Naiset odottavat innolla elokuun kansainvälisiä pelejä

23.6.2015

PK-35 Vantaa sai kesäkuun alussa iloisia uutisia Sveitsistä, kun UEFA myönsi seuralle järjestettäväksi yhden naisten Mestarien Liigan kahdeksasta lohkovaiheturnauksesta. Punamustat emännöi elokuussa neljän maan lohkoa, jonka voittaja etenee jatkopeleihin. Turnauksen pelipäivät ovat 10.-16.8.

Punamustat pelaa kaikki ottelunsa Myyrmäen jalkapallostadionilla. Lohkon päätöskamppailut pelataan samaan aikaan, jolloin toisena pelipaikkana toimii Töölön jalkapallostadion.

Naisten joukkue otti turnausemännyyden ilolla vastaan. Heidän mukaansa kotiturnaus on tässä vaiheessa matkustamista parempi vaihtoehto. Myyrmäessä kaikki on tuttua ja joukkue tietää, mitä odottaa.

– Toivoimme turnausta tänne, sillä on mukavampaa pelata kotona ja omalla kentällä. Peleihin on aina helpompi valmistautua kotona kuin reissussa. Tämä oli ehdottomasti mieluinen päätös. Uskon, että turnauksesta tulee iso juttu, joukkueen kapteeni Pirjo Leppikangas totesi.

– Se oli tosi kiva ja iloinen uutinen, että saimme turnauksen tänne. Se on meille iso etu, että pääsemme pelaamaan kotikentällämme ja omalla stadionillamme, Heidi Kivelä tuumi.

Punamustien päävalmentaja Jari Väisänen oli pelaajiensa kanssa samoilla linjoilla. Hänen mukaansa tuttu ympäristö helpottaa turnaukseen valmistautumista.

– On hyvä, että saimme turnauksen kotiimme. Täällä tunnemme kentän ja alustan. Kotona on kuitenkin aina helpompi pelata kuin lähteä vieraisiin.

Tavoitteena jatkopaikka

Tulevat vastustajat eivät ole vielä tiedossa, mutta Leppikankaan mukaan Punamustat lähtee joka tapauksessa tavoittelemaan paikkaa jatkopeleissä.

– Olemme päässeet joka vuosi jatkoon, joten yhtään vähempää emme lähde tälläkään kertaa tavoittelemaan. Ehdottomasti haemme taas jatkopaikkaa.

– Jos pääsemme jatkoon, vastaan tulee varmasti ihan huippujoukkue. Ne ovat aina olleet hyviä tapahtumia ja katsomossa on ollut paljon ihmisiä, Leppikangas sanoi.

Kivelän mukaan joukkue ei ole vielä asettanut mitään tulostavoitteita turnauksen suhteen, mutta myös hän haluaa vähintään lohkovaiheesta jatkoon.

– Etenkin jatkopeleissä on ollut kovia vastustajia ja paljon katsojia. Ne ovat olleet tosi hienoja tapahtumia.

PK-35 Vantaa on mennyt joka kerralla lohkovaiheesta jatkoon, mutta Väisäsen mukaan jatkopaikka ei missään tapauksessa ole itsestäänselvyys.

– Pitää kuitenkin muistaa, että taso on noussut Euroopassa. Emme varmasti tule saamaan mitään helposti. Yleensä mukana on ollut yksi tai kaksi vähän heikompaa joukkuetta, mutta saa nähdä, onko tänä vuonna.

– Lähdemme tietysti havittelemaan jatkopaikkaa lohkovaiheesta. Se on yksi tämän kauden tavoitteista, Väisänen jatkoi.

Luvassa erilaisia vastustajia

Turnausvastustajien suhteen naisilla ei ole mitään erityisiä toiveita.

– Ei niillä oikeastaan ole väliä. Viime vuosina meillä on ollut erilaisia vastustajia. Uskon, että pystymme pärjäämään ihan ketä vastaan tahansa, Iina Salmi tuumi.

– Aikaisempina vuosina täällä on vieraillut Skotlannin mestari, Kreikan mestari ja lisäksi itäeurooppalaisia joukkueita. Lähdemme joka tapauksessa pelaamaan omaa peliä ja luotamme omaan juttuumme, Kivelä totesi.

Salmi pelasi Mestarien Liigan pelejä Punamustien paidassa jo vuosina 2012 ja 2013. Hän tietää, että kansainväliset pelit eroavat hieman kotimaan otteluista.

– Kaikki pelit eivät välttämättä ole kovempia, sillä mukana saattaa olla myös heikompia vastustajia. Kovia vastustajia vastaan tempo on sitten selkeästi kovempi. Niissä huomaa hyvin kansainvälisen pelin tason. Myös valmistautuminen eroaa kotimaan peleistä, kun vastustajat eivät ole ennalta tuttuja. Aina ei oikein tiedä, millaisia joukkueita on tulossa vastaan.

PK-35 Vantaa on järjestänyt turnauksen myös vuosina 2011, 2012 ja 2013, joten järjestelyistä löytyy jo aiempaa kokemusta. Leppikankaan mukaan siitä on varmasti hyötyä turnausjärjestelyissä.

Kivelä on samoilla linjoilla. Hän muistuttaa myös, että Vantaalla on hyvä stadion ja kaikin puolin hyvät puitteet turnauksen järjestämiselle.

– Taustaryhmä ja joukkue ovat tietysti vähän muuttuneet, mutta meillä on kuitenkin jo vähän tietoa olemassa. Meillä on täällä hyvät olosuhteet ja hotellit tänne saapuville joukkueilla.

– Seuralla on kokemusta näiden asioiden hoitamisesta, joten toivottavasti saamme jälleen järjestettyä hyvän turnauksen. Olisi hienoa saada kaikki asiat ajoissa kuntoon, että saisimme myös hyvin ihmisiä katsomoon, Väisänen täydensi pelaajiensa kommentteja.

Naisten Mestarien Liigan lohkot arvotaan torstaina 25.6. Sveitsin Nyonissa.