PK-35 Vantaa takaa-ajajana Ruotsiin

12.10.2015

Viikonloppuna vihdoin mestaruuspokaalinsa saaneen PK-35 Vantaan kausi jatkuu vielä naisten Mestarien liigan merkeissä. Otteluparin ensimmäinen osaottelu päättyi viime keskiviikkona Myyrmäessä FC Rosengårdin 0-2-vierasvoittoon. Vaikeista lähtökohdista huolimatta PK-35 Vantaa lähtee Malmössä pelattavaan toiseen osaotteluun kovalla asenteella ja yrittää venyttää sarjakauttaan vielä ainakin kahdella pelillä.

Otteluparin avausosassa PK-35 Vantaa tarjosi ruotsalaisvierailleen hyvän vastuksen, mutta joutui lopulta toipumaan kahden harmillisen takaiskumaalin johdosta. Ensimmäisen osuman puski avausjaksolla kulmatilanteesta Amanda Ilestedt ja loppulukemat iski toisella jaksolla suoraan kulmasta FC Rosengårdin kapteeni Lina Nilsson.

Punamustien sarjakausi päättyi lauantaina, kun joukkue pelasi Myyrmäessä 2-2-tasapelin Tampereen Ilvestä vastaan. Pelissä ei ollut Punamustien kannalta enää panosta, mutta hieno nousu 0-2-tappioasemasta tasoihin antaa joukkueelle varmasti itseluottamusta keskiviikon koitokseen. PK-35 Vantaan molemmista maaleista vastasi lauantaina Heidi Pihlaja.

FC Rosengård sen sijaan kaatoi viikonloppuna AIK:n vieraskentällä selvin 5-0-numeroin. Voiton myötä malmöläiset tarrasivat kiinni Ruotsin mestaruuteen, sillä sen pahin kilpakumppani Eskilstuna United jäi samaan aikaan maalittomaan tasapeliin Linköpingiä vastaan. Viikonlopun ottelussa FC Rosengårdin maaleista vastasivat Joseé Belanger ja kahdesti osuneet Natasa Andonova sekä Malin Gunnarsson.

PK-35 Vantaa on esiintynyt Mestarien liigan ensimmäisellä kierroksella kolmesti aikaisemmin, mutta tähän asti sen tie on katkennut jokaisella kerralla ensimmäiseen ottelupariin. Punamustien maalihanat ovat vierasotteluissa vielä toistaiseksi avaamatta. 2011 joukkue hävisi Rayo Vallecanon vieraana Madridissa 3-0 ja 2012 Lyonin vieraana perinteikkäällä Stade Gerlandilla 5-0. Viimeisimmässä Mestarien liigan vierasottelussaan PK-35 Vantaa kärsi syksyllä 2013 niukan 1-0-tappopn Birmingham Citylle.

Punamustien tämän kauden parhaat maalintekijät Naisten Liigassa ovat olleet 13 kertaa osunut Iina Salmi ja 11 maalia viimeistellyt Sanna Saarinen. Saarinen on ollut tehokas myös Mestarien liigassa, sillä hän osui elokuun karsintaturnauksessa peräti viidesti. Hanne Ojanperä, Sanni Franssi ja Eveliina Parikka ovat tehneet tämän kauden kansainvälisissä peleissä kolme maalia. FC Rosengårdin pelaajista brasilialainen Marta on tehnyt Damallsvenskanissa 8 maalia ja makedonialainen Natasa Andonova 9.

Punamustien terveystilanne on keskiviikon ottelun alla hyvä, sillä kaikki ensimmäisessä osaottelussa kokoonpanossa olleet pelaajat ovat pelikuntoisia ja matkustavat Ruotsiin.

”Pahemmastakin ahdingosta on noustu”

Lähtökohdat toiseen osaotteluun ovat haastavat, mutta jalkapallossa kaikki on tunnetusti mahdollista. PK-35 Vantaan päävalmentaja Jari Väisäsen mukaan joukkueella on Malmössä edelleen mahdollisuus kammeta itsensä otteluparista jatkoon.

– Jalkapallo on siinä mielessä hieno laji, että niin kauan kuin pallo pyörii, kaikilla joukkueilla on aina mahdollisuus. Moni joukkue on aiemmin osoittanut, että paljon pahemmastakin ahdingosta voi nousta, Väisänen muistutti.

Punamustien on onnistuttava Malmössä vähintään kahdesti maalinteossa venyttääkseen ottelun edes 30 minuutin mittaiseen jatko-otteluun. Jatkoon eteneminen sen sijaan vaatii myös kolmannen maalin viimeistään rangaistuspotkukilpailussa. Väisäsen mukaan asetelma korostaa avausmaalin merkitystä entisestään.

– Tavoitteemme on, että pääsisimme tekemään sen ensimmäisen maali ja saisimme painetta heille. Meillä ei ole siinä pelissä mitään paineita. Meillä on pelissä ainoastaan voitettavaa. Olemme näyttäneet, että pystymme pelaamaan heitä vastaan tietyllä tasolla ja nyt pyrimme pääsemään vielä seuraavalle tasolle.  Tarvitsemme vielä vähän lisää rohkeutta, lisää uskoa omaan tekemiseen ja enemmän pelaajia ylös. Sitä kautta pyrimme tekemään maaleja.

Otteluparin ensimmäinen osa on käyty läpi, joten siitä pyritään ottamaan kaikki mahdollinen oppi keskiviikkona pelattavaan toiseen osaotteluun. Väisänen löysi Punamustien pelaamisesta muutamia selkeitä parannuskohteita.

– Olimme ensimmäisessä osassa pallollisesti hyviä alhaalla, mutta sieltä on vaikeaa lähteä tekemään maalia. Seuraava teemamme on saada enemmän pallonhallintaa keskialueella ja sitä kautta maalintekopaikkoja. Meidän pitää olla kuitenkin valmiita lähtemään myös vastahyökkäyksiin.

– Tulemme mahdollisesti prässäämään vähän korkeammalta ja otamme tavallaan heidän aseensa käyttöön. He laittavat usein pitkän pallon ja perään kovan prässin. Me yritämme nyt ehkä vähän samanlaista, Väisänen paljasti.

FC Rosengård – PK-35 Vantaa pelataan keskiviikkona 14.10. klo 20.00 Suomen aikaa Malmössä.

Kuva: Kalevi Hämäläinen