Daniel Rantanen vietti kolme viikkoa Stoke Cityn matkassa

27.7.2015

Punamustien Daniel Rantanen vietti kolme viikkoa Englannin Valioliigaa pelaavan Stoke Cityn testattavana. Rantanen harjoitteli ensin seuran U18-joukkueen mukana Englannissa ja matkusti testijakson lopuksi saman joukkueen kanssa turnausmatkalle Unkariin. Suomeen hän palasi viime viikolla. Rantasen mukaan reissu oli todella antoisa.

– Se oli kaikin puolin tosi hyvä reissu. Jengi oli tosi laadukas. Se oli tosi hyvä kokemus.

– Stoken joukkue oli tosi hyvä ja pelasimme kivaa futista. Pyrimme pitämään palloa ja prässäsimme tosi paljon. Diggasin siitä pelityylistä, Rantanen kertoi.

Rantanen kävi jo aikaisemmin keväällä niin ikään Valioliigaa pelaavan Crystal Palacen testattavana. Stoke Cityssä fasiliteetit ja toiminta olivat kuitenkin Rantasen mukaan vielä pykälän verran parempia ja ammattimaisempia.

– Olin siellä kolme viikkoa, joten ehdin tutustua paremmin pelaajiin ja opin tuntemaan jengin pelisysteemin. Pääsin joukkueeseen hyvin sisään, Rantanen totesi testijakson pituudesta.

Englantilaiset pelasivat Budapestissa kolme harjoitusottelua. Rantanen onnistui maalinteossa heti ensimmäisessä ottelussa slovakialaista Zenicaa vastaan.

– Ehdin olla vain viisi minuuttia kentällä, kun sain heti paikan ja tein maalin. Se oli hyvä fiilis.

Zenica-voiton jälkeen Stoke pelasi vielä kaksi ottelua, joista joukkue hävisi toisen ja pelasi kolmannen tasan. Ainoassa tappio-ottelussa budapestilainen Honved peluutti myös edustusjoukkueensa testipelaajia. Rantasen mukaan Stoke hävisi kyseisen ottelun etenkin fyysisellä puolella.

Rantanen osui Unkarin maaperällä vielä toistamiseen, joten turnausmatka oli onnistunut myös maalinteon saralla.

– Pari peliä ja kaksi maalia. Oli hyvä, että tuli vähän onnistumisia.

Raskas kolmiviikkoinen

Englantilaisseurat valmistautuvat tällä hetkellä ensi kuussa alkavaan sarjakauteen, joten harjoitukset ovat fyysisesti rankkoja. Kolmiviikkoinen testirupeama oli hyvä, mutta ei missään tapauksessa kevyt reissu.

– Siellä oli pre-season käynnissä. Juoksuja tehtiin ennen treenejä, treenien aikana ja niiden lopussa. Sitten punnerrettiin ja tehtiin vatsoja. Lisäksi treenien jälkeen menimme aina salille. Ne olivat tosi rankat kolme viikkoa, Rantanen kertoi.

– Testipelaajana pitää näyttää koko ajan. Se on henkisesti ja fyysisesti tosi kuluttavaa. On kivaa olla kolmen viikon jälkeen taas kotona.

Rantasen mukaan ensimmäiset päivät menivät totutteluun, kun kaikki oli täysin uutta. Loppujen lopuksi hän kuitenkin pärjäsi mielestään hyvin. Kolmen viikon aikana Rantanen ehti huomata, millä osa-alueilla hän pärjää ja mitä pitää vielä parantaa.

– Teknisesti pärjäsin hyvin ja olen siellä aika iso pelaaja. Siellä pelataan kuitenkin törkeän kovaa, joten sitä peliä pitää vielä kehittää. Siellä vedetään treeneissäkin napit edellä ja täysillä. Mielestäni pärjäsin kuitenkin ihan hyvin, Rantanen tuumi.

Kolmiviikkoisen testirupeaman päätteeksi Rantanen sai Stoke Cityn U18-joukkueen valmentajalta positiivista palautetta.

– Puhuin lyhyesti valmentajan kanssa. Hän oli tyytyväinen suorituksiini ja piti minusta pelaajana.