Naisilla perjantaina paikallisottelu Talissa

22.7.2015

Punamustien ottelut Naisten Liigassa jatkuvat perjantai-iltana paikalliskamppailun merkeissä, kun luvassa on vierasottelu HJK:ta vastaan. Sarjakärjessä edelleen jatkava PK-35 Vantaa sai viime ottelussa maalihanansa kunnolla auki, joten joukkue lähtee HJK-otteluun varmasti hyvällä itseluottamuksella. Ottelu pelataan perjantaina 24.7. klo 18.30 alkaen Talin nurmella.

Kaksi edellistä otteluaan voittaneen PK-35 Vantaan lähtökohdat otteluun ovat mukavat, sillä vantaalaiset pitävät sarjan kärkisijaa hallussaan. Ottelun vähemmän pelannut Pallokissat on viisi pistettä perässä. Viime lauantaina Punamustat intoutui jopa melkoisiin maalitalkoisiin, kun Vasa IFK kaatui Vantaalla maalein 7-0.

Etenkin kotikentällään joukkue on esittänyt vahvoja otteita. Myyrmäessä Punamustien ainoa pistemenetys on maaliton tasapeli Åland Unitedia vastaan. Seitsemän kotiottelun maaliero on vakuuttava 25-5.

Perjantai-illan vastustaja HJK on sarjassa kuudentena, joten joukkue on tällä hetkellä etenemässä viimeisenä joukkueena mukaan Naisten Liigan yläloppusarjaan.Etumatkaa seitsemäntenä olevaan TPS:ään on jo kahdeksan pistettä, joten HJK saa pelata varsin vapautuneesti.Lisäksi helsinkiläisillä on vielä hyvät mahdollisuudet parantaa runkosarjasijoitustaan ainakin muutamalla sijalla.

HJK aloitti sarjakauden vakuuttavasti kolmella voitolla. Voittoputki kuitenkin katkesi neljännellä kierroksella juuri PK-35 Vantaata vastaan, kun HJK kärsi Myyrmäessä 4-0-tappion. Tuolloin kotijoukkue karkasi viidessätoista minuutissa jo 3-0-johtoon ja teki myös neljännen maalinsa ennen taukovihellystä. Punamustilta maalinteossa onnistuivat Hanne Ojanperä ja Maiju Hirvonen. Kaksi osumaa tilastoitiin helsinkiläisten omiksi maaleiksi.

Keväällä HJK voitti kaksi Talin hallissa pelattua kotiotteluaan, mutta ulkonurmelle siirtymisen jälkeen joukkueen kotiotteet ovat ailahdelleet.HJK hävisi Talin nurmella Pallokissoille sekä Åland Unitedille ja pelasi Ilveksen kanssa tasan. Voittotili aukesi vasta edellisessä kotiottelussa, kun Vasa IFK kaatui lukemin 2-0.

Viime viikonlopun VIFK-voiton myötä Punamustien parhaaksi maalintekijäksi nousi Hanne Ojanperä, jolla on tilillään kahdeksan täysosumaa. Hyvää tulitukea ovat antaneet etenkin seitsemän kertaa osuneet Sanna Saarinen ja Iina Salmi. HJK:n tehokkain pelaaja on ollut kuusi maalia iskenyt Kaisa Collin.

Punamustien terveystilanne on HJK-ottelun alla kokonaisuudessaan hyvä. Ainoastaan Tia-Maria Jaakonsaari on ottelusta varmuudella sivussa. Hänen reidessään on venähdys, jonka suhteen ei haluta ottaa riskejä.

Väisänen toivoo maalivireen jatkuvan

Punamustien päävalmentaja Jari Väisäsen mukaan perjantai-illan ottelu on tärkeä molemmille joukkueille.

– TPS-pelin jälkeen HJK haluaa varmasti palata voittojen tielle ja pitää etäisyyttä alaloppusarjaan. Pari voittoa riittäisivät varmistamaan heille paikan yläloppusarjassa. Tämä on tietysti tärkeä peli meillekin, sillä pyrimme pitämään piikkipaikkamme.

Perjantai-illan vastustajasta nousevat esiin etenkin hyökkäyspään nopeat pelaajat. Nimeltä Väisänen mainitsee juoksuvoimaiset Kaisa Collinin ja Anniina Sankohin.

– Meidän pitää olla tarkkana, että HJK ei pääse antamaan palloja linjan taakse, jotta emme joudu juoksukilpailuihin. Etenkin Collin on vaarallinen. Hän yrittää maalintekoa aina tilaisuuden tullen.

– Lisäksi meidän täytyy pitää keskikentällä Essi Sainio kurissa. Klubilla on myös hyvä maalivahti, jolle ei varmasti tehdä helppoja maaleja. TPS:ää vastaankin Minna Meriluoto pelasti monta paikkaa. HJK on hyökkäysorientoitunut joukkue, mutta heidän alakertansa on tosi puolustava, Väisänen luetteli huomionarvoisia asioita.

Viime viikonlopun kotiottelussa Vasa IFK:ta vastaan PK-35 Vantaa iski peräti seitsemän maalia. Väisäsen mukaan maalintekoon pitää kuitenkin edelleen kiinnittää huomiota.

– Jos ja kun pääsemme tekopaikkoihin, niihin pitää keskittyä. Pyrimme säilyttämään viime ottelussa auenneen maalivireemme.

Punamustat valmistautuu perjantain otteluun harjoittelemalla Myyrmäen urheilupuiston nurmikentällä. Väisänen ei usko nurmialustalle siirtymisen vaikuttavan perjantain otteluun.

– Talin iso kenttä sopii meille mainiosti. Kenttä on mielestäni ihan hyvässä kunnossa, jos sateet eivät pehmitä sitä. Alusta ei varmasti ratkaise peliä, vaan joukkueiden esitykset kentällä.

Joukkueiden edellinen kohtaaminen päättyi toukokuun puolivälissä Punamustien selvään 4-0-voittoon. Tuolloin HJK:lla oli ottelussa melkoisesti epäonnea, sillä joukkueelle kirjattiin peräti kaksi omaa maalia.

– Meillä oli silloin maalintekopaikoissa onneakin mukana ja Klubin pelaajat vähän auttoivat meitä. Tästä tulee varmasti ihan erilainen peli.

– Silloin HJK oli aika passiivinen, mutta parissa edellisessä pelissä he ovat prässänneet ylhäältä. Hyvällä hyökkäyskalustolla niin kannattaa tietysti tehdäkin. En usko HJK:n lähtevän peliin kotonaan yhtä passiivisesti, Väisänen tuumi.

HJK-PK-35 Vantaa pelataan perjantaina 24.7. klo 18.30 Talin nurmella Helsingissä.