Punamustien superlauantai alkaa naisten kotiottelulla

6.8.2015

Myyrmäessä vietetään tulevana viikonloppuna todellista superlauantaita, kun PK-35 Vantaan molemmat joukkueet pelaavat kotikentällään. Superlauantai alkaa Naisten Liigan ottelulla, kun Merilappi United saapuu Punamustien vieraaksi. Ottelu pelataan Myyrmäen jalkapallostadionilla lauantaina 8.8. klo 13.00 alkaen.

Lauantain ottelu on Punamustille samalla viimeinen kotimaisen sarjan kamppailu ennen ensi viikon tiistaina alkavaa Mestarien liigan karsintaturnausta. PK-35 Vantaa pääsee kansainvälisiin peleihin varsin mukavasta tilanteesta, sillä joukkue johtaa Naisten Liigaa yhdeksän pisteen erolla ottelun vähemmän pelanneeseen Åland Unitediin nähden. Punamustien eteneminen on ollut vakuuttavaa, sillä joukkue ei ole hävinnyt sarjapeleissä vielä kertaakaan.

Viikonlopun vastustajan Merilappi Unitedin tilanne on vaikeampi, sillä kemiläisjoukkue on jäämässä vääjäämättä Naisten Liigan alempaan loppusarjaan. Mikäli Merilappi United haluaa vielä elätellä toiveita ylemmästä loppusarjasta, pitäisi sen voittaa kaikki jäljellä olevat neljä otteluaan ja toivoa samalla HJK:n jäävän omissa peleissään pisteittä.

Pitkistä pelimatkoistaan huolimatta Merilappi United on saanut hyviä tuloksia myös vieraskentillä. Kemiläiset ovat hakeneet kaksi kauden kolmesta voitostaan vieraskentiltä, kun TPS kaatui Turussa ja Nice Futis Porissa. Lisäksi Merilappi United pelasi edellisessä vierasottelussaan 3-3-tasapelin Åland Unitedia vastaan.

Joukkueet kohtasivat toisensa jo toukokuussa, jolloin Kemissä päädyttiin Punamustien 1-4-voittoon. Tuolloin Merilappi United onnistui nousemaan kertaalleen tasoihin, mutta vierasjoukkue ratkaisi ottelun toisen puoliajan osumillaan. Punamustilta maalinteossa onnistuivat Sanna Saarinen, Tia Painilainen ja kahdesti osunut Hanne Ojanperä. Kemiläisten ainoan maalin viimeisteli Emma Heikkilä.

Merilappi Unitedin maalintekovastuu on kasaantunut pitkälti kahden pelaajan harteille, sillä Heikkilä ja Krystyna Freda ovat iskeneet joukkueen 25 maalista peräti 19. Punamustien maalinteko on jakaantunut tasaisemmin, sillä Sanna Saarisella, Vilma Hakalalla ja Hanne Ojanperällä on kullakin tilillään kahdeksan osumaa. Seitsemään maaliin ovat yltäneet Iina Salmi ja Sanni Franssi.

Joukkueen kokoonpanotilanne on lauantain ottelun alla varsin hyvä, vaikka viime viikonlopun vierasottelusta ei selvittykään täysin ilman kolhuja. Tampereella kovia kokeneiden Eveliina Parikan ja Vilma Hakalan pitäisi kuitenkin olla lauantaina jälleen pelikunnossa. Puolustaja Jenna Korhonen sen sijaan on ollut viikolla kuumeen kourissa, joten hänen pelikuntonsa on vielä arvoitus. Punamustien kokoonpanosta on varmuudella sivussa vain loukkaantumisestaan toipuva Tia-Maria Jaakonsaari, jonka toivotaan kuntoutuvan ajoissa Mestarien liigan pelejä silmällä pitäen.

Keskittyminen tiukasti seuraavassa pelissä

Punamustien päävalmentaja Jari Väisäsen mukaan on tärkeää, että joukkue pystyy pitämään keskittymisen tiukasta lauantain ottelussa, vaikka Mestarien liigan karsintaturnaus odottaa jo nurkan takana.

– Kaikki odottavat varmasti jo Mestarien liigan pelejä, mutta meidän pitää saada pelaajat keskittymään ensin tähän peliin. Nämä ovat kuitenkin tärkeitä pelejä. Olemme saaneet pientä kaulaa kilpailijoihimme, mutta meidän pitää pystyä myös pitämään se. Siinä mielessä emme voi hengähtää yhtään, Väisänen painotti.

Merilappi Unitedilla on riveissään paljon ulkomaalaisia pelaajia, joista Väisänen nostaa esiin etenkin kymmenen maalia tehtailleen Fredan. Suomen maajoukkuepelaaja Natalia Kuikka sen sijaan jätti kemiläisseuran ja suuntasi Yhdysvaltojen yliopistosarjaan. Väisäsen valmentajakollega Pasi Jaakonsaari ei kuitenkaan usko Merilappi Unitedin kaatuvan yhden pelaajan lähtöön. Jaakonsaari muistutti joukkueen saaneen viime peleistään hyviä tuloksia.

– Vaikka Kuikan lähtö jätti aukon, uskon joukkueen ulkomaalaisvahvistusten päässeen nyt parempaan kuntoon ja vieneen omalta osaltaan joukkuetta eteenpäin.

– Kuikan lähdön myötä muut joutuvat ottamaan isompaa roolia. Se voi olla joillekin pelaajille hyvä juttu, Väisänen totesi.

Väisänen kertoi nähneensä Merilappi Unitedin pelejä varsin vähän, mutta hänellä oli kuitenkin jonkinlainen käsitys kemiläisten edellisen ottelun kenttätapahtumista. Merilappi United ja Åland United intoutuivat Maarianhaminassa melkoisiin maalitalkoisiin ja jakoivat lopulta pisteet maalein 3-3.

-Kuulemani perusteella kumpikin joukkue oli pelannut hyvin hyökkäysvoittoisesti. Puolustuspeli ei ollut siinä pelissä niin tärkeässä roolissa. On tietysti vaikea sanoa, mikä oli totuus.

PK-35 Vantaa haki toukokuussa pisteet maalein 1-4, kun joukkueet kohtasivat Kemissä. Tuolloin ottelu pelattiin todella haastavissa olosuhteissa, kun kenttä oli kovien sateiden jälkeen täynnä lammikoita. Jaakonsaaren mukaan yli kahden kuukauden takaisesta kohtaamisesta ei voi vetää mitään johtopäätöksiä.

– Siitä on jo niin kauan aikaa ja sielläkin on varmasti tehty töitä. Heidän kautensa alkoi huonosti ja valmentajakin vaihtui.

– He ovat varmasti menneet eteenpäin ja he saivat hyvät tulokset TPS:ää ja Åland Unitedia vastaan.  Meidän pitää olla jälleen hyvällä asenteella liikkeellä, Jaakonsaari alleviivasi.

PK-35 Vantaa-Merilappi United pelataan Myyrmäen jalkapallostadionilla lauantaina 8.8. klo 13.00 alkaen. Liput otteluun maksavat aikuisilta 7 euroa ja alennusryhmäläisiltä 4 euroa. Otteluliput voi hankkia edullisemmin ennakkoon osoitteesta www.lippuautomaatti.fi/pk35vantaa

Punamustien superlauantai jatkuu naisten ottelun jälkeen miesten Ykkösen ottelulla, kun PK-35 Vantaa isännöi klo 18.00 alkavassa ottelussa JJK:ta.