Punamustille niukka tappio Valkeakoskella

4.9.2015

PK-35 Vantaan miesten edustusjoukkue kärsi torstai-iltana tappion, kun Valkeakosken Haka vei kotonaan pisteet maalein 1-0. Vierasjoukkue pelasi ottelussa pitkään vajaamiehisenä ja taisteli loppuun saakka pisteistä, mutta lopulta ottelu ratkesi maalin erolla valkeakoskelaisten hyväksi.

Punamustien urakka vaikeutui heti ottelun alussa, kun kapteeni Kim Raimi jouduttiin ottamaan vaihtoon jo neljännellä peliminuutilla. Puolustuksen johtohahmon menettäminen oli Punamustille iso menetys ja samalla vieraat joutuivat käyttämään yhden vaihdoistaan jo ottelun alkuhetkillä.

Seuraava takaisku tuli ottelun 40. peliminuutilla, kun Biran Jeng ajettiin kentältä. Jeng kaatoi Kasperi Liikosen rangaistusalueella ja sai tempusta suoren punaisen kortin. Näin ollen PK-35 Vantaa joutui pelaamaan Valkeakoskella viimeiset 50 minuuttia kymmenellä miehellä.

Tilanteesta tuomittiin myös rangaistuspotku, mutta Punamustien maalivahti Miikka Häkkinen torjui Kalle Multasen laukauksen. Pallo päätyi torjunnasta takaisin Multaselle, mutta Häkkinen veti jälleen pidemmän korren.

Kokonaisuudessaan ottelun maaliton avausjakso oli varsin tasainen ja molemmilla joukkueilla oli tilaisuutensa maalintekoon. Hakan Multasella oli muutama kelvollinen maalintekopaikka, mutta viimeistely ontui. Punamustista lähimpänä maalintekoa oli Lucas Garcia, jonka laukaus painui niukasti maalin ohi.

Toisella jaksolla pelin luonne muuttui ulosajon myötä ja Haka otti pallonhallinnan itselleen. Miesylivoiman myötä Hakalle avautui myös muutamia hyviä maalipaikkoja, mutta Häkkinen onnistui pitämään tilanteen maalittomana. Myös Punamustilla oli toisella jaksolla tilaisuutensa. Etenkin Pablo Counagolla oli mahdollisuus viedä Punamustat johtoon, mutta espanjalaisen ratkaisu jäi tällä kertaa heikoksi.

Ottelun ainoa osuma syntyi lopulta 72. peliminuutilla, kun Jarno Mattila nousi laidaltaan maalintekotilanteeseen. Mattila sijoitti pallon ohi Häkkisen ja siirsi Hakan 1-0-johtoon.

PK-35 Vantaa haki vielä ottelun lopussa tasoitusta, mutta lisäosumia ei enää nähty. Pisteet jäivät siis Valkeakoskelle maalein 1-0. Voiton myötä Haka nousi sarjataulukossa jo iskuetäisyyden pääähän Punamustista.

Kuqi harmitteli ulosajoa

Punamustien päävalmentaja Shefki Kuqi pettyi lopputuloksen lisäksi myös ottelun tuomaritoimintaan. Samalla Kuqi kuitenkin huomautti, että hänen joukkueensa peliesitys oli vajaamiehisenäkin hyvä.

– Tuomari oli huono. Sellaiset asiat ratkaisevat tiukkoja pelejä, Kuqi totesi.

– Se ei tietenkään ole helppoa, kun joutuu pelaamaan 50 minuuttia alivoimalla. Siitä huolimatta pelasimme ihan hyvin ja meillä oli pari erittäin hyvää tilannetta. Se on usein pienestä kiinni, kun pelataan alivoimalla ja pari jätkää alkaa väsyä.

Ottelun alku sujui varsin tasaisissa merkeissä, mutta ulosajon myötä Haka otti toisella puoliajalla pallonhallinnan itselleen. Kuqi muistutti, että ulosajot muuttavat usein pelejä.

– Ennen ulosajoa peli oli aika tasainen. Tiesimme tämän olevan tiukka peli, sillä myös kauden molemmat aiemmat Haka-pelit ovat olleet tasaisia.

– Ilman ulosajoa se olisi ollut varmasti ihan eri peli. Hakallekaan ei kuitenkaan olisi tasapeli riittänyt, joten he olisivat joutuneet jossain vaiheessa avamaan peliään. Silloin meillekin olisi avautunut enemmän tilaa, Kuqi pohti ulosajon vaikutusta peliin.

Kuqin mukaan hänen joukkueensa pysyi pelissä hyvin mukana myös ulosajon jälkeen. Lisäksi Häkkinen piti maalillaan huolen siitä, että Haka ei onnistunut iskemään toista maalia.

– Alivoimallakaan meillä ei ollut sen suurempaa hätää. Totta kai vastustajalle tulee aina alivoimalla pelatessa muutamia tilanteita, mutta ”Häkä” teki pari hienoa torjuntaa.

Tappion lisäksi myös Raimin uusi loukkaantuminen ja Jengin ulosajosta seuraava kahden ottelun pelikielto toivat Punamustille lisää huonoja uutisia tulevia pelejä ajatellen.

– Nyt Biran on kaksi peliä pelikiellossa ja Kim loukkaantui. Pelaajaryhmämme on muutenkin pieni, joten nämä ovat meille isoja menetyksiä.

Katkeran tappion jälkeen Kuqi suuntasi ajatukset jo tulevia otteluita. Taistelu Ykkösen kärkisijoista jatkuu edelleen tasaisena.

– Murehtiminen ei kuitenkaan auta. Nyt päät pystyyn ja kohti seuraavaa peliä.

Punamustien pelit miesten Ykkösessä jatkuvat lauantaina 12.9. Silloin pelataan jälleen Myyrmäessä, kun porilainen FC Jazz saapuu Punamustien vieraaksi.

Haka – PK-35 Vantaa 1-0 (0-0)

”Se ei tietenkään ole helppoa, kun joutuu pelaamaan 50 minuuttia alivoimalla. Siitä huolimatta pelasimme ihan hyvin ja meillä oli pari erittäin hyvää tilannetta.”

PK-35 Vantaan avauskokoonpano:

3 Kosta Manev

4 Kim Raimi (4´ Bob Diasonama)

6 Carlos Portela

10 Ymer Xhaferi

16 Konsta Rasimus

20 Biran Jeng

21 Yerai Vilaboa (84´ Daniel Rantanen)

22 Lucas Garcia (63´ Masar Ömer)

23 Shakir Redjepi

25 Miikka Häkkinen