Naiset saavat huomenna vieraita Turusta

22.2.2016

PK-35 Vantaan naisten harjoitusottelut jatkuvat jo huomenna, kun TPS vierailee Myyrmäessä. TPS on Punamustille mielenkiintoinen tasonmittari, sillä tähän mennesä suurin osa harjoitusvastustajista on ollut poikajoukkueita. Ottelu pelataan Myyrmäen jalkapallohallissa huomenna 23.2. klo 18.00 alkaen.

Tähän mennessä PK-35 Vantaa on pelannut talvikauden aikana kaikkiaan kuusi ottelua. Vastustajista viisi on ollut poikajoukkueita. Toistaiseksi ainoa Naisten Liigan joukkuetta vastaan pelattu ottelu päättyi kuukausi sitten FC Hongan vieraana 2-2-tasapeliin. Punamustien maaleista vastasivat tuolloin Roosa Bröijer ja Sanni Franssi.

TPS sen sijaan on pelannut talven aikana viisi harjoitusottelua. FC Hongan ja HJK:n vieraana TPS kärsi selvänumeroiset tappiot, mutta reilu viikko sitten turkulaiset kaatoivat Åland Unitedin peräti 10-0. Lisäksi TPS on hävinnyt Nice Futikselle maalein 3-2 ja pelannut FC Interin B-poikia vastaan 3-3-tasapelin.

Kahden Naisten Liigan joukkueen kohtaaminen antaa suuntaa myös tulevan kauden voimasuhteiden arvioimiseen. Viime kaudella joukkueet kohtasivat toisensa kahteen otteeseen. Myyrmäessä PK-35 Vantaa oli parempi selvin 3-0-lukemin, mutta Turussa Punamustien 1-2-voittomaali syntyi vasta ottelun lisäajalla.

Punamustien terveys- ja kokoonpanotilanne on TPS-ottelun alla hyvä. Maalivahdeista Velma Oikarinen on toipunut pienestä loukkaantumisesta ja Henriikka Mäkelä palaa jälleen kokoonpanoon. Ainoastaan harjoituksissa jalkaansa loukanneen Selina Mustajoen pelaaminen oli epävarmaa.

Talven toinen ottelu naisjoukkuetta vastaan

Päävalmentaja Jari Väisäsen mukaan on hyvä PK-35 Vantaa pääsee pelaamaan pienen tauon jälkeen jälleen toista Naisten Liigan joukkuetta vastaan. FC Hongan kanssa pelattua tasapeliä lukuun ottamatta PK-35 Vantaa on kohdannut harjoitusotteluissaan poikajoukkueita.

– Yleensä olemme pelanneet kaksi tai kolme peliä muita liigajoukkueita vastaan ennen sarjan alkua. Nyt tämä on toinen ja Honkaa vastaan on vielä yksi tulossa. TPS-peli on siinä mielessä mielenkiintoinen peli, että meillä on takana kova harjoittelujakso. On hyvä saada siihen mukaan myös hyvä peli, Väisänen sanoi.

– Näin TPS:ltä HJK-pelin, jossa HJK oli vähän niskan päällä. TPS:n prässi ei siinä vaiheessa vielä oikein toiminut, mutta nyt se toimii varmasti jo paremmin. Åland Unitedia vastaan TPS pelasi hyvän pelin, mutta seuraavana päivänä Nice Futista vastaan ajatukset eivät ehkä olleet ihan siinä pelissä. Kaikki kunnia myös Nice Futikselle, mutta TPS olisi voinut pystyä parempaan.

Väisäsen mukaan TPS:llä on riveissään nuoria pelaajia, joilla on kuitenkin jo melko paljon kokemusta Naisten Liigasta.

– Heidän joukkueessaan on varmasti paljon intoa ja osaamista. TPS:llä on paljon nuorten maajoukkuepelaajia. Vaikka heillä on nuori joukkue, he ovat siinä mielessä rutinoituneita, että he ovat pelanneet pitkään yhdessä ja heillä on paljon liigakokemusta. TPS:llä on varmasti suuri halu voittaa meidät, Väisänen tuumi.

– Yksittäisistä pelaajista etenkin Ria Öling pitää huomioida. Hän on yksi TPS:n pelin moottoreista. Hänet täytyy pitää tarkasti kiinni, jotta hän ei pääse vauhtiin ja omille vahvuusalueilleen.

Viime lauantaina PK-35 Vantaa pääsi harjoittelemaan koko joukkueen puolustuspelaamista, kun se kohtasi FC Espoon B-poikajoukkueen. TPS:ää vastaan Väisänen uskoo käsikirjoituksen olevan hieman erilainen.

– Viikonloppuna pelasimme kovan puolustuspelin, mutta tästä tulee toivottavasti erilainen peli. Pyrimme pitämään palloa ja hallitsemaan peliä sitä kautta. Totta kai on hyvä harjoitella puolustustamista myös tällaisissa peleissä, ja uskon meidän pääsevän kokeilemaan sitä TPS:ää vastaan.

Myös Väisäsen valmentajakollega Pasi Jaakonsaari odottaa TPS-kohtaamisesta antoisaa harjoitusottelua.

– Lähdemme hakemaan hyvää harjoitusottelua ja ehjää kokonaisuutta. Pyrimme saamaan paljon onnistumisia eri osa-alueilla ja katsomme, miten muutamat teemamme toteutuvat. Odotan ihan hyvää ja tiukkaa peliä.

– On kiva kohdata välillä saman sarjan joukkueita, jotta näemme missä oikeasti menemme, vaikka nämä ovatkin vielä harjoituspelejä. Meidän pitää löytää hyvä asenne ja tekemisen meininki, jotta kaikki uskaltavat olla täysillä mukana. Sitten opimme taas joukkueena ja yksilöinä pikkuisen lisää ja saamme ahaa-elämyksiä siitä, miten tietyt asiat toimivat ja onnistuvat, Jaakonsaari totesi.

Jaakonsaaren mukaan PK-35 Vantaa lähtee hakemaan myös harjoitusotteluista mahdollisimman hyvää tulosta, mutta samalla ottelussa on myös muita pelillisiä tavoitteita. Valmennus seuraa mielenkiinnolla myös vastustajan pelaamista.

– Lähdemme tietysti pelaamaan voitosta, mutta teemme sen omilla jutuillamme ja teemoillamme. Katsotaan sitten, miten TPS lähtee pelaamaan. On mielenkiintoista nähdä, millainen lähestymistapa heillä on tähän peliin ja ovatko he ajamassa sisään jotain uusia juttuja, Jaakonsaari sanoi.

PK-35 Vantaa – TPS pelataan tiistaina 23.2. klo 18.00 alkaen Myyrmäen jalkapallohallissa.