Ilari Äijälä palasi mielellään pääkaupunkiseudulle

20.1.2016

Veikkausliigaan noussut PK-35 Vantaa sai joulun alla mukavan vahvistuksen, kun Ilari Äijälä siirtyi Punamustien riveihin kotkalaisesta KTP:stä. Vasempana puolustajana tai keskikentän laidalla pelaava Äijälä tuo joukkueeseen aimo annoksen liigakokemusta, sillä Äijälä on pelannut pääsarjassa yli 200 ottelua.

Äijälä aloitti pelaamisen aikoinaan Malmin Palloseuran junioreissa. Sieltä tie vei myöhemmin HJK:hon ja useisiin eri liigaseuroihin.

– MPS:stä siirryin HJK-Malmin kaupunginosajoukkueeseen, jossa tahkosin aika monta vuotta. Siellä oli hyvä jengi kasassa. Siellä oli muun muassa Perparim Hetemaj ja muitakin hyviä pelaajia, jotka ovat pelanneet liigaa, Äijälä kertoi.

– Jossain vaiheessa nousin ensin Klubi 04:een ja sitten HJK:n edustusjoukkueeseen. Siellä jäin aika vähälle peliajalle ja kävin lainalla muun muassa Kotkassa. Sitten päätin siirtyä MyPaan, jossa tein läpimurtoni liigatasolla. Olin siellä kolmisen vuotta, joiden aikana pääsin pelaamaan europelejä ja vakiinnuttamaan tasoani.

MyPassa vietettyjen vuosien jälkeen Äijälä siirtyi uusien haasteiden perässä FC Honkaan, jonka riveissä hän viihtyi peräti neljä kautta. Viimeiseksi jääneellä kaudella Äijälä pelasi Espoossa Punamustien nykyisen päävalmentajan Shefki Kuqin alaisuudessa.

– Jonain kautena olimme hopealla ja taistelimme mestaruudesta. Voitimme myös Suomen Cupin. Meillä oli hyvä jengi kasassa, mutta sitten Hongalle kävi miten kävi.

– Viime kauden olin Kotkassa, mutta se kausi ei mennyt tuloksellisesti kovin hyvin, Äijälä sanoi ja viittasi PK-35 Vantaata vastaan hävittyyn liigakarsintaan ja pääsarjasta putoamiseen.

Helsinkiläisen Äijälän mukaan juuri paluu pääkaupunkiseudulle oli yksi tärkeä tekijä uuden seuran valinnassa.

– Opiskelen Helsingin yliopistossa kasvatustieteitä ja vaimokin viihtyi seudulla hyvin, kun asuimme täällä viimeksi. Sovimme silloin, että palaamme tänne jossain vaiheessa takaisin. Nyt tarkoituksena on jäädä tänne vähän pidemmäksikin aikaa, Äijälä kertoi.

Äijälä on edennyt opinnoissaan jo graduvaiheeseen. Hänen mukaansa opiskelu tuo hyvää tasapainoa jalkapallon pelaamiselle.

– Olen aina tykännyt siitä. Pelaamisen ohessa jää kuitenkin päivisin aina vähän aikaa. Vaikka futiksessakin joutuu käyttämään päätään, opiskellessa joutuu ajattelemaan vähän eri tavalla.

Vuoden ensimmäinen ottelu perjantaina

Punamustien joukkueharjoitukset alkoivat viime viikon maanantaina, joten pelaajat ovat ehtineet harjoitella yhdessä vasta puolitoista viikkoa. Äijälän mukaan PK-35 Vantaan hyvä joukkuehenki on käynyt selväksi jo lyhyessä ajassa.

– Pallotreenejä ei ole ollut hirveästi, sillä olemme menneet vielä fysiikka edellä. Siinä mielessä en pysty vielä sanomaan paljoa, mutta tähän asti minulle on jäänyt positiivinen käsitys. Kaikki ovat hyviä jätkiä ja joukkueessa on tosi hyvä henki. On ollut tosi kivaa aloittaa treenaaminen.

– Alku on vaikuttanut tosi hyvältä. Olemme menneet treeneissä aika kovaa, mikä on tietysti hyvä. Sitten jaksamme myös ottelurumbassa, Äijälä tuumi.

PK-35 Vantaan miesten joukkue pelaa vuoden ensimmäisen ottelunsa perjantaina, kun se matkaa Liigacupissa turkulaisen FC Interin vieraaksi. Äijälän mukaan on hyvä, että joukkue pääsee pelaamaan hyviä pelejä heti tammikuussa.

–  Vaikka Liigacupin arvostus ei aina ole kovin korkea, ne ovat kuitenkin merkityksellisiä pelejä ja varsinkin nousijajoukkueelle hyvä tasonmittari, Äijälä totesi.

PK-35 Vantaan kausikortit sekä Liigacupin kotiotteluiden liput ovat nyt myynnissä osoitteessa www.lippuautomaatti.fi/pk35vantaa.