Punamustille uusi kannattajayhdistys

13.1.2016

PK-35:lle perustettiin loppuvuodesta uusi kannattajayhdistys. PK-35 Kannattajat ry:n tarkoituksena on helpottaa Punamustien kannattajatoimintaa ja madaltaa osallistumiskynnystä kannustamiseen.

Kannattajayhdistys on seurasta irrallinen, itsenäinen toimija, mutta seura ja kannattajat tekevät tiivistä yhteistyötä. Seura pyrkii auttamaan kannattajia ja helpottamaan yhdistyksen toimintaa kaikin mahdollisin keinoin. Kannattajayhdistyksen jäsenille tarjotaan kausikortteja edullisempaan hintaan. Lisäksi kannattajille pyritään tarjoamaan kauden aikana myös muita etuja.

Joulukuussa perustetun yhdistyksen puheenjohtajaksi valittiin Teppo Niemi. Niemi on pitkän linjan PK-35-kannattaja, sillä hän oli kannustamassa Punamustia jo seuran edellisellä liigakaudella.

– Omalla kohdallani rakkaus Punamustiin syttyi liigakaudella 1998. Ilmapiiri peleissä oli todella positiivinen ja innostunut. Pitkäaikaiset seuratoimijat, kuten ”Ile” ja ”Assu”, ottivat uudetkin kannattajat hienosti mukaan osaksi yhteisöä, Niemi muisteli.

Niemen mukaan Punamustien kannattajat lukeutuivat tuolloin edelläkävijöitä suomalaisissa jalkapallokatsomoissa. Nykyisin kaikilla liigapaikkakunnilla on aktiivista kannatustoimintaa, mutta vuonna 1998 tilanne oli erilainen.

– Vaikka olosuhteet olivat tuolloin Pukinmäen kentällä alkeelliset, katsomossa riitti tunnelmaa. PK-35:n kannattajat olivat suomalaisen katsomokulttuurin pionereeja, jotka toivat keskieurooppalaista tyyliä kannatuslauluineen Suomen jalkapallokentille. Fanibussi lähti lähes kaikkiin matseihin, ja mukaan mahtuivat niin junnut kuin mummotkin, Niemi kertoi.

– Kulttuuri on mennyt 18 vuodessa eteenpäin, ja nykyään kaikilla liigajoukkueilla on kannattajaryhmänsä. Helsinkiläisillä paikallisvastustajilla on todella isot kannattajakatsomot. Toivottavasti pystymme vastaamaan siihen jollain tavalla jo alkavalla kaudella. Äänekkäimmät kannattajat kokoontuvat stadionin pääkatsomon vasempaan kulmaan B4-katsomoon. Mukaantulo ei vaadi yhdistyksen jäsenyyttä, ja jäsenille myytävällä kausikortillakin saa istua missä haluaa.

Myös kannattajat odottavat Veikkausliigan alkamista innolla. Niemen mukaan ilmassa on samanlaisia ennusmerkkejä kuin kaudella 1998.

– Kuten edellisellä liigakaudella, PK-35 lähtee sarjaan jälleen mustan hevosen roolissa. Tuolloin putoajaksi veikattu joukkue taisteli sarjan kolmanneksi ja cupin finaaliin. Toivottavasti yhtäläisyytenä on myös innostunut ilmapiiri ja kovaa kannustava katsomo!

Niemi rohkaisee kaikkia Punamustien kannatustoiminnasta kiinnostuneita liittymään joukkoon.

– Kannattajayhdistyksen tarkoituksena on tehdä osallistumisesta helpompaa ja madaltaa kynnystä lähteä mukaan. Se on tarkoitettu kaikille Punamustien ystäville.

PK-35 Kannattajiin voi liittyä lähettämällä yhteystietosi osoitteeseen kannattajat@pk35vantaa.fi. Yhdistyksen vuosittaiseksi jäsenmaksuksi on määritelty 20 euroa. Maksutiedot saa paluuviestinä yhteystietoja vastaan.