Vuoden ensimmäinen paikallisottelu huomenna

28.1.2016

Veikkausliigaan nousseen PK-35 Vantaan pelit Liigacupissa jatkuvat perjantai-iltana. Luvassa on vuoden ensimmäinen paikallisottelu, sillä vastaan asettuu Helsingin IFK. Ottelu pelataan perjantaina 29.1. klo 19.00 alkaen Talin hallissa.

Punamustien vastustaja HIFK pärjäsi viime kaudella nousijajoukkueena Veikkausliigassa hyvin. Helsinkiläiset pysyttelivät koko kauden tukevasti sarjan keskikastissa ja loppusijoitus oli turvallisesti seitsemäs. Liigacupissa HIFK eteni viime kaudella välieriin.

Liigacupin avausottelussaan PK-35 Vantaa pelasi maalittoman tasapelin turkulaisen FC Interin vieraana. Shefki Kuqin miehistö oli ottelussa aloitteellisempi osapuoli ja loi muutamia hyviä maalintekotilanteita, mutta maaliin asti palloa ei saatu. Tasapelin myötä PK-35 Vantaa avasi pistetilinsä heti vuoden ensimmäisessä ottelussa.

HIFK sen sijaan aloitti Liigacup-urakkansa päivää Punamustia myöhemmin. Helsinkiläiset hävisivät ensimmäisessä ottelussaan FC Lahdelle vieraskentällä lukemin 1-0. Tappiollisen avausottelun jälkeen HIFK on kuitenkin saanut riveihinsä nimekkään vahvistuksen, sillä seura kertoi maanantaina tehneensä sopimuksen Veikkausliigan kaksinkertaisen maalikuninkaan Juho Mäkelän kanssa.

Tähtirintojan riveistä löytyy muitakin mielenkiintoisia pelaajia, sillä moni helsinkiläisseuran pelaajista on nähty aiemmin myös Punamustien paidassa. Peräti kymmenellä HIFK:n pelaajalla on PK-35-taustaa joko junioriorganisaation tai edustusjoukkueen riveistä.

Liigacupin otteluissa joukkueilla on mahdollisuus peluuttaa myös kahta sopimuksetonta testipelaajaa. PK-35 Vantaa ei ole vielä päättänyt, ketkä pelaajista ovat mukana kokoonpanossa. Viime viikon Inter-ottelun sivusta seuranneet Lucas Kaufmann ja Pablo Counago sen sijaan ovat mukana huomisessa ottelussa.

Joukkueella enemmän pallotreenejä takana

Punamustien päävalmentaja Shefki Kuqi odottaa perjantai-illan ottelua hyvillä mielin. Hän ei kuitenkaan vielä torstai-iltapäivänä osannut sanoa, millaisella kokoonpanolla PK-35 Vantaa lähtee otteluun.

– Liigacupin sääntöjen mukaan saamme käyttää kahta testipelaajaa. Katsomme vielä, kenet saamme mukaan. Luvassa on joka tapauksessa mielenkiintoinen ottelu. Paikallispelit ovat aina paikallispelejä, oli panos mikä tahansa, Kuqi totesi.

Kuqin mukaan on Punamustien lähtökohdat perjantain otteluun ovat paremmat kuin viikko sitten ennen Liigacupin avausottelua.

– Nyt pääsemme peliin ehkä hieman paremmalla fiiliksellä kuin viime viikon Inter-peliin. Nyt pelaajilla on alla yksi ottelu ja pari viikkoa treeniä. Ennen Inter-peliä olimme harjoitelleet koko viikon aikana yhteensä noin puoli tuntia pallon kanssa, joten lähtökohdat eivät olleet ihanteelliset.

Tuleva vastustaja on Kuqille varsin tuttu, sillä hän on nähnyt paikallisvastustajan pelejä viime kaudella. Kuqi kuitenkin muistuttaa, että vielä on liian aikaista arvioida tulevan kauden voimasuhteita.

– Kävin katsomassa aika paljon heidän pelejään viime kaudella. En tässä vaiheessa vielä tiedä, missä kunnossa he ovat ja onko heille tullut isoja muutoksia. Rehellisesti sanottuna en kiinnitä siihen vielä tässä vaiheessa kauheasti huomiota. Tärkeintä on, että saamme homman rullaamaan ja sopivia pelaajia mukaan, Kuqi sanoi.

HIFK – PK-35 Vantaa pelataan perjantaina 29.1. klo 19.00 Talin hallissa.