Punamustien kapteeni odottaa Mestarien liigan pelejä

7.8.2015

PK-35 Vantaan pitkä odotus päättyy ensi viikolla, kun seura emännöi Myyrmäessä naisten Mestarien liigan karsintaturnausta. Turnausta on odotettu kauan ja hartaasti, mutta nyt kansainväliset pelit ovat jo nurkan takana. Punamustien ensimmäinen turnausottelu pelataan tiistaina 11.7., kun vastaan asettuu slovakialainen FC Nove Zamky.

– On aika jännää, että ne pelit ovat jo näin lähellä. Niitä on odotettu niin kauan, Punamustien kapteeni Pirjo Leppikangas totesi.

Leppikangas yhtyi monen muun pelaajan kommentteihin siitä, että Mestarien liigan karsintaturnaus on yksi kauden kiistattomista kohokohdista.

– Tuntuu siltä, että nämä pelit ovat olleet aika monelle yksi syy tulla tai jäädä seuraan. Kaikki haluavat pelata näitä pelejä, koska kansainvälisiä pelejä pääsee pelaamaan niin harvoin.

Punamustien turnausvastustajat ovat slovakialainen FC Nove Zamky, latvialainen Rigas Futbola Skola ja ukrainalainen WFC Kharkiv. Leppikangas kertoi monen pelaajan ottaneen jo omatoimisesti selvää tulevista vastustajista. Samaan hengenvetoon hän kuitenkin myönsi, että joukkueista on vaikea löytää ajantasaista tietoa.

– Niistä on aika vaikea sanoa mitään, kun videotkin saattavat olla vuoden tai kahden takaa. Joukkueet ovat voineet muuttua tosi paljon.

Tavoitteena jatkopaikka

Leppikankaan mukaan kansainvälisten pelien lähestyminen ei ole näkynyt Punamustien viime viikkojen harjoittelussa. Kapteeni vakuuttaa, että joukkue luottaa omaan tekemiseensä niin paljon, että suurille muutoksille ei ole tarvetta.

– Meillä on niin selkeä pelitapa, että sitä ei lähdetä missään vaiheessa muuttamaan. Pelien alussa saattaa olla pientä varovaisuutta, mutta muuten en usko minkään muuttuvan, Leppikangas totesi.

PK-35 Vantaa on kierrättänyt pelaajistoaan kauden aikana varsin paljon. Nyt pelaajamateriaalin leveys joutuu kuitenkin todelliseen testiin, kun Punamustat pelaa yhdeksän päivän aikana peräti neljä ottelua. Punamustien otteluruuhka alkaa jo huomenna Naisten Liigan kotiottelulla Merilappi Untedia vastaan. Leppikangas kuitenkin uskoo, Punamustilla on turnaukseen riittävän laaja ja laadukas pelaajarinki.

Pelaajarinkiä testataan toden teolla. Neljä peliä lyhyen ajan sisään. Leppikankaan mukaan Punamustilla on kuitenkin riittävän laaja ja laadukas pelaajarinki.

– Jokainen haluaa varmasti pelata jokaisen pelin ja jokaisen minuutin, mutta on ihan hyvä, että pystymme kierrättämään porukkaa. Voi olla, että pelistä riippuen voidaan nähdä paljonkin erilaisia kentällisiä tai sitten se ei vaihdu ollenkaan. Sitä on vielä vaikea sanoa, Leppikangas tuumi.

Leppikankaan mukaan Punamustien joukkue lähtee ensi tiistaina alkavaan turnaukseen selkein tavoittein.

– Jokaisella on varmaan hyvä käsitys siitä, että haluamme jatkoon. Olemme päässeet jatkopeleihin aikaisemminkin ja haluamme varmasti tälläkin kertaa seuraavalle kierrokselle. Jos pääsemme sinne, vastaan tulee jo kaksi kertaa kovempia vastustajia.

Punamustat neljättä kertaa mukana

PK-35 Vantaalla on jo runsaasti kokemusta turnausjärjestelyistä, sillä seura emännöi turnausta kolme kertaa peräkkäin vuosina 2011-2013. Leppikangas ei pelannut vielä Punamustien ensimmäisessä Mestarien Liiga –turnauksessa mukana, mutta kahdessa seuraavassa turnauksessa hän oli mukana.

– – Saimme turnauksen tänne nyt jo neljännen kerran, joten aiemmat turnaukset on varmasti järjestetty hyvin. Täällä meillä on tietenkin kotikenttäetu, mikä on tosi hyvä juttu. Suomalaisillekin joukkueille tuottaa välillä vaikeuksia pelata täällä, kun kenttä on niin iso ja alustana on tekonurmi. Tuntuu siltä, että eurooppalaiset joukkueet ovat tottuneet pelaamaan enemmän luonnonnurmella. Se on ehkä meille suurempi etu, Leppikangas tuumi.

Punamustat on edennyt jokaisella osallistumiskerrallaan turnauksen jatkopeleihin, joissa vastaan on asettunut todella kovia joukkueita. Etenkin vierasottelu ranskalaista suurseuraa Lyonia vastaan on jäänyt Leppikankaalle hyvin mieleen. Otteluparin jälkimmäinen ottelu pelattiin Lyonin kotikentällä Stade de Gerlandilla yli 5000 katsojan edessä.

– Se peli on jäänyt hyvin mieleen. Siellä oli hieno stadion ja paljon yleisöä. Se on ehkä yksi suurimmista futiskokemuksistani. Varmaan aika monella muullakin tässä joukkueessa se menee sinne kärkisijoille.

Vastus oli kovimpia mahdollisia, sillä Lyon eteni lopulta aina Mestarien liigan loppuotteluun asti. Punamustat joutuivat taipumaan Lyonille yhteismaalein 12-0.

– Vaikka hävisimmekin paljon, se oli kuitenkin kivaa ja opettavaista. Kaikki olivat siitä pelistä tosi fiiliksissä.

Naisten Mestarien liigan karsintaturnaus pelataan Myyrmäessä 11.-16.8. Sitä ennen Punamustilla on kuitenkin edessään vielä yksi Naisten Liigan ottelu, kun Merilappi United vierailee Myyrmäessä huomenna klo 13.00.

Mestarien liigan otteluihin ja huomiseen Naisten Liigan peliin voi ostaa lippuja edullisemmin ennakkoon osoitteesta www.lippuautomaatti.fi/pk35vantaa.