Liigacup käyntiin perjantaina Turussa

21.1.2016

Viime kauden päätteeksi Veikkausliigaan noussut PK-35 Vantaa pelaa perjantaina vuoden ensimmäisen ottelunsa. Liigacup potkaistaan Punamustien osalta käyntiin Turussa, kun PK-35 Vantaa matkaa kilpailun avausottelussa FC Interin vieraaksi. Ottelu pelataan perjantaina 22.1. klo 14.00 alkaen Turun Javenture-hallissa.

Nousijajoukkueille Liigacup on hyvä mahdollisuus päästä kohtaamaan muita liigajoukkueita kilpailullisissa otteluissa jo aikaisin kevättalvella. Viime kaudelta tuttua PS Kemiä lukuun ottamatta kaikki vastustajat ovat uusia, mikä tekee kilpailusta Punamustien kannalta poikkeuksellisen mielenkiintoisen. FC Inter sijoittui viime kaudella Veikkausliigassa neljänneksi, joten turkulaiset tarjoavat Punamustille hyvän tasonmittarin heti Liigacupin avausottelussa.

Vuonna 1990 perustettu FC Inter on pelannut Veikkausliigaa yhtäjaksoisesti vuodesta 1999 lähtien. Turkulaisseura on yltänyt useasti hyville sarjasijoituksille, mutta FC Interin menestyksekkäin ajanjakso osui kausiin 2008 ja 2009. Kahden vuoden aikana FC Inter pääsi juhlimaan Suomen mestaruuden lisäksi Suomen Cupin ja Liigacupin mestaruuksia.

Liigacup on yleisölle hyvä tilaisuus nähdä joukkueiden uusia sopimuspelaajia ensimmäistä kertaa tositoimissa. PK-35 Vantaan uusista pelaajista perjantain ottelussa ovat mukana Ilari Äijälä, Daniel Kollar ja Aleksi Ristola. Brasilialainen Lucas Kaufmann sen sijaan lienee loukkaantumisen takia vielä sivussa.

FC Inter sen sijaan kertoi tiistaina tuoreimmasta hankinnastaan, kun nigerialaistoppari Faith Friday Obilor liittyi sinimustien riveihin. Toinen mielenkiintoinen uusi hankinta on EIF:stä Turkuun siirtynyt Benjamin Källman, jonka isä on käsipallolegenda Mikael Källman.

Kuqi: ”Kiinnostava kilpailu”

PK-35 Vantaan päävalmentaja Shefki Kuqi lähtee Liigacupin avausotteluun hyvillä mielin. Samalla hän kuitenkin muistuttaa, että joukkue aloitti yhteisharjoitukset vasta viime viikolla. Niistä lähtökohdista Kuqi lähtee kuitenkin hakemaan hyvää tulosta heti vuoden ensimmäisestä ottelusta.

– Lähdemme aina hakemaan voittoa pelissä kuin pelissä, mutta tämä ottelu tulee aika aikaisessa vaiheessa. En tiedä, missä vaiheessa Inter on. Lähdemme hakemaan mahdollisimman hyvää tulosta, mutta kaikista tärkeintä on tietysti se, että jätkät eivät hajoa. Tässä vaiheessa jokaiselle on tärkeää pystyä treenaamaan, jotta kukaan ei putoa kärryiltä, Kuqi totesi.

– Olemme harjoitelleet vasta puolitoista viikkoa ja pallon kanssa olemme tehneet todella vähän. Totta kai pelaajat silti mieluummin pelaavat kuin juoksevat hallissa kenttää ympäri.

Kuqin mukaan Liigacup on nousijajoukkueelle mielenkiintoinen kilpailu, jossa PK-35 Vantaa pääsee heti tutustumaan tuleviin sarjavastustajiinsa. Voimasuhteita arvioitaessa pitää kuitenkin ottaa huomioon, että moni joukkue on tammikuussa vielä rakennusvaiheessa.

– Tämä on kiinnostava kilpailu, sillä sarjataso ja vastustajat ovat uusia. Meitä odottavat taas uudet haasteet.

– On kuitenkin vaikea sanoa, miten paljon tässä vaiheessa pystyy vielä ottamaan muista mittaa. Ainakaan meillä joukkue ei ole vielä kasassa ja luulen, että aika moni muukin seura on samassa tilanteessa. Tässä vaiheessa etsitään vielä uusia pelaajia ja kartoitetaan eri vaihtoehtoja. Kuqi tuumi.

FC Inter – PK-35 Vantaa pelataan perjantaina 22.1. klo 14.00 alkaen Javenture-hallissa Turussa.