Miehillä lauantaina vieraspeli Porissa

9.7.2015

PK-35 Vantaan pelit miesten Ykkösessä jatkuvat jälleen lauantaina, kun luvassa on vierasottelu porilaista FC Jazzia vastaan. Porissa vietetään siis todellista juhlaviikonloppua, kun samaan aikaan käynnistyy myös jalkapalloseuran kanssa samaa nimeä kantava jazz-festivaali. Ottelu pelataan Porin stadionilla lauantaina 11.7. klo 18.30 alkaen.

Lauantai-illan kotijoukkue FC Jazzin kausi on sujunut hieman alavireisesti, sillä porilaiset majailevat sarjataulukossa putoamisviivan alapuolella yhdeksäntenä. Kahdestatoista ottelustaan FC Jazz on kerännyt yhdeksän sarjapistettä kahdella voitolla ja kolmella tasapelillä.

FC Jazzin kotipelit ovat sujuneet vaihtelevasti, sillä porilaiset ovat hävinneet puolet kotipeleistään. TPS ja EIF hakivat Porista niukat maalin voitot, mutta MP:tä vastaan FC Jazz romahti kotonaan 1-5-tappioon. Kotipisteensä porilaiset ovat saalistaneet kaatamalla AC Oulun ja pelaamalla tasan Hakan ja JJK:n kanssa.

Vastaavasti myös Punamustien vieraspelit ovat sujuneet varsin kaksijakoisesti. AC Oulu, MP ja Vasa IFK ovat kaatuneet vieraskentillä, mutta Valkeakoskella ja Jyväskylässä PK-35 Vantaa jäi hyvästä peliesityksestä huolimatta ilman pisteitä. Viime kaudella Punamustat vieraili Porissa kahteen otteeseen ja vei molemmilla kerroilla täydet sarjapisteet.

Joukkueiden edellinen kohtaaminen päättyi toukokuussa Myyrmäessä Punamustien 4-0-kotivoittoon. Tuolloin ottelu oli kuitenkin selkeitä loppulukemia tiukempi, sillä ottelu pysyi 71. peliminuutille asti maalittomana. Lopulta Pablo Couñagon avausmaali avasi Punamustien ketsuppipullon. Daniel Rantanen iski Punamustien toisen maalin ja Couñago täydensi hattutemppunsa kahdella lisäosumalla.

Punamustien parhaat maalintekijät ovat Ykkösen maalipörssiä 12 osumallaan johtava Pablo Couñago ja neljä maalia iskenyt Mateo Miguez. Kolmeen osumaan ovat yltäneet Carlos Portela ja Yerai Vilaboa. Porilaisten tehokkaimmat viimeistelijät ovat olleet Elias Ahde ja Samu-Petteri Mäkelä, joilla on molemmilla tilillään kolme maalia.

Punamustien kokoonpanotilanne vaikuttaa lauantain ottelun alla varsin hyvältä, sillä ainoastaan Biran Jeng lienee sivussa kokoonpanosta. Viime peleistä sivussa ollut Riku Heinonen sen sijaan palasi torstaina joukkueharjoituksiin. Hänen ja muutaman puolustuspään vaivoista kärsineen pelaajan tilannetta tarkastellaan vielä loppuviikon harjoituksissa.

Punamustilla alla hyvä harjoitusviikko

Punamustien päävalmentaja odottaa tulevaa ottelua tuttuun tapaansa hyvillä mielin. Lauantai-illan vastustajaa FC Jazzia Kuqi pitää varteenotettavana joukkueena. Hänen mukaansa sarjasijoitus ei anna täysin oikeaa kuvaa porilaisten tasosta.

– Olen hieman yllättänyt siitä, että Jazzilla on niin vähän pisteitä. Kun kohtasimme ensimmäisen kerran, olimme samoissa pisteissä ja se oli sarjan kärkiottelu. Mielestäni heillä on varsin hyvä joukkue, Kuqi tuumi.

Joukkueiden edellinen kohtaaminen Myyrmäessä päättyi Punamustien 4-0-voittoon. Kuqin mukaan ottelu ei kuitenkaan ollut niin helppo kuin loppulukemat antavat olettaa.

– He taistelivat ja pelasivat meitä vastaan hyvin. Ottelussa tuli myöhään pilkku ja ulosajo, jotka muuttivat peliä.

– Olemme kohdanneet kauden aikana Jazzia huonompia joukkueitta. Emme missään nimessä saa Porista helppoja pisteitä, mutta lähdemme peliin hyvällä fiiliksellä, Kuqi totesi.

Lauantain ottelu pelataan Porin stadionin nurmella. Punamustat on valmistautunut tulevaan otteluun harjoittelemalla koko viikon luonnonnurmella. Kuqin mukaan harjoitusviikko on sujunut hyvin.

– Viime päivien harjoituksemme ovat olleet erittäin hyviä. Kun olemme päässeet jälleen nurmelle, näytämme ihan eri joukkueelta.

Punamustat ovat voittaneet kolme edellistä otteluaan, joten joukkue lähtee Poriin mukavista asetelmista. Kuqi pitää kuitenkin huolen siitä, että pelaajien ajatukset pysyvät tiukasti vain seuraavassa ottelussa.

– Olemme nyt hyvässä vireessä, mutta etenemme peli kerrallaan.

FC Jazz-PK-35 Vantaa pelataan lauantaina 11.7. klo 18.30 alkaen Porin stadionilla.