Naiset tutustuvat Polarin Team Pro -järjestelmään

13.3.2016

Aprillipäivänä alkavaan Naisten Liigaan valmistautuva PK-35 Vantaa on tutustunut viikon ajan myös maajoukkueen käyttämään Polarin Team Pro –järjestelmään. Kokeilun mahdollisti Polarin ja Palloliiton välinen yhteistyö.

Team Pro –järjestelmässä yhdistyvät sykkeenmittaus, liikesensori ja GPS-teknologia, joten sen avulla voidaan seurata pelaajien sykettä, nopeutta, juoksumatkaa ja kiihtyvyyttä reaaliaikaisesti. Yksittäisten pelaajien lisäksi järjestelmällä voidaan seurata samanaikaisesti koko joukkuetta.

Punamustien fysiikkavalmentaja Harry Sainion mukaan järjestelmän avulla saadaan monipuolista tietoa suoritusten analysointia varten. Saadun datan perusteella voidaan tutkia harjoittelun vaikutuksia ja seurata helposti pelaajien edistymistä.

– Olemme käyttäneet laitteistoa muun muassa rasituksen ja palautumisen seuraamiseen harjotuksien aikana ja palautumistarpeen arviointiin harjoituksien jälkeen. Lisäksi olemme seuranneet pelaajien juoksuvauhteja pelin aikana, Sainio kertoi.

PK-35 Vantaan päävalmentaja Jari Väisäsen mukaan joukkue on suhtautunut kokeiluun positiivisesti.

– Myös pelaajien kiinnostus asiaan on herännyt ja palautumisen seuranta on saanut aikaiseksi paljon hyvää keskustelua.

Naisten harjoitusottelut jatkuvat lauantaina 19.3., kun FC Honka vierailee Myyrmäessä.