JJK vei pisteet Myyrmäestä

9.8.2015

PK-35 Vantaa kärsi superlauantain jälkimmäisessä ottelussa katkeran tappion, kun jyväskyläläinen JJK vei miesten Ykkösen kärkipelin nimiinsä maalein 0-2. Etenkin ottelun avausjakso eteni kotijoukkueen komennossa, mutta uhrautuvasti puolustanut JJK pääsi toisella jaksolla paremmin mukaan peliin. Vieraat hyödynsivät maalipaikkansa tehokkaammin ja veivät pisteet mukanaan Jyväskylään.

Punamustat aloitti ottelun vahvasti ja sai luotua heti painetta vieraiden maalille. Kotijoukkue onnistui murtautumaan laidoilta päätyrajalle, mutta aivan vaarallisimmalle maalintekosektorille se ei päässyt. Alun painostusjakso tuotti muutamia kulmapotkuja, mutta Punamustat ei vielä päässyt kunnolla testaamaan JJK-vahti Janne Korhosta.

Viidentoista minuutin pelin jälkeen Punamustien vahvin painostus hellitti. PK-35 Vantaa piti edelleen palloa ja pääsi vieraiden kenttäpuoliskolle, mutta viimeisistä syötöistä ja suorituksista puuttui tarvittava terävyys. Punamustilla oli muutama tilaisuus avausmaalin tekemiseen, mutta yritykset jäivät tuloksettomiksi. Vierailija JJK:n maalipaikat sen sijaan jäivät ensimmäisellä puoliajalla vähiin.

Maalittoman avauspuoliajan jälkeen peliin tuli lisää vauhtia ja maalipaikkoja alkoi syntyä molempiin päihin. Punamustilla oli heti toisen jakson alkupuolella kolme hyvää maalintekopaikkaa, mutta JJK:n maali pysyi edelleen puhtaana. Lucas Garcia nousi kahdesti vahvasti oikealta laidalta rangaistusalueelle asti ja pääsi yrittämään maalintekoa, mutta Korhonen veti pidemmän korren. Myös Carlos Portelalle pelattiin hienolla kombinaatiolla maalintekopaikka, mutta espanjalaisen laukaus karkasi maalin yli.

Avausjakson tapaan JJK pääsi jälleen Punamustien alkurynnistyksen jälkeen paremmin peliin mukaan. Jyväskyläläiset pääsivät 57. peliminuutilla nopeaan vastahyökkäykseen ja Antto Hilska pääsi nokikkain Punamustien maalia vartioineen Miikka Häkkisen kanssa. Häkkisen esitti kuitenkin tilanteessa upean torjunnan ja piti tilanteen edelleen maalittomana.

Reilun tunnin pelin jälkeen PK-35 Vantaa sai kentälle lisää virtaa, kun Yerai Vilaboa korvasi Mateo Miguezin. Vilaboa oli heti kentälle tultuaan vaarallinen, kun hän pääsi haastamaan vieraiden puolustajia tuorein jaloin. 66. peliminuutilla Portela antoi oivaltavan läpisyötön ja Vilaboa pääsi laukomaan. Laukaus kilpistyi kuitenkin JJK-pelaajiin ja Garcia puski irtopallon yli maalin.

Vieraiden johtomaali oli kuin salama kirkkaalta taivaalta. Punamustien puolustus ei saanut purettua kaaripalloa kunnolla, vaan pallo putosi rangaistusalueen rajalle suoraan Arjan Goljahanpoorin jalkaan. Goljahanpoor otti muutaman kosketuksen ja laukoi pallon vastustamattomasti takakulmaan.

JJK:n johtomaalin jälkeen Punamustat haki raivokkaasti tasoitusta. Pablo Counago laukoi terävästi noin kahdestakymmenestä metristä, mutta Korhonen onnistui venytttämään näppinsä pallon tielle. Hetkeä myöhemmin Vilaboalla oli hyvä maalintekopaikka, mutta laukaus viuhui niukasti takatolpan ohi.

80. peliminuutilla Punamustien niskaan kaadettiin kuitenkin lisää kylmää vettä. JJK pääsi jälleen nopeaan vastaiskuun ja pelasi pallon rangaistusalueelle. Pallo jäi pyörimään maalin edustalle ja Goljahanpoor pääsi laukomaan illan toisella osumallaan JJK:n jo 0-2-johtoon.

Ottelun lopussa Punamustat onnistui vielä luomaan painetta ja muutamia maalintekotilanteita JJK:n päätyyn, mutta maaliin asti palloa ei saatu. Lopputulokseksi kirjattiin siis JJK:n 0-2-vierasvoitto. Tappiosta huolimatta Punamustien asema sarjan kärkipäässä on edelleen hyvä. PK-35 Vantaa on sarjassa toisena vain pisteen sarjakärki PS Kemiä jäljessä.

Kuqi harmitteli tappiota

Punamustien päävalmentaja Shefki Kuqi oli tappion jälkeen alla päin.  Kärkiottelun häviäminen kotikentällä oli Punamustille valtava pettymys.

– En tiedä, mitä sanoa. Mikään ei ole pitkään aikaan sattunut niin paljoa kuin tämä peli.

Lauantai-illan tappio oli Punamustille kauden viides. Kuqin mukaan tämän kauden pistemenetyksistä löytyy paljon yhtäläisyyksiä.

– Olemme hävinneet nyt viisi peliä. Voimme kuitenkin miettiä, olisimmeko ansainneet hävitä niistä yhtään. Olemme hallinneet jopa eniten juuri niitä pelejä, joissa olemme menettäneet pisteitä, Kuqi totesi.

– JJK:n päävalmentaja Juha Pasoja sanoi lehdistötilaisuudessa, että he olivat meitä vastaan vielä suuremmissa vaikeuksissa kotikentällään kuin täällä. Silti he voittivat molemmat pelit.

Kuqin mukaan hän pyrkii aina näkemään otteluissa myös tulosten taakse. Samaan hengenvetoon hän kuitenkin muistutti, että tässä vaiheessa kautta on saatava pisteitä.

– Nyt meillä on pari päivää aikaa miettiä, mikä meni pieleen. Minun käy sääliksi pelaajiani. Nyt ei kuitenkaan ole enää aikaa sääliä ketään, sillä pelit vähenevät ja vain pisteet ratkaisevat.

Karvaasta tappiosta huolimatta Kuqi muistutti Punamustien olevan edelleen hyvin mukana Ykkösen nousutaistelussa.

– Tämä ei ole mikään katastofi. Kukaan ei päässyt vielä karkuun ja kaikki on edelleen omissa käsissämme.

– Tulos satuttaa, mutta elämä jatkuu, Kuqi tiivisti.

Punamustien pelit miesten Ykkösessä jatkuvat ensi viikon lauantaina vierasottelulla Turun Palloseuraa vastaan. Kotikentällään PK-35 Vantaan miehet pelaavat seuraavan kerran vasta lauantaina 29.8. Silloin vieraaksi saapuu Vasa IFK.

PK-35 Vantaa-JJK 0-2 (0-0)

”Tämä ei ole mikään katastofi. Kukaan ei päässyt vielä karkuun ja kaikki on edelleen omissa käsissämme.”

PK-35 Vantaan avauskokoonpano:

3 Kosta Manev

4 Kim Raimi

5 Riku Heinonen

6 Carlos Portela

8 Mateo Miguez (64´ Yerai Vilaboa)

10 Ymer Xhaferi (85´ Daniel Rantanen)

16 Konsta Rasimus

20 Biran Jeng (79´ Daut Kuqi)

22 Lucas Garcia

25 Miikka Häkkinen