Punamustille fysiikkavalmentaja Espanjan suurseurasta

14.1.2016

Veikkausliigaan valmistautuvan PK-35 Vantaan valmennusryhmä vahvistuu, kun espanjalainen Pablo Perez Urtaza aloittaa joukkueen fysiikkavalmentajana. Perez Urtaza tuo joukkueen fyysiseen valmennukseen arvokasta osaamista, sillä hän saapuu Punamustiin espanjalaisen Atletico Madridin organisaatiosta.

28-vuotias Perez Urtaza on nuoresta iästään huolimatta ehtinyt työskennellä kotimaassaan useassa isossa seurassa. Hän on aiemmin toiminut valmentajana Almeriassa ja Celta Vigossa, jossa hän vastasi alle 15-vuotiaiden joukkueesta. Viimeisen kahden kauden ajan Perez Urtaza on työskennellyt Atletico Madridin reservijoukkueen kanssa.

Perez Urtaza päätyi toiselle puolelle Eurooppaa PK-35 Vantaan espanjalaisten kontaktien kautta, sillä hän työskenteli Celta Vigossa samaan aikaan Punamustien apuvalmentaja Jose  Riveiron kanssa.

– ”Rive” on puhunut minulle hyvää Suomesta ja kehittymismahdollisuuksista täällä. PK-35 Vantaassa pääsen työskentelemään ammattimaiseen ympäristöön yhdessä Shefkin ja Riven kanssa. Haluan auttaa joukkuetta parhaan kykyni mukaan, Perez Urtaza kertoi.

Perez Urtaza saapui Suomeen vasta myöhään tiistai-iltana, joten hän ei ole vielä ehtinyt tutustua maahan ja lähiympäristöönsä.

– Täällä on kylmä! Muuten olen ehtinyt nähdä vasta vain stadionin ja yhdet harjoitukset.

– Tapaamani ihmiset ovat olleet mukavia, auttavaisia ja ammattimaisia. Heidän kanssaan on helppoa työskennellä, Perez Urtaza jatkoi ja kertoi joukkueen lukuisten espanjalaisten olevan iso apu sopeutumisessa.

Kokonaisvaltaista valmennusta

Perez Urtaza tuo oman lisänsä joukkueen valmennusryhmään. Fysiikkavalmennuksen lisäksi hänellä on myös muita vastuualueita, sillä hän auttaa muita valmentajia muun muassa vastustajien tarkkailussa sekä videomateriaalin kokoamisessa ja käsittelyssä.

– Päävastuuni ovat pelaajien fyysisen puolen kehittämisessä. Suunnittelemme kuitenkin harjoituksia yhdessä niin, että fysiikkaosiot ja taktiset osuudet muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden, Perez Urtaza selitti.

Espanjalaisvalmentajaa pyrkivät tuomaan Punamustien toimintaan uusia elementtejä. Riveiron mukaan PK-35 Vantaan toimintatavat ovat erilaisia kuin ne, joihin Suomessa on yleensä totuttu.

– Fysiikkaosuus ja taktiset harjoitteet kulkevat käsi kädessä. Sen myötä pyrimme tuomaan harjoituksiin erilaista sisältöä, Riveiro tiivisti.

Riveiron mukaan fysiikkavalmentaja on joukkueelle iso apu. Päätoimisen fysiikkavalmentajan palkkaaminen on PK-35 Vantaalle jälleen yksi askel kohti ammattimaista toimintaa.

– Pablo tuo toimintaamme jälleen lisää ammattimaisuutta. Vaikka hän on vasta 28-vuotias, hän on ehtinyt jo työskennellä mielenkiintoisissa paikoissa. Fysiikkavalmentaja on joukkueellemme ehdottomasti tärkeä lisä, Riveiro korosti.

– Olennaista ei ole valmentajien määrä, vaan laatu. Tärkeintä on se, että pystymme harjoittelemaan laadukkaasti. Viikon aikana harjoituskentällä tehty työ on avain menestykseen.

Punamustien kausikortit ovat nyt myynnissä osoitteessa www.lippuautomaatti.fi/pk35vantaa. Yhdellä yhteisellä kortilla näet samalla hinnalla kaikki Punamustien Veikkausliigan, Naisten Liigan, Suomen Cupin ja Liigacupin kotiottelut.