kainalon alta maaliin ja vei VPS:n 0-1-johtoon.

VPS lisäsi johtoaan 76. peliminuutilla. Pyry Soiri otti korkean pystysyötön taidokkaasti olkapäällä haltuunsa ja eteni rangaistusalueelle. Soiri pääsi nokikkain Volotisen kanssa ja sijoitti pallon varmasti taka-alakulmaan.

Toisen takaiskumaalin jälkeen PK-35 Vantaa yritti vielä nousta mukaan peliin, mutta kotijoukkue ei kyennyt enää nousemaan miesvajaalla mukaan peliin. Punamustien loppukiri ei johtanut enää kunnollisiin maalintekopaikkoihin, joten VPS jatkoi PK-35 Vantaan kotipelituskaa 0-2-vierasvoitolla.

”Emme hävinneet yhden rangaistuspotkun takia”

Punamustien valmentaja Jose Riveiron mukaan PK-35 Vantaa aloitti ottelun hyvin, mutta joukkue väsyi pyrkiessään aktiiviseen prässiin.

– Mielestäni hallitsimme peliä avausjaksolla. Etenkin viimeisten 20 minuutin aika pystyimme organisoimaan hyökkäyksiämme haluamallamme tavalla ja saimme levätä palloa pitäessämme.

– Samaan aikaan tuntui kuitenkin siltä, että kulutimme liikaa energiaa. Jos VPS:n pelitapaa vastaan yrittää riistää pallon heidän kenttäpuoliskollaan, pitää tehdä kovasti töitä. Jouduimme juoksemaan liikaa ja pallonriistojen jälkeen meillä oli vaikeuksia, kun pelaajamme olivat jo väsyneitä. Yhdeksän tänään aloittaneista pelaajista pelasi avauksessa kolme päivää sitten Kuopiossa, joten jaksaminen tuotti meille vaikeuksia, Riveiro totesi.

Riveiron mielestä VPS pääsi toisella jaksolla paremmin peliin mukaan. Rangaistuspotku ja Kollarin ulosajo olivat Punamustille kohtalokkaita, mutta Riveiron mukaan tappio ei johtunut vain yksittäisestä tilanteesta.

– Toisella jaksolla VPS sai mielestäni paremman otteen pelistä. Myös rangaistuspotkuun johtanut tilanne tuli sen seurauksena. Emme voi sanoa hävinneemme vain yhden pilkun takia, sillä se oli seurausta kenttätapahtumista, Riveiro sanoi.

– 90 minuutin perusteella VPS oli meitä parempi. Me olimme parempia 45-50 minuuttia pelistä, mutta kokonaisuudessaan VPS ansaitsi voittonsa.

Täyden ottelun PK-35 Vantaan keskuspuolustuksessa pelanneen Riku Heinosen mukaan ottelun alku sujui Punamustilta hyvin, mutta tappioasemaan ja vajaalle joutuminen vaikeuttivat urakkkaa.

– Mielestäni aloitimme ottelun ihan hyvin ja teimme niitä juttuja, joita olimme sopineet. Pystyimme myös ajoittain kontrolloimaan peliä. Toisen jakson alku oli hankala, mutta silti tuntui siltä, että saimme hiljalleen peliämme käyntiin. Sitten tulivat rangaistuspotku, ulosajo ja 0-1-maali, joiden jälkeen peli meni vaikeaksi, Heinonen kertasi kenttätapahtumia.

– Tasakentällisin pystyimme pitämään pelin ihan kontrollissa. Pystyimme pelaamaan myös pallollisesti hyvin alhaalta, mutta tappio tietysti harmittaa.

PK-35 Vantaa jatkaa pelejään torstaina, kun se matkustaa Suomen Cupissa FC Interin vieraaksi Turkuun. Veikkausliigassa PK-35 Vantaa pelaa seuraavan kerran sunnuntaina, jolloin edessä on vierasottelu Rovaniemen Palloseuraa vastaan.

PK-35 Vantaa – VPS 0-2 (0-0)

”Emme voi sanoa hävinneemme vain yhden pilkun takia, sillä se oli seurausta kenttätapahtumista.”

PK-35 Vantaan avauskokoonpano:

1 Daniel Kollar

5 Riku Heinonen

7 Yerai Vilaboa

8 Mateo Miguez

10 Ymer Xhaferi

11 Ilari Äijälä

15 Lucas Kaufmann (69´ Samu Volotinen)

16 Konsta Rasimus

19 Aleksi Ristola (65´ Kevin Mombilo)

33 Fernando Liñan Rodriguez

38 Pablo Couñago (57´ Masar Ömer)