Punamustien otteita seurataan myös ulkomailla

24.6.2015

PK-35 Vantaan ja ennen kaikkea Shefki Kuqin sekä Pablo Couñagon edesottamukset ovat herättäneet kiinnostusta myös ulkomailla. Tanskalainen Ipswich Townin kannattaja Jørn Urup Nielsen jopa vieraili Suomessa seuraamassa Punamustien harjoituksia. Sekä Kuqi että Couñago edustivat aikoinaan Englannissa Ipswichiä ja kannattajat muistavat heidät edelleen.

– Skandinaviassa monet ihmiset seuraavat englantilaista jalkapalloa. Mekin aloimme katsoa pelejä televisiosta 60-luvun lopulla. Kaikki seurasivat tietysti isoja seuroja. Muistan kuitenkin ajan jolloin myös Ipswich Town oli iso seura. He voittivat FA Cupin 1978, UEFA Cupin 1981 ja sijoittuivat monena kautena kolmen parhaan joukkoon Bobby Robsonin ja muiden kuuluisien pelaaja- ja valmentajanimien johdolla, Urup Nielsen kertoo.

Ipswichillä oli lyhyempi menestysjakso myös 2000-luvun alkupuolella, jolloin Kuqi ja Couñago pelasivat seurassa. Joukkue pelasi Valioliigassa ja selviytyi jopa Euroopan kentille.

– Kun Shefki siirtyi Ipswichiin, hän teki töitä kuin hevonen ja pelasi kuin teräsmies. Hän juoksi, taisteli, teki maaleja ja nousi nopeasti kannattajien suosikiksi.

– Pablolla on espanjalaispelaajalle tyypilliset tekniset taidot, syötöt, luovuus ja kyky nopeaan ajatteluun, mutta samalla myös brittiläinen pelityyli. Muita pelaajilta samanlaiset ominaisuudet puuttuivat, joten Pablo nousi esiin, vaikka oli silloin vasta 20- tai 21-vuotias. Hän alkoi pelata yhä enemmän pelejä, teki maaleja ja sai pian omia lauluja katsomossa.

Hyökkääjäkaksikko voitti englantilaisseuran kannattajat nopeasti puolelleen.

– He olivat mukavia kavereita, jotka ottivat aina kannattajat huomioon ja antoivat mukavia haastatteluja. Ipswich on lopulta pieni seura, jossa on perhemäinen tunnelma. He istuivat siihen mainiosti.

”Joukkue on hyvissä käsissä”

Urup Nielsen kävi seuraamassa suosikkipelaajiensa otteita myös viime kaudella Hongassa. Seuran kaaduttua hän oletti molempien jatkavan omille teilleen, mutta oli positiivisesti yllättänyt kaksikon jatkaessa yhdessä Suomessa.

– Olin ainoa kannattaja harjoituksissa, joten pääsin myös keskustelemaan heidän kanssaan. Olen siitä kiitollinen ja jatkan heidän seuraamistaan.

Aamupäivän harjoitusten perusteella tanskalaiselle ehti jo muodostua jonkinlainen kuva Punamustien joukkueesta.

– Mielestäni joukkueessa on paljon teknistä taitoa. Etenkin espanjalaispelaajat tuovat peliin luovuutta ja ideoita. Myös Shefkin espanjalainen apuvalmentaja ja hänen oma pelaajauransa auttavat.

Harjoitusten jälkeen Urup Nielsen pyysi kaksikko pukeutumaan vielä kerran Ipswich-paitaan valokuvaa varten. Kuvan myötä moni englantilainen alkoi jo vaatia hyökkääjiä takaisin Ipswichiin, mutta Urup Nielsen muistuttaa, että heidän työtehtävänsä ovat nyt Suomessa.

– Lisäksi näin Shefkin haastattelun internetissä ja jaoin sen eteenpäin Facebookissa. Se herätti todella monia positiivisia reaktioita Ipswichin seuraajien keskuudessa, Urup Nielsen sanoi ja viittasi Escape to Suomi –sivuston haastatteluun.

– Haastattelussa hän mainitsi, miten monia kuuluisia managereita hänellä on urallaan ollut. On selvää, että hän oppi heiltä paljon. Joukkueenne on hyvissä käsissä!

Tanskalainen toivoo näkevänsä Kuqin vielä joskus Ipswichin managerina. Monessa seurassa pelanneen Kuqilla on Englannissa paljon kontakteja, joista on aina hyötyä. Urup Nielsen kuitenkin muistuttaa, että lopulta tulokset ratkaisevat.

– Viime kaudella tuloksena oli säilyminen vaikeissa olosuhteissa ja tämä kausi tulee päättymään sarjanousuun!

Monet Ipswich Townin kannattajat ovat seuranneet Punamustien alkukauden otteita. Urup Nielsen kertoo olleensa positiivisesti yllättynyt siitä, että Punamustat tarjoaa live-lähetyksiä kotipeleistään.

– Sen ansiosta meillä on hyvä mahdollisuus seurata teitä. Olen jo nähnyt muutamia pelejänne.

– Kun Pablo teki hattutempun, ihmset alkoivat jälkeen laulaa tutulla sävelellä ”ole ole ole ole Pablo Pablo!”. He muistavat laulun edelleen, Urup Nielsen nauroi ja toivotti vielä lopuksi Punamustille onnea kauteen.