Tunnelmia HJK-ottelun alla

24.7.2015

Punamustien pelit Naisten Liigassa jatkuvat tänä iltana Talin nurmella HJK:ta vastaan. Sarjakärjessä jatkava PK-35 Vantaa pelaa kotipelinsä keinonurmella, joten alustan vaihtuminen on otettu huomioon myös harjoittelussa. Punamustat on valmistautunut perjantai-illan HJK-kohtaamiseen harjoittelemalla kuluvan viikon Myyrmäen urheilupuiston nurmella.

Joukkueet kohtasivat Naisten Liigassa jo alkukaudesta Myyrmäessä. Tuolloin Punamustat vei sarjapisteet selvin 4-0-lukemin. Punamustilta maalinteossa onnistuivat tuolloin Maiju Hirvonen ja Hanne Ojanperä. Kaksi osumaa merkittiin helsinkiläisten omiksi maaleiksi.

Kyselimme torstai-illan harjoituksissa kolmen pelaajan ja yhden valmennusryhmän jäsenen mietteitä ennen kauden toista HJK-ottelua.

Maiju Hirvonen

– Se oli silloin mielestäni kauden paras pelimme. Pelasimme tosi hyvin, ja he näyttivät ehkä senkin takia niin huonoilta. En ole kyllä itse päässyt ikinä niin vapaasti tekemään maalia!

– Huomenna se on varmasti ihan eri peli. Nurmikenttä tuo siihen tietysti oman lisänsä, sillä emme ole oikeastaan koko kauden aikana pelanneet nurtsilla. On hyvä, että olemme nyt saaneet treenata nurmella. Se on kuitenkin paljon hitaamme ja tykkäämme liikuttaa palloa, joten se pitää huomioida.

– Klubikin tulee peliin varmasti kovaa. He tarvitsevat pisteitä, kun he hävisivät viimeksi TPS:lle. Jos huonosti käy, TPS voi vielä ottaa heidät kiinni.

Vilma Väisänen

– Tätä on odotettu paljon, että pääsemme taas pelaamaan HJK:ta vastaan. Se on aina kova vastus, jolla on paljon hyviä nuoria pelaajia. Siitä on varmasti kova peli tulossa.

– Olemme pelanneet koko kauden tekonurmella, joten nyt on hyvä päästä luonnonnurmelle.

Hanne Ojanperä:

– Siitä tulee varmaan aika tasainen peli. HJK on tottunut pelaamaan nurmella, joten se on heille pieni etu. On kuitenkin ihan hyvä, että pääsemme nyt testaamaan nurmea.

– HJK haluaa varmasti viedä meiltä pisteitä. Vastakkain on kaksi pääkaupunkiseudun joukkuetta, joten he tulevat varmasti kovaa. Kaikilla on varmasti ihan hyvä fiilis edellisestä kohtaamisesta. Teimme silloin hienoja maaleja ja edellisen pelin perusteella maalintekomme on mennyt nyt parempaan suuntaan.

Jouni Puttonen, maalivahtivalmentaja

– Kenttä on tietenkin haastava. Emme ole pelanneet nurmella, joten se tuo tiettyjä haasteita. Nyt olemme kuitenkin pari kertaa treenanneet nurmella ja hakeneet siihen tuntumaa. Se on kuitenkin alustana niin erilainen kuin tekonurmi.

– Esimerkiksi syötön kovuudet pitää ottaa huomioon. Nurmella pallo pysähtyy paljon nopeammin. Sekin vaikuttaa pallon liikkumiseen, sataako illalla. Jos sataa, pallo liikkuu liukkaasti. Lisäksi etenkin maalialueella saattaa olla monttuja, jotka pitää ottaa huomioon. Tekonurmi on aina tasainen kenttä, murra nurmella etenkin maalinedustat ovat usein muhkuraisia. Siellä saattaa tulla yllätyksiä, joihin pitää olla varautunut. Niissä täytyy olla hereillä ja pitää kroppa takana.

– Treenaamme maalivahtien kanssa tiettyjä asioita ottaen eri alustan huomioon. Haimme sellaisia asioita, jotka ovat erilaisia nurmella kuin keinonurmella. Pyrimme varautumaan kaikkeen.

– Se on varmaan meidän kannaltamme hyvä juttu, että Talin kenttä on iso. Pystymme kuitenkin yleensä aika hyvin pitämään palloa. Se on siinä mielessä hyvä kenttä, että siellä on tilaa.

HJK-PK-35 Vantaa pelataan perjantaina 26.7. klo 18.30 alkaen Talin nurmella.