Naisten viimeinen sarjapeli lauantaina Myyrmäessä

8.10.2015

PK-35 Vantaan sarjakausi Naisten Liigassa päättyy lauantaina, kun se emännöi päätöskierroksen ottelussa Tampereen Ilvestä. Punamustien osalta otteluun tuo mukavan lisämausteen se, että joukkue saa lauantaina vihdoin kaulaansa jo syyskuun alussa varmistamansa kultamitalit. Ottelu pelataan lauantaina 10.10. klo 18.00 Myyrmäen jalkapallostadionilla.

Kotijoukkueella ei ole lauantain ottelussa enää panosta, mutta vierasjoukkue Ilves pelaa edelleen Naisten Liigan hopeamitalista. Ennen päätöskierrosta tamperelaisten tilanne on hyvä, sillä Ilves on kaksi pistettä Pallokissoja ja Åland Unitedia edellä. Lisäksi Ilveksellä on edellä mainittua kaksikkoa selvästi parempi maaliero, joten sille riittää lauantaina tasapeli kakkossijansa varmistamiseen.

Lauantai-illan ottelussa kohtaavat kaksi Naisten Liigan eniten maaleja tehnyttä joukkuetta. PK-35 Vantaa on tehnyt keskimäärin yli kolme maalia ottelua kohden, sillä se on osunut 22 ottelussa peräti 70 kertaa. Ilves ei ole jäänyt paljoa huonommaksi, sillä tamperelaiset ovat heiluttaneet verkkoa 65 kertaa.

Ilves aloitti yläloppusarjan kotitappiolla Åland Unitedia vastaan, mutta sen jälkeen tupsukorvat ovat voittaneet kolme ottelua peräkkäin ja nousseet sarjataulukon toiselle sijalle. Vieraspeleistään Ilveksellä on alla todella vaikuttava putki, sillä tamperelaiset ovat viimeksi hävinneet vierasottelun toukokuussa Myyrmäessä. Punamustien otteet sen sijaan ovat olleet vahvoja etenkin kotikentällä, sillä joukkueen ainoat pistemenetykset Myyrmäessä ovat maaliton tasapeli Åland Unitedia vastaan ja 1-2-tappio FC Hongalle.

PK-35 Vantaan ottelutahti on tällä hetkellä tiivis, sillä joukkue pelasi vielä keskiviikkona Mestarien liigan ottelun ruotsalaista FC Rosengårdia vastaan. Punamustille jää siis vain kaksi päivää palautumisaikaa ennen lauantain Ilves-ottelua. Raskas lokakuu jatkuu vielä sarjakauden päätösottelun jälkeenkin, sillä joukkue matkustaa ensi viikon tiistaina Ruotsiin Mestarien liigan toista osaottelua varten.

Joukkueet ovat kohdanneet tällä kaudella jo kahteen otteeseen. Toukokuun kohtaaminen Myyrmäessä oli tasainen, sillä nousijajoukkue Ilves tarjosi Punamustille hyvän vastuksen. Heidi Kollanen teki ottelun ensimmäisen ja viimeisen maalin, mutta Iina Salmen, Hanne Ojanperän ja Sanna Saarisen osumat riittivät lopulta Punamustille 3-2-voittoon. Elokuun kohtaamisessa lukemat olivat selkeämmät, kun PK-35 Vantaa haki Tampereelta 0-3-vierasvoiton Eveliina Parikan, Sanni Franssin ja Vilma Hakalan osumilla.

Ilveksen ykköstykki on ollut Heidi Kollanen, joka on ennen sarjan päätökierrosta 22 osumallaan kiinni Naisten Liigan maalipörssin voitosta. Myös yhdeksän kertaa osunut Ada Nikkilä on ollut tehokas. Punamustien paras maalintekijä on 13 osumaa viimeistellyt Iina Salmi. Kaksinumeroisiin maalimääriin on yltänyt myös 11 maalia tehnyt Sanna Saarinen.

Joukkueen kokoonpanotilanteessa ei ole tapahtunut viime päivinä muutosta. Ainoastaan Vilma Hakalan pelaaminen on pitkittyneen flunssan vuoksi edelleen epävarmaa.

PK-35 Vantaa haluaa päättää sarjakautensa voittoon

PK-35 Vantaalla ei ole Naisten Liigan lauantaisen päätöskierroksen ottelussa enää panosta, mutta taistelu sarjan muista mitalisijoista käy edelleen kuumana. Punamustien päävalmentaja Jari Väisäsen mukaan vastustajien on turha pelätä, että hänen joukkueensa suoritus vaikuttaisi merkittävästi mitalitaistoon.

– Olemme luvanneet, että pelaamme joka pelissä voitosta. Meille sillä ei ole väliä, kuka saa hopeaa. Meidän kannaltamme on tärkeää saada hyvä ja kova peli. Myös Ahvenanmaalla halusimme pelata kovan pelin ja lähtökohtanamme on jälleen pelata mahdollisimman hyvän ja tasapainoisen pelin, Väisänen vakuutti.

Ilves sen sijaan saapuu Myyrmäkeen varmasti kovalla asenteella, sillä nousijajoukkueella on hyvä mahdollisuus huipentaa kautensa hopeamitaleihin. Väisänen tietää, että lauantaina vastaan asettuu todella motivoitunut vastustaja.

– Olemme pelanneet Ilvestä vastaan kovia pelejä. Heillä on hirmuinen tahto saada hopeaa ja he ovat käyneet katsomassa pelejämme. Ilves on varmasti kova ja kovakuntoinen vastus, jolla on kova usko omaan tekemiseensä.

– Ilves pelaa varmasti kovaa ja vähän sääntöjen rajamaille, mutta se kuuluu jalkapalloon. Niin pitkään pelataan kuin tuomari sen sallii. Siihen pitää tottua, sillä Ruotsissakin on varmasti tulossa kova peli, Väisänen sanoi.

Tamperelaisille riittää hyvän maalieronsa vuoksi lauantaina tasapeli hopeamitalien varmistamiseen. Väisänen ei kuitenkaan usko, että asetelma vaikuttaa Ilveksen pelaamiseen-

– Ilves on pelannut yleensä aika aggressiivisesti ja pyrkinyt myös prässäämään. Pelin eteneminen tietysti kertoo, millaisia riskejä he joutuvat ottamaan, Väisänen totesi.

Punamustien kannalta Ilves-ottelu osuu juuri FC Rosengårdia vastaan pelattavien Mestarien liigan otteluiden väliin. Väisäsen mukaan joukkue pyrkii keskittymään tällä hetkellä vain seuraavaan otteluun, mutta pelitahdin ollessa kova kokoonpanoon lienee luvassa muutoksia.

– Yritämme pitää ajatukset lauantaihin asti liigapeleissä. Kun mitalit ovat kaulassa, voimme keskittyä seuraaviin asioihin. Meillä on onneksi iso pelaajarinki. Olemme kierrättäneet pelaajia paljon ja tulemme varmasti jälleen tekemään sitä.

– Mitalit on varmasti mukavampi saada kaulaan voiton kuin tappion jälkeen, Väisänen muistutti.

PK-35 Vantaa-Ilves pelataan lauantaina 10.10. klo 18.00 Myyrmäen jalkapallostadionilla. Liput otteluun maksavat aikuisille 7 euroa ja lapsille sekä muille alennusryhmäläisille (opiskelijat, eläkeläiset, varusmiehet) 4 euroa. Alle 7-vuotiailla lapsilla on otteluun vapaa pääsy. Ottelulippuja voi hankkia edullisemmin ennakkoon osoitteesta www.lippuautomaatti.fi/pk35vantaa.

Kuva: Kalevi Hämäläinen