Punamustille selvänumeroinen voitto paikallisottelussa

30.1.2016

PK-35 Vantaan miesten joukkue otti perjantai-iltana vuoden ensimmäisen voittonsa, kun se kaatoi Helsingin IFK:n vieraskentällä maalein 0-3. Liigacupin avausottelussaan PK-35 Vantaa päätyi maalittomaan tasapeliin, mutta paikallisvastustajaa vastaan Punamustien maalihanat aukesivat toden teolla. Ottelun hahmoksi nousi kaksi maalia viimeistellyt Lucas Kaufmann.

Vierasjoukkue aloitti ottelun vahvasti ja otti heti pallonhallinnan itselleen. Ensimmäiset viisitoista minuuttia etenivät täysin Punamustien komennossa ja pelin painopiste oli HIFK:n puolustusalueella. Alkurynnistyksen jälkeen PK-35 Vantaan painostus rauhoittu hieman, mutta peli pysyi silti vankasti vieraiden hallussa. Pallonhallinnan seurauksena etenkin aktiivisesti pelannut Njazi Kuqi pääsi muutamaan otteeseen yrittämään maalintekoa, mutta yritykset eivät vielä tuottaneet tulosta.

Kuqi sai kuitenkin 36. peliminuutilla vielä uuden mahdollisuuden, kun Punamustille tuomittiin rangaistuspotku. Masar Ömeriä rikottiin rangaistusalueella ja erotuomari määräsi pallon yhteentoista metriin. Sopimuksettomana pelaajana mukana ollut kokenut Kuqi sijoitti pallon varmasti maaliin ja vei PK-35 Vantaan tauolle 0-1-johdossa.

Toisella jaksolla pelin luonne pysyi pitkälti samanlaisena Punamustien pitäessä palloa ja HIFK:n keskittyessä puolustamiseen. Etenkin Punamustien tehokas prässipeli tuotti kotijoukkueen pelinavaamiselle suuria vaikeuksia. Toisessa päässä PK-35 Vantaan maalia vartioineen Daniel Kollarin torjuntatyöt jäivät perjantai-iltana vähiin.

PK-35 Vantaa lisäsi johtoaan 59. peliminuutilla, kun erotuomari tulkitsi HIFK-maalivahti Jere Piiraisen ottaneen oman pelaajan palautuksen käsiinsä. Tuomiona oli epäsuora vapaapotku noin viiden metrin päästä helsinkiläisten maalista. Pallo pelattiin pienellä siirrolla Lucas Kaufmannille, joka laukoi pallon matalana verkon perukoille.

Punamustien kolmas maali syntyi noin kymmenen minuuttia myöhemmin, kun vaihdosta kentälle tullut David Ramadingaye vapautti Kaufmannin heti ensimmäisellä kosketuksellaan läpiajoon. Kaufmann eteni muutaman metrin ja sijoitti pallon varmasti taka-alakulmaan.

Vieraiden 0-3-osuman jälkeen HIFK ei enää saanut kunnon kirivaihdetta päälle. PK-35 Vantaa sen sijaan tyytyi kuluttamaan loput minuutit pitämällä palloa hallussaan pitkiä jaksoja. Lisämaaleja ei enää nähty, joten PK-35 Vantaa avasi voittotilinsä Liigacupissa vakuuttavasti lukemin 0-3.

Kuqi kiitteli joukkueensa prässipeliä

PK-35 Vantaan päävalmentaja Shefki Kuqi oli luonnollisesti tyytyväinen joukkueensa esitykseen. Punamustien harjoitukset alkoivat vasta kolme viikkoa sitten, mutta Kuqin mukaan hyvä harjoitusviikko näkyi selvästi joukkueen otteissa.

– Tämä oli meille hyvä tulos. Pelasimme sillä tasolla, jota tältä joukkueelta odotan. Tämä oli vähän erilainen peli kuin viimeksi Interiä vastaan. Pelistä ja tuloksesta huomasi heti, että jätkät ovat treenanneet taas viikon enemmän, Kuqi totesi.

Punamustien maaleista vastasivat sopimuksettomana pelaajana mukana ollut Njazi Kuqi sekä kahdesti osunut brasilialainen Lucas Kaufmann. Päävalmentaja oli tyytyväinen kaksikon esityksiin, mutta hän halusi kuitenkin jakaa kunniaa koko joukkueelle.

– Maalintekijät tulevat tietysti aina esiin, mutta pelasimme nimenomaan joukkueena hyvin molempiin suuntiin. Kollar ei joutunut kovin montaa kertaa torjumaan. Se kertoo joukkueemme tasosta, Kuqi kehui.

– Olen erittäin tyytyväinen etenkin tapaan, jolla prässäsimme ja otimme hyvin ylhäältä kiinni.  Vuodenaikaan nähden joukkue näyttää todella hyvältä, mutta meillä on vielä pitkä matka edessämme. Tämä on vasta Liigacupia, mutta hyvä tulos antaa paljon itseluottamusta ja lisää intoa tekemiseemme.

Punamustien seuraava Liigacupin ottelu pelataan jo tulevana tiistaina Silloin PK-35 Vantaa isännöi Myyrmäessä FC Lahtea. Ottelu pelataan tiistaina 2.2. klo 14.15 Myyrmäen jalkapallohallissa. Ottelulippuja voi hankkia etukäteen osoitteesta www.lippuautomaatti.fi/pk35vantaa.

HIFK – PK-35 Vantaa 0-3 (0-1)

”Vuodenaikaan nähden joukkue näyttää todella hyvältä, mutta meillä on vielä pitkä matka edessämme.”

PK-35 Vantaan avauskokoonpano:

3 Kosta Manev

6 Carlos Portela

7 Yerai Vilaboa

8 Mateo Miguez

9 Masar Ömer (51´ Aleksi Ristola)

10 Ymer Xhaferi (69´ David Ramadingaye)

11 Ilari Äijälä

16 Konsta Rasimus

17 Lucas Kaufmann (75´ Riku Heinonen)

18 Njazi Kuqi (69´ Pablo Couñago)

25 Daniel Kollar

Vaihtopelaajat:

1 Samu Volotinen

5 Riku Heinonen

15 Aleksi Ristola

19 Altin Ademaj

22 David Ramadingaye

38 Pablo Couñago

Punamustien kausikortit ovat nyt myynnissä osoitteessa www.lippuautomaatti.fi/pk35vantaa. Yhdellä yhteisellä kortilla näet samalla hinnalla kaikki Punamustien Veikkausliigan, Naisten Liigan, Suomen Cupin ja Liigacupin kotiottelut.