Punamustien maalitehtailu jatkoi HJK:ta vastaan

25.7.2015

Viime viikonloppuna Vasa IFK:n maalein 7-0 voittanut PK-35 Vantaa jatkoi perjantai-iltana vahvoja otteitaan Naisten Liigassa. Punamustat otti toisen peräkkäisen 7-0-voiton, kun HJK kaatui Talissa selvin numeroin. Kaksi pelaajaa ylsi ottelussa hattutemppuun, mutta vakuuttava voitto oli seurausta ennen kaikkea koko joukkueen hyvästä peliesityksestä.

HJK aloitti ottelun prässäämällä useamman pelaajan voimin korkealta. Sen myötä kotijoukkue sai luotua hieman painetta Punamustien alakerralle, mutta vaarallisiin maalintekopaikkoihin helsinkiläisten alkurynnistys ei johtanut. PK-35 Vantaa sai kuitenkin pelin nopeasti haltuunsa, minkä jälkeen hallitsevasta osapuolesta ei enää ollut epäselvyyttä.

Vierasjoukkue aloitti maalinteon ottelun 10. peliminuutilla, kun Vilma Hakala nousi vahvasti rangaistusalueelle. Pienen syöttökombinaation jälkeen pallo pomppi takaisin Hakalalle, joka pääsi sijoittamaan pallon maaliin.

Punamustien toinen osuma syntyi viisitoista minuuttia myöhemmin. Sanni Franssi pallon viiden metrin alueen kulmalla ja ehti ottamaan pallon haltuunsa. Franssi ohitti HJK-pelaajan pienellä liikkeellä, sai oikean jalkansa vapaaksi ja toimitti pallon verkon perukoille.

Puolen tunnin pelin jälkeen ilmassa oli jo ratkaisun makua, kun Punamustat karkasi jo 0-3-johtoon. Pallo jäi kovan keskityksen jälkeen pyörimään maalille ja HJK-puolustus ei onnistunut purkamaan tilannetta. Purkupallo suuntautui suoraan Hakalan jalkaan ja hän siirsi pallon maaliin.

Kotijoukkueella oli avausjaksolla yksi vaarallinen keskitystilanne, mutta Punamustien maalia vartioinut Paula Myllyoja nyrkkeili pallon varmasti väljemmille vesille. Tauolle lähdettiin siis Punamustien johtaessa jo 0-3.

Neljännen maalinsa PK-35 Vantaa iski heti toisen jakson ensimmäisillä minuuteilla. Pallo jäi kulmatilanteen jälkeen pyörimään maalinedustalle ja Franssi pääsi laukomaan pelivälineen maalin kattoon.

Hakala sai hattutemppunsa täyteen kuusi minuuttia myöhemmin. Hakala sai pallon linjan taakse ja pääsi nokikkain HJK-vahti Minna Meriluodon kanssa. Meriluoto onnistui torjumaan Hakalan ensimmäisen yrityksen, mutta toiselle hän ei enää voinut mitään.

76. peliminuutilla tilastoihin saatiin kolmaskin maalintekijä, kun Sanna Saarinen vei Punamustat jo 0-6-johtoon. Saarinen teki hyvän liikkeen linjan taakse, sai hienon vapauttavan syötön ottelun hahmoihin lukeutuneelta Iina Salmelta ja otti pallon hyvin haltuunsa. Lopulta Saarinen pääsi nokikkain Meriluodon kanssa ja sijoitti pallon maaliin.

Loppulukemat 0-7 syntyivät ottelun 86. peliminuutilla. Tia Painilainen pelattiin laidalta läpi ja hän eteni rangaistusalueelle asti. Lopulta Painilainen antoi hyvän syötön takaviistoon ja Franssi täydensi hattutemppunsa laukomalla pallon maaliin.

Maalien alustajana kunnostautui etenkin ottelun parhaana pelaajana palkittu Iina Salmi. Hän oli hyvien syöttöjensä ja hienojen yksilösuoritustensa myötä vahvasti mukana useissa Punamustien maaleissa.

Oikeutettu lopputulos

Punamustien päävalmentaja Jari Väisänen piti loppunumeroita oikeutettuina. Väisänen piti tärkeänä, että Punamustat onnistui iskemään tärkeät maalit jo pelin aikaisessa vaiheessa. Etenkin 0-2-maalin jälkeen ote siirtyi Väisäsen mukaan yhä vahvemmpin Punamustille.

– Vilma Hakala pelasi tänään oikealla ja Sanna Saarinen vasemmalla. Sen myötä he pääsivät ajamaan hyvin sisään. Se toimi hyvin. Tulimme enemmän laitojen kuin keskustan kautta. Onnistuimme vyöryttämään tilanteita kummaltakin laidalta, Väisänen tuumi.

Väisäsen mukaan HJK:n prässipelin paras terä katosi, kun kotijoukkue joutui vaihtamaan Kaisa Collinin pois kentältä 42. peliminuutilla.

– Collinin vaihdon myötä HJK:n prässin syömähammas hävisi ja saimme rakentaa enemmän rauhassa. Pelissä oli paljon hyviä juttuja ja saimme paljon maalipaikkoja. Hyvällä onnella olisimme voineet tehdä jo avausjaksolla enemmän maaleja, mutta oli tärkeää, että saimme heti alussa maaleja ja pelin selkeästi haltuumme.

– Ajoituksemme olivat nyt maalinteko- ja keskitystilanteissa parempia kuin aiemmissa peleissä. Teimme hyviä, oikea-aikaisia liikkeitä. Pyrimme pitämään pallon maassa, sillä emme halunneet laittaa keskityksiä suoraan Meriluodon näppeihin, Väisänen kertasi onnistuneita suorituksia.

Tauon jälkeen HJK yritti vielä nousta mukaan peliin, mutta yritys jäi lopulta tuloksettomaksi. HJK ei onnistunut perjantai-iltana avaamaan maalitiliään. Punamustat sen sijaan jatkoi maalitehtailuaan ja iski toisella jaksolla vielä neljä maalia lisää.

– Toisella jaksolla HJK nosti Essi Sainion piikkiin ja lähti prässäämään kovaa, mutta hoidimme sen hyvin. Pääsimme kovastakin prässistä läpi ja tarvittaessa pidimme palloa. Keskikentällä olimme tänään vahvempia. Saimme keskellä paljon tärkeitä riistoja. Koko joukkueen prässi toimi ylhäältä lähtien hyvin. Sen myötä saimme todella paljon riistoja myös ylhäällä.

– Peli oli hyvin uomissaan hyökkäyssuuntaan. Lisäksi puolustimme koko joukkueena hyvin, kun HJK piti palloa. Liikuimme joukkueena, estimme vastustajan kierrätyksen ja saimme paineen pallolliselle. Se onnistui hyvin, Väisänen kehui hyvää kollektiivista pelaamista.

Punamustien pelit Naisten Liigassa jatkuvat ensi viikon lauantaina 1.8. vierasottelulla Tampereen Ilvestä vastaan. Kotikentällään PK-35 Vantaa pelaa seuraavan kerran lauantaina 8.8., jolloin vieraaksi saapuu Merilappi United.

HJK-PK-35 Vantaa 0-7 (0-3)

”Peli oli hyvin uomissaan hyökkäyssuuntaan. Lisäksi puolustimme koko joukkueena hyvin, kun HJK piti palloa.”

PK-35 Vantaan avauskokoonpano:

1 Paula Myllyoja

2 Pirjo Leppikangas (54´ Tia Painilainen)

3 Tiia Peltonen

4 Vilma Väisänen

5 Heidi Kivelä (59´ Linda Ruutu)

6 Jenna Korhonen

7 Sanni Franssi

10 Iina Salmi

13 Sanna Saarinen

16 Maiju Hirvonen

20 Vilma Hakala (69´ Eveliina Parikka)