PK-35 Vantaa ja FC Honka tasapeliin

24.1.2016

PK-35 Vantaa pelasi lauantai-iltana vuoden ensimmäisen harjoitusottelunsa toista naisjoukkuetta vastaan. Espoon Ratiopharm Arenalla pelattu ottelu FC Honkaa vastaan päättyi lopulta lukemiin 2-2. Punamustien peliesitys oli pirteä, mutta joukkue joutui lopulta tyytymään tasapeliin.

Vierasjoukkue oli läpi ottelun aloitteellisempi osapuoli ja kontrolloi kenttätapahtumia. Terävästi aloittanut PK-35 Vantaa onnistui luomaan heti alussa muutamia hyviä maalintekotilanteita. Vilma Väisäsen hyvä vapaapotku ja Sanni Franssin laukaus kuudentoista alueelta jäivät kuitenkin tuloksettomiksi.

Espoolaiset sen sijaan käyttivät oman tilaisuutensa ja rokotti Punamustien puolustusta kohtalokkaasta harhasyötöstä. Riikka Hannula pääsi riistämään pallon, kiersi Punamustien maalia vartioineen Velma Oikarisen ja sijoitti pallon maaliin. FC Hongalla avautui vielä avausjakson loppupuolella yksi hyvä maalintekopaikka, mutta kokonaisuudessaan ottelu eteni Punamustien komennossa.

PK-35 Vantaan painostus jatkui myös toisen jakson alkupuolella. Sanna Saarinen hätyytteli espoolaismaalia vapaapotkulla ja pelitilannelaukauksella, mutta molemmat yritykset pysähtyivät Honka-maalivahdin torjuntoihin. Myös Netta Koso pääsi yrittämään maalintekoa, mutta laukaus suuntautui suoraan espoolaismaalivahdin syliin. Sanni Franssin sijoitus sen sijaan painui niukasti maalin ohi.

Punamustien tasoitusosuma syntyi lopulta ottelun 71. peliminuutilla Saarisen antaman kulmapotkun jälkeen. Espoolaiset pääsivät ensimmäisinä väliin etutolpalle suuntautuneeseen kulmapotkuun, mutta palloa ei saatu purettua muutamaa metriä kauemmaksi. Peliväline putosi suoraan Roosa Bröijerille, joka laukoi pallon ilmasta verkon perukoille.

Vieraiden johto-osuma oli lähellä jo seuraavasta hyökkäyksestä, mutta Franssin laukaus pysähtyi lopulta ylärimaan. Viisi minuuttia myöhemmin Franssi sai kuitenkin uuden tilaisuuden päästyään Saarisen syötön jälkeen nokikkain vastustajan maalivahdin kanssa. Tällä kertaa Franssi sijoitti pallon varmasti maaliin ja vei Punamustat 1-2-johtoon.

Johto ei kuitenkaan kestänyt kauaa, sillä FC Honka tasoitti vain kaksi minuuttia minuuttia myöhemmin. Hannula pääsi karkaamaan paitsiolta vaikuttaneessa tilanteessa läpiajoon, kiersi Oikarisen ja sijoitti pallon tyhjään maaliin.

PK-35 Vantaalla oli vielä mahdollisuus voitto-osumaan, kun Koso syötti Bröijerin läpiajoon. Bröijerin laukaus painui kuitenkin niukasti ohi taka-alakulmasta. Lisäosumia ei enää nähty, joten Espoossa päädyttiin tasalukemiin 2-2.

Valmennus kiitteli pirteää peliesitystä

Punamustien päävalmentaja Jari Väisänen oli tyytyväinen joukkueensa lauantai-illan suoritukseen. Hänen mukaansa peli oli vauhdikasta ja pirteää.

– Pelinopeutemme oli hyvää. Pohdimme miten onnistumme tuomaan sen poikia vastaan pelatuista peleistä tähän peliin, mutta mielestäni se onnistui aika hyvin. Pyrimme iskemään lujaa ja nopeasti kiinni. Pelistä jäi ehdottomasti positiivinen fiilis, Väisänen sanoi.

– Saimme rakennettua hyviä hyökkäyksiä ja paljon maalipaikkoja. Meidän pitää vielä parantaa sellaisia pieniä, puolen sekunnin juttuja maalintekotilanteissa.

Väisäsen valmentajakollega Pasi Jaakonsaari oli samoilla linjoilla. Hänen mukaansa Punamustien pelaaminen on jo hyvällä mallilla, mutta vielä tarvitaan pientä hienosäätöä.

– Se ilahdutti, että olimme pelivalmiita ja pallollinen pelimme toimi hyvin. Haluamamme pelifilosofia on tällä hetkellä hyvin hanskassa. Hallitsimme peliä ja loimme myös paljon tilanteita. Ajoituksia pitää kuitenkin vielä parantaa ja maalintekoon kaivataan lisää päättäväisyyttä.

– Pelissä tapahtui vielä yksittäisiä virheitä, kun pelaajilla oli vähän epätietoisuutta siitä, miten yksittäisiä tilanteita pitäisi puolustuksessa pelata. Vastustaja pääsi rokottamaan niistä parilla maalilla. Se on kuitenkin helppoa korjata sillä, että pelaajat ymmärtävät, mitä eri tilanteissa pitää tehdä, Jaakonsaari totesi.

Jaakonsaaren mukaan PK-35 Vantaan pelaaminen on kehittynyt etenkin kollektiivisen eteenpäin puolustamisen osalta, mikä on ollut myös joukkueen tavoite.

– Kollektiivisen, yhtäaikaisen prässin suhteen olemme oikealla suunnalla. Se ei ole vielä ihan valmista, mutta se on kuitenkin hyvällä mallilla. Pelissä oli pitkiä jaksoja, joina vastustaja ei päässyt puolen kentän yli. Pystyimme prässäämään hyvin ja riistämään palloja, Jaakonsaari arvioi.

PK-35 Vantaan naisten seuraava sovittu harjoitusottelu pelataan lauantaina 27.2. Silloin Myyrmäkeen vieraaksi saapuu TPS.

FC Honka – PK-35 Vantaa 2-2 (1-0)

”Pelistä jäi ehdottomasti positiivinen fiilis.”

PK-35 Vantaan avauskokoonpano:

Velma Oikarinen

Roosa Toivanen (35´ Elina Salmi)

Tiia Peltonen

Mimmi Nurmela

Tia Painilainen

Sanna Saarinen

Tia-Maria Jaakonsaari (46´ Ella Hopponen)

Vilma Väisänen (35´ Ida Raustola)

Hanne Ojanperä (46´ Alina Kosunen)

Roosa Bröijer (35´ Netta Koso)

Sanni Franssi

Vaihtopelaajat:

Henriikka Mäkelä

Elina Salmi

Ella Hopponen

Netta Koso

Ida Raustola

Alina Kosunen

Punamustien kausikortit ovat nyt myynnissä osoitteessa www.lippuautomaatti.fi/pk35vantaa. Yhdellä yhteisellä kortilla näet samalla hinnalla kaikki Punamustien Veikkausliigan, Naisten Liigan, Suomen Cupin ja Liigacupin kotiottelut.