Naiset selvin lukemin jatkoon Suomen Cupissa

29.2.2016

PK-35 Vantaan naisten joukkue pelasi sunnuntai-iltana vuoden ensimmäisen virallisen ottelunsa, kun se kohtasi Suomen Cupissa Helsingin Palloseuran. PK-35 Vantaa ratkaisi pelin edukseen jo ensimmäisten minuuttien aikana, mutta Kakkosessa pelaava HPS taisteli siitä huolimatta kunniakkaasti loppuun asti. Punamustien cup-taival jatkui toiselle kierrokselle lopulta selvin 0-5-lukemin.

Ottelun avausmaalia ei tarvinnut odottaa kauaa, sillä PK-35 Vantaa siirtyi johtoon jo ensimmäisellä peliminuutilla. Peliä oli pelattu vain 33 sekuntia, kun HPS:n toppari ohjasi epäonnekseen Punamustien keskityksen rangaistuspilkun kohdalta suoraan oman maalivahtinsa yli maaliin.

Vierasjoukkue lisäsi johtoaan vain neljä minuuttia myöhemmin. 19-vuotissyntymäpäiväänsä viettänyt Roosa Bröijer pääsi etenemään pallon kanssa keskialueella ja lähti laukomaan noin 25 metristä. Korkea laukaus painui HPS-maalivahdin yli verkon perukoille ja vei PK-35 Vantaan jo viidennellä peliminuutilla 0-2-johtoon.

PK-35 Vantaa osui avausjaksolla vielä kahteen otteeseen. 29. peliminuutilla Elina Salmi tarjoili hyvän keskityksen oikealta laidalta ja Bröijer pääsi ohjaamaan pallon lähietäisyydeltä maaliin. Punamustien neljäs osuma syntyi viisi minuuttia ennen taukovihellystä, kun Vilma Väisäsen korkea pystypallo tavoitti takatolpalta Hanne Ojanperän, joka puski pelivälineen etualakulmaan.

0-4-lukemiin päättyneen avausjakson jälkeen Punamustien maalihanat tyrehtyivät. PK-35 Vantaa hallitsi palloa ja loi maalintekopaikkoja, mutta viimeistely ontui. Myös HPS onnistui toisella jaksolla luomaan orastavan maalipaikan hyvällä läpisyötöllä, mutta hyvin vastaan tullut Punamustien maalivahti Velma Oikarinen ehti selvittämään tilanteen.

PK-35 Vantaa pääsi kuitenkin vielä kertaalleen kaunistelemaan loppulukemia. Vaihdosta kentälle tullut Eveliina Parikka keskitti vasemmalta laidalta ja Ojanperä ohjasi pallon toistamiseen lähietäisyydeltä maaliin.

Ottelu päättyi lopulta Punamustien 0-5-voittoon, joten PK-35 Vantaa eteni jatkoon Suomen Cupissa. Toisen kierroksen otteluparit arvotaan 10.3.

Jatkopaikka tyydytti valmennusta

PK-35 Vantaan päävalmentaja Jari Väisäsen mukaan vierasjoukkue sai otteluun parhaan mahdollisen alun, mutta ei hyödyntänyt maalintekopaikkojaan aivan toivotulla tehokkuudella. Samaan hengenvetoon Väisänen kuitenkin korosti, että cup-otteluissa vain jatkopaikalla on merkitystä.

– Cupissa tärkeintä on aina mennä jatkoon. Tänään saimme hyvän alun, kun vastustaja teki oman maalin ja melkein heti seuraavasta tilanteesta teimme toisen maalin. Sen jälkeen meidän oli tietysti aika helppoa jatkaa pelaamista, Väisänen totesi.

– Etenkin toisella puoliajalla vastustaja puolusti todella syvällä. Siihen nähden saimme kuitenkin luotua tilanteita. Pienellä skarppaamisella pienissä tilanteissa numerot olisivat olleet erilaiset. Sillä ei kuitenkaan ole merkitystä, sillä voitto oli pääsia ja siihen pitää olla tyytyväinen.

Väisäsen mukaan Punamustien viimeisistä suorituksista puuttui ajoittain viimeinen terävyys, mutta hän löysi ottelusta myös paljon hyviä suorituksia.

– Oman pelirytmin pitäminen ei aina ole helppoa, kun joukkueiden välillä oli kuitenkin jonkinlainen tasoero. Jokaiseen tilanteeseen, murtavaan syöttöön, keskitykseen ja maalipaikkaan pitäisi keskittyä, mutta tänään pelissämme näkyi ehkä välillä pientä herpaantumista. Pelissä oli kuitenkin paljon hyviä juttuja. Saimme paljon hyviä kiertoja ja keskityksiä, vaikka myös tuhlasimme niitä paljon.

Väisäsen valmentajakollega Pasi Jaakonsaari sen sijaan antoi kunnia myös vastustajalle.

– HPS oli hyvä vastustaja, joka jaksoi taistella loppuun asti. He treenaavat 4-5 kertaa viikossa. Viime kaudella Naisten Liigassakin oli huonokuntoisempia joukkueita.

– Jos olisimme halunneet tehdä lisää maaleja, meidän olisi pitänyt parantaa laatua viimeisissä syötöissä, yksi vastaan yksi –tilanteissa ja laukauksissa huomattavasti. En usko, että meillä oli mitään asennevikaa, mutta totta kai meidän pitää parantaa, Jaakonsaari sanoi.

Jaakonsaari korosti, että voittolukemia olennaisempaa on löytää kehityskohteita joukkueen pelistä.

– Sillä ei lopulta ole suurta merkitystä, onko lopputulos 0-5 vai 0-8. Meidän pitää keskittyä siihen, miten voimme parantaa tiettyjä asioita ja miten voimme kehittää eri juttuja yksilöiden suhteen, jotta myös joukkueen pelaaminen paranee sen myötä.

HPS – PK-35 Vantaa 0-5 (0-4)

”Cupissa tärkeintä on aina mennä jatkoon.”

PK-35 Vantaan avauskokoonpano:

3 Tiia Peltonen
4 Vilma Väisänen
7 Sanni Franssi
13 Sanna Saarinen (52´ Eveliina Parikka)
14 Elina Salmi (70´ Roosa Toivanen)
15 Hanne Ojanperä
17 Mimmi Nurmela
21 Tia-Maria Jaakonsaari
25 Tia Painilainen
28 Roosa Bröijer (54´ Netta Koso)
35 Velma Oikarinen

Vaihtopelaajat:

9 Netta Koso
11 Eveliina Parikka
12 Henriikka Mäkelä
18 Ella Hopponen
19 Selina Mustajoki
26 Roosa Toivanen

Punamustien kausikortit ovat myynnissä osoitteessa www.lippuautomaatti.fi/pk35vantaa. Yksi yhteinen kausikortti oikeuttaa sisäänpääsyyn kaikkiin PK-35 Vantaan Veikkausliigan, Naisten Liigan ja Suomen Cupin kotiotteluihin sekä mahdollisiin naisten Mestarien liigan kotiotteluihin.