Sanna Saarinen saa maajoukkueleireiltä uutta intoa

21.9.2015

Punamustien Sanna Saarinen ja Linda Ruutu olivat mukana, kun Suomen naisten A-maajoukkue aloitti torstaina EM-karsintaurakkansa voitokkaasti. Montenegro kaatui Turussa maalein 1-0, mutta Punamustien kaksikko jäi tällä kertaa ilman peliaikaa. Karsintojen toinen ottelu pelataan tänään illalla, kun Suomi kohtaa vieraskentällä Irlannin.

Joukkue kokoontui viime maanantaina Turussa ja vietti siellä koko viikon. Irlantiin joukkue matkusti perjantai-iltana. Matka Irlantiin sujui hyvin ja joukkue on päässyt valmistautumaan rauhassa tulevaan otteluun.

– Lauantaina harjoittelimme ja kävimme pyörähtämässä kaupungilla. Nyt meillä oli aamupäivä vapaata, mutta kohta pidämme palaverin ja sitten meillä on treenit, Saarinen kertoi sunnuntai-iltapäivänä.

Saarisen mukaan oli tärkeää, että Suomi avasi voittotilinsä heti karsintojen avausottelussa. Suomi hallitsi ottelua Montenegroa vastaan selvästi, mutta voitto irtosi lopulta niukimmalla mahdollisella erolla.

– Oli hyvä, että saimme heti karsintojen alkuun voiton, vaikka se oli vähän vaikea peli. Loimme paikkoja, mutta maalinteko vähän ontui.

Maajoukkueen karsintaurakka jatkuu tänään illalla, kun Suomi kohtaa Irlannin Dublinissa. Saarinen uskoo, että tuleva vastustaja tarjoaa selvästi kovemman haasteen kuin torstaina kohdattu Montenegro. Joukkue on tutustunut seuraavaan vastustajaan katsomalla Irlannin otteita videolta.

– Nyt vastassa pitäisi olla aika paljon kovempi joukkue. He ovat fyysisiä ja kyseessä on hyvin organisoitu joukkue. He taistelevat varmasti joka tilanteen täysillä loppuun asti. Se kuuluu heidän kulttuuriinsa. Myös heidän pallollinen pelinsä näytti ihan hyvältä. Siellä oli ihan taitavia ja nopeita tyttöjä, Saarinen arvioi.

Punamustilla vielä paljon pelattavaa

Vaikka karsinnoissa ei vielä avausottelussa tullut peliaikaa, Saarinen kokee saavansa maajoukkueleireiltä uutta virtaa.

– Täällä pääsee hakemaan uutta intoa ja uusia ideoita omaan pelaamiseen. Täällä on ollut ainakin hyviä treenejä, kun olen päässyt treenaamaan niin hyvien pelaajien kanssa, Saarinen totesi ja muistutti monen A-maajoukkuepelaajan pelaavan kovissa ulkomaisissa sarjoissa.

Maajoukkuekiireiden jälkeen myös seurajoukkueessa riittää edelleen pelattavaa, sillä Naisten Liigaa on jäljellä vielä kolme ottelua. Lisäksi Punamustia odottavat ensi kuussa Mestarein liigan ottelut ruotsalaista FC Rosengårdia vastaan.

– Tämän jälkeen on kiva palata taas omaan joukkueeseen. Vaikka loppukausi on liigan osalta paketissa, lähdemme silti voittamaan jokaista peliä.

PK-35 Vantaa varmisti Suomen mestaruuden jo syyskuun alussa, mutta Saarisen mukaan joukkue on jatkanut tiukkaa työntekoa ja valmistautuu jo hallitsevan Ruotsin mestarin kohtaamiseen.

– Ne olivat aika nopeat juhlat, jotka nollattiin nopeasti. Treeneihin palattiin taas sillä mielellä, että loppukaudesta on vielä pelattavaa. Yritämme kehittää pelaamistamme edelleen. Katse on jo tulevissa peleissä ja treeneissä, Saarinen alleviivasi.

PK-35 juhli lauantaina värikästä 80-vuotista taivaltaan. Myös Saarinen välitti onnittelut kunniakkaaseen ikään päässeelle seuralleen.

– Se on aika pitkä aika ja kaupungitkin ovat vähän vaihtuneet välissä. Onnea PeeKoolle! Tai siis onnea meille, Saarinen nauroi.

PK-35 Vantaan pelit Naisten Liigassa jatkuvat tiistaina 29.9. klo 19.00, kun FC Honka vierailee Myyrmäessä.