PK-35 Vantaan pistetili aukesi vierasvoitolla Kuopiossa

14.4.2016

PK-35 Vantaa avasi torstai-iltana pistetilinsä Veikkausliigassa vierasvoitolla Kuopiosta. Savossa nähtiin värikäs ottelu, sillä Punamustien voittonumeroiksi kirjattiin lopulta 2-3. Avausjaksolla ottelu aaltoili voimakkaasti, mutta toisella puoliajalla PK-35 Vantaa sai pelin paremmin kontrolliinsa ja piti johtonsa loppuun asti.

Vieraat aloittivat ottelun terävästi ja siirtyivät johtoon jo kuudennella peliminuutilla. PK-35 Vantaa pelasi oikealla laidalla hienon syöttökombinaation, jonka päätteeksi Yerai Vilaboa pääsi tarjoilemaan pallon maalin edustalle. Syöttö tavoitti Aleksi Ristolan, joka pääsi viimeistelemään takatolpalta ottelun avausmaalin.

Punamustien johto ei kuitenkaan kestänyt kauaa, sillä KuPS nousi tasoihin jo viisi minuuttia myöhemmin. Ymer Xhaferi antoi keskialueella pahan harhasyötön, jonka päätteeksi kuopiolaisten nigerialaiskärki Gbolahan Salami pääsi karkaamaan läpiajoon. Salami eteni rangaistusalueella ja laukoi pallon varmasti taka-alakulmaan.

PK-35 Vantaa siirtyi toistamiseen johtoon ottelun 36. peliminuutilla. Xhaferi antoi kulmapotkun, jonka jälkeen pallo jäi pomppimaan kuopiolaisten rangaistusalueelle. Lopulta Riku Heinonen pääsi laukomaan ja pallo pomppi KuPSin Babacar Diallon reidestä omaan maaliin.

Vieraat karkasivat vielä ennen taukoa jo kahden maalin karkumatkalle. Lucas Garciaa työnnettiin selästä ja erotuomari määräsi tilanteesta rangaistuspotkun. Pallon taakse asettui Mateo Miguez, joka laukoi pallon varmasti maalin vasempaan nurkkaan. Tauolle lähdettiin siis Punamustien 1-3-johdossa.

Myös toinen puoliaika alkoi räväkästi, kun KuPSille vihellettiin pian tauon jälkeen rangaistuspotku. Heinonen joutui rikkomaan Salamia ja ottelun erotuomari määräsi pallon yhteentoista metriin. Petteri Pennanen ei epäonnistunut, vaan laukoi kuopiolaisten kavennusosuman maalin oikeaan alakulmaan.

PK-35 Vantaa ei kuitenkaan hetkahtanut takaiskuosumasta. Vieraat saivat pelinsä toisella puoliajalla paremmin tasapainoon, minkä myötä KuPS ei enää päässyt nopeisiin vastahyökkäyksiin. PK-35 Vantaa pelasi ottelun lopun järkevästi ja onnistuivat turvaamaan johtoasemansa.

Punamustien 2-3-johto kesti loppuun asti, joten PK-35 Vantaa avasi kolmannessa ottelussaan voittotilinsä Veikkausliigassa. Pistetiliä yritetään lihottaa jo sunnuntaina, kun Punamustien koitokset jatkuvat kotiottelulla Vaasan Palloseuraa vastaan.

”Ensimmäinen voitto on aina tärkeä”

PK-35 Vantaan päävalmentaja Shefki Kuqi oli luonnollisesti tyytyväinen voittotilin aukeamiseen. Vieraat pääsivät tauolle turvallisen tuntuisessa kahden maalin johdossa, mutta KuPS onnistui tekemään kavennusmaalin pian tauon jälkeen. Kuqin mukaan PK-35 Vantaa pelasi kuitenkin ottelun lopun järkevästi.

– Ensimmäinen voitto on aina tärkeä. Mitä pidemmälle mennään ilman voittoa, sitä tuskaisemmaksi se käy. Kaksi viimeistä peliämme olivat mitä olivat, mutta tänään saimme hyvän alun.

– Takaiskumaalin jälkeen tietysti mietitytti, miten tässä käy, mutta mielestäni pelasimme toisen jakson hyvin. Mitä pidemmälle toinen puoliaika eteni, sitä paremmin peli oli mielestäni kontrollissamme, Kuqi arvioi.

Kuqin mukaan sarjakauden ensimmäinen vieraspeli tuli hyvään paikkaan. PK-35 Vantaa hävisi kaksi ensimmäistä kotipeliään Veikkausliigassa, mutta pistetili aukesi heti ensimmäisessä vierasottelussa.

– Minulla oli jo eilen sellainen fiilis, että on hyvä pelata tämä peli vieraissa. Vaikka kotona pelaaminen on etu, on kotipeleissä aina myös pieniä paineita, Kuqi tuumi.

Punamustien tuorein sopimuspelaaja Fernando Liñan Rodriguez pelasi Kuopiossa täyden ottelun keskikentän pohjalla. Kuqin mukaan Liñan selviytyi debyytistään hyvin.

– Hän on ollut mukana vasta muutaman päivän, mutta pelasi ihan hyvin. Hän sopii tälläisissä peleissä hyvin puolustuslinjan eteen. Liñan on fiksu poika, joka sijoittuu hyvin. Hän on oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja sopii pelitapaamme hyvin.

Kuqin mukaan avausvoiton jälkeen on hyvä jatkaa sunnuntain kotipeliin Vaasan Palloseuraa vastaan.

– Toivottavasti pisteitä tulee lisää. Tänään näimme jälleen, että tämä on aika tasainen sarja. Meiltä puuttui muutamia jätkiä, mutta saimme silti tärkeän vierasvoiton. Kun saamme kaikki pelaajat mukaan, meillä on uskoakseni ihan kilpailukykyinen joukkue, Kuqi totesi.

PK-35 Vantaa pelaa seuraavan Veikkausliigan ottelunsa jo sunnuntaina 17.4. Silloin Punamustien vieraaksi saapuu Vaasan Palloseura.

KuPS – PK-35 Vantaa 2-3 (1-3)

”Ensimmäinen voitto on aina tärkeä. Toivottavasti pisteitä tulee lisää.”

PK-35 Vantaan avauskokoonpano:

1 Daniel Kollar

5 Riku Heinonen

7 Yerai Vilaboa

8 Mateo Miguez

9 Masar Ömer (75´ Pablo Couñago)

10 Ymer Xhaferi

11 Ilari Äijälä

16 Konsta Rasimus

19 Aleksi Ristola (68´ Marcus Heimonen)

22 Lucas Garcia (46´ Lucas Kaufmann)

33 Fernando Liñan Rodriguez