Pablo Couñago valmiina uuteen rooliinsa

16.11.2015

PK-35 Vantaan hyökkääjä Pablo Couñago oli nousujuhliin päättyneellä kaudella joukkueensa paras maalintekijä 17 osumallaan. Ensi kaudella kokenut espanjalainen jahtaa lisämaaleja sarjaporrasta ylempänä Veikkausliigassa, mutta samalla Couñagoa odottavat uudet haasteet kentän ulkopuolella.

Seura tiedotti viime perjantaina yhtiöittävänsä miesten edustusjoukkueen toiminnan. Uuden osakeyhtiön osakkaiksi tulevat Couñagon lisäksi Punamustien päävalmentaja Shefki Kuqi ja seuran puheenjohtaja Markku Hynninen.

– Se on suuri vastuu, mutta olen iloinen tästä roolista. Yritän auttaa seuraa olemaan niin ammattimainen kuin mahdollista. Se tulee olemaan vähän omituista, että minulla on kaksi roolia, mutta toivottavasti ympärilläni työskentelevät ihmiset ymmärtävät sen ja voimme työskennellä ammattimaisesti yhdessä, Couñago totesi.

Counñagon mukaan hän ja Kuqi saivat ajatuksen seurajohtamisesta jo viime vuonna. Kaksikko haluaa auttaa seuraa kehittymään joka osa-alueella ammattimaisemmaksi niin kentällä kuin sen ulkopuolellakin.

– Kun aloitimme täällä PK-35 Vantaassa, meillä oli tuo idea ja puhuimme siitä puheenjohtajan kanssa. Hän piti sitä hienona ideana. Olemme yrittäneet auttaa mahdollisimman paljon jo päättyneen kauden aikana. Tulevien kausien aikana meidän pitää jatkaa työntekoa ja yrittää tehdä parhaamme seuran eteen. Tämä tuo meille myös enemmän vastuuta, Couñago kertoi.

– Päättyneellä kaudella minulla ei ollut samanlaisia paineita. Tästä lähtien olen Shefkin ja Hynnisen kanssa vastuussa koko joukkueesta, pelaajista ja seurassa tapahtuvista asioista.

Couñago myöntää, että uuden roolin myötä myös nousu Veikkausliigaan oli poikkeuksellisen tunteikas hetki.

– Siitä lähtien kun tulin tänne, olemme yrittäneet nostaa PK-35 Vantaata Veikkausliigaan. Halusimme tietysti nousta niin pian kuin mahdollista, mutta mikään ei olisi muuttunut tämän suunnitelman suhteen, vaikka emme olisi nousseet. Alun perin ajatuksena oli nousta Veikkausliigaan muutaman vuoden sisällä, Couñago sanoi.

– On tietysti kaikkien kannalta parempi, että onnistuimme nousussa heti ensimmäisellä kaudella. Tämä joukkue on yrittänyt nousua jo viimeiset kuusi tai seitsemän vuotta. Nousu heti ensimmäisellä kaudella teki minut iloiseksi ja sai minut näkemään monen asian uudella tavalla.

Uusilla osakkailla on selvä ajatus siitä, mihin suuntaan he haluavat seuraa kehittää. Ensimmäinen askel on luonnollisesti vakiinnuttaa paikka Veikkausliigassa.

– Ajatuksenamme on olla ammattimainen seura. Olemme intohimoisia sen suhteen, mitä teemme. Samalla yritämme kuitenkin olla kuin perhe. Yritysmaailmassa ja jalkapallossa on tärkeää, että kaikkien mukana olevien ihmisten välillä on luottamusta.

– Nyt nousun jälkeen meidän pitää jatkaa työntekoa ja saavuttaa vakaus niin kentällä kuin sen ulkopuolella. Kunnioitamme suuresti muita liigaseuroja, mutta kovalla työnteolla yritämme säilyttää liigastatuksen ensi kaudella ja myös tulevina kausina, Couñago alleviivasi.

Kuva: Kalevi Hämäläinen