Palloliiton puheenjohtaja vieraili Punamustien ottelussa

14.8.2015

Suomen Palloliiton puheenjohtaja Pertti Alaja oli eilen seuraamassa PK-35 Vantaan ja Rigas Futbola Skolan välistä naisten Mestarien liigan ottelua. Turnausemännät jatkoivat vahvoja otteitaan, sillä ottelu päättyi Punamustien 9-0-voittoon. Alaja seurasi suomalaisjoukkueen näytöstä hyvillä mielin.

– Vahva esitys PK-35 Vantaalta. Hienoja kuvioita ja kolme hienoa maalitilannetta. Oikein hallittua peliä. Vastustaja on tainnut päästä kerran puolen kentän yli. Se kuvaa tilannetta aika hyvin, Alaja kommentoi ottelun tauolla.

Alajan mukaan naisten Mestarien liiga –turnaus on hieno asia koko suomalaiselle naisjalkapallolle. PK-35 Vantaa emännöi turnausta nyt neljännen kerran. Turnausjärjestelyt saivat kiitosta myös Palloliiton puheenjohtajalta.

– Tämä on hieno juttu. PK-35 Vantaa on tottunut järjestämään näitä turnauksia. Nämä tuovat aina joukkueita muista maista ja nähdään vähän tasoa. Tämä on vahva esitys PK-35 Vantaalta järjestäjätahona. Ei näitä turnauksia myönnetä, jos järjestelyt epäonnistuvat.

– Täällä on paljon yleisöä, monta sataa. Mukana on paljon tyttöjä ja nuoria, jotka pääsevät katsomaan esikuviaan. Nämä ovat hienoja turnauksia ja myös säät ovat suosineet, Alaja totesi.

Puheenjohtajan mukaan kansainväliset pelit ovat pelaajille aina erityisiä tapahtumia. Moni Punamustien pelaajista on pelannut kansainvälisiä pelejä seurajoukkueensa lisäksi myös eri maajoukkuessa. Myös Alaja kiitteli PK-35 Vantaan yhteistyöseurojen erinomaista juniorityötä.

– Juttelin asiasta puheenjohtaja Markku Hynnisen kanssa. Jos  lasketaan yhteistyöseurat VJS:n ja PK-35 Helsingin mukaan, eri maajoukkueissa taitaa olla jo nyt noin 20 tyttöä ja lisää on tulossa. Kyllä se on mahtava suoritus ja osoitus tästä yhteistyöstä, Alaja kehui.

– Seurat tekevät uskomattoman hienoa työtä. Suomalainen futis kiittää.

Karsintaturnauksen tasoerot ovat olleet suuria, sillä Punamustien molemmat ottelut ovat päättyneet 9-0-voittoihin. Alaja ennakoi kuitenkin sunnuntain ottelusta tasaisempaa.

– Tasoerot ovat isoja, mutta viimeinen peli ukrainalaisia vastaan on varmasti toisenlainen peli. Se on ihan oma pelinsä, Alaja arvioi.

– Jatkossa tulevat sitten ne todelliset puntarit. Jos ja kun – näin pitää toivoa – PK-35 Vantaa pääsee tästä jatkoon, sitten tulee kaksi kovaa peliä lisää ja sitten voi tulla taas lisää pelejä. Se on juuri sitä, mitä tarvitsemme.

Naisten Mestarien liigan karsintaturnauksen päätösottelut pelataan sunnuntaina. Jatkopaikan ratkaiseva ottelu pelataan Myyrmäessä, kun PK-35 Vantaa kohtaa ukrainalaisen WFC Kharkivin. Ottelu pelataan sunnuntaina 16.8. klo 15.00 alkaen Myyrmäen jalkapallostadionilla.