Miesten cup-taival alkaa huomenna Kotkassa

17.3.2016

PK-35 Vantaan taival miesten Respect Suomen Cupissa alkaa huomenna KTP:n vieraana. Punamustilla on Kotkasta hyviä muistoja viime syksyn nousukarsinnoista, mutta niiden myötä vastassa on varmasti myös erittäin sisuuntunut vastustaja. Ottelu pelataan perjantaina 18.3. klo 18.30 alkaen Arto Tolsa Areenalla Kotkassa.

Molemmat joukkueet aloittavat cup-urakkansa neljänneltä kierrokselta, joten huominen koitos on molemmille kauden ensimmäinen ottelu Suomen Cupissa. Veikkausliigakauteen valmistautuva PK-35 Vantaa on pelannut kevättalven aikana harjoitusotteluiden lisäksi myös Liigacupin pelejä. Kaikkiaan Punamustilla on pelituntumaa jo kahdeksasta ottelusta.

Viime kauden päätteeksi pääsarjasta pudonnut KTP sen sijaan on pelannut vain harjoitusotteluita. Kotkalaiset ovat kohdanneet talven aikana myös kaksi Veikkausliigajoukkuetta. KuPSia vastaan KTP kärsi tammikuussa 1-4-tappion, mutta viimeisimmässä harjoitusottelussaan kotkalaiset pelasivat 1-1-tasapelin FC Lahden vieraana.

Viime lokakuussa joukkueet kohtasivat liigakarsintojen merkeissä. Tuolloin Myyrmäessä päädyttiin maalittomaan tasapeliin, mutta PK-35 Vantaa ratkaisi otteluparin edukseen jälkimmäisessä koitoksessa Kotkassa. 2-3-vierasvoitossa Punamustien maaleista vastasivat Lucas Garcia ja Pablo Couñago. Yksi osuma kirjattiin kotkalaisten omaksi maaliksi.

PK-35 Vantaan ohella myös KTP:n joukkueessa on tapahtunut talven aikana paljon muutoksia. Ilari Äijälä siirtyi Kotkasta Punamustiin ja Tamas Gruborovics EIF:ään. Tulopuolella oli toissa kaudella vihreävalkoisissa maaleja tehtaillut Jussi Aalto, joka palasi Kotkaan TPS:stä.

Punamustien kokoonpanotilanne ei ole perjantain ottelun alla aivan optimaalinen, sillä joukkueen kapteeni Kim Raimi ja ja argentiinalaistaituri Lucas Garcia joutuvat seuraamaan ottelun sivusta. Lisäksi useamman pelaajan pelaaminen on vielä epävarmaa.

Kuqi ei muistele enää liigakarsintoja

PK-35 Vantaan päävalmentaja Shefki Kuqin mukaan viime syksyn riemukas nousukarsintaottelu on Punamustilla edelleen hyvin muistissa, mutta samalla hän muistuttaa, että menneitä otteluita on enää turha muistella.

– Totta kai meillä on sieltä hyviä muistoja, mutta menneet ovat menneitä. Viime kautemme menestys antoi meille mahdollisuuden pelata Veikkausliigassa, mutta nyt meidän pitää keskittyä tulevaisuuteen, Kuqi painotti.

– KTP:llä on varmasti vähän kalavelkoja. Viime kausi on varmasti heilläkin vielä tuoreessa muistissa.

Vaikka lokakuun lopun kohtaamisesta on kulunut aikaa vain neljä ja puoli kuukautta, on molemmissa joukkueissa tapahtunut talven aikana muutoksia. Kuqi myöntää, että hän ei ole syksyn jälkeen seurannut kovin paljoa KTP:n tekemisiä, sillä valmistautumiskaudella huomio on keskittynyt omaan joukkueeseen.

– En ole kauheasti seurannut heidän tilannettaan, joten en osaa sanoa, millainen joukkue heillä on viime kauteen nähden. Vastustajalla ei kuitenkaan ole väliä, sillä tässä kilpailussa pitää aina voittaa, jos haluaa jatkoon. Jokainen peli on kerrasta poikki ja sillä selvä. Tässä vaiheessa suurin huoli on se, millaisen ryhmän saamme jalkeille Kotkaan.

– Suomen Cup on ehdottomasti sellainen kilpailu, jossa haluan menestyä, Kuqi sanoi.

Punamustien pelaajista ainakin kapteeni Raimi ja argentiinalainen Garcia ovat perjantain ottelusta varmuudella sivussa. Lisäksi muutaman pelaajan pelikuntoa arvioidaan vielä pelipäivänä.

– Ainakin Kim ja Lucas ovat ulkona. Lisäksi joukkueessa on muutama kysymysmerkki. Katsomme vielä harjoituksissa tilannetta ja mietimme parhaita vaihtoehtoja, Kuqi totesi.

Respect Suomen Cupin neljännen kierroksen ottelu KTP – PK-35 Vantaa pelataan perjantaina 18.3. klo 18.30 Arto Tolsa Areenalla Kotkassa.