Kapteeni Raimi palasi pelikentille

16.6.2015

PK-35 Vantaan miesten edustusjoukkueen kapteeni Kim Raimi teki sunnuntaina Jyväskylässä paluun pelikentille. Loukkaantumiset ovat häirinneet Raimin alkukautta, mutta nyt puolustuksen johtaja on jälleen pelikunnossa.

Raimi palasi pitkän tauon jälkeen tositoimiin toisen kierroksen ottelussa Vasa IFK:ta vastaan. Toppari ehti pelata täyden pelin myös vierasottelussa Hakaa vastaan, mutta kotiottelussa Jazzia vastaan Raimi loukkaantui uudelleen. Uusi vamma piti hänet sivussa vajaan kuukauden.

Sunnuntain JJK-ottelussa Raimi palasi jälleen kentille ja pelasi heti täydet minuutit puolustuksen keskustassa. Raimin mukaan pelaaminen tuntui jälleen tauon jälkeen hyvältä, vaikka vammaa ei ole vielä täysin selätetty.

– Ihan hyvältä tuntui. Hallitsimme avausjaksoa niin selkeästi, että pääsin aika helpolla. Yllättävän hyvin oli virtaa vielä viimeiselle vartillekin.

– Akillesjännekin kesti ihan hyvin. Se ei ärtynyt pelissä paljoa, mutta pelin jälkeen ja adrenaliinin laskettua se vähän kipeytyi. Nyt ollaan pari päivää tulehduskipukuurilla ja jalka taiotaan taas kuntoon, Raimi totesi.

Punamustat pelaa seuraavan kerran jo huomenna, kun TPS vierailee Myyrmäessä. Palautumisaika jää siis lyhyeksi, mutta Raimi ei ole siitä huolissaan. Hän uskoo, että jokainen ehtii palautua huomiseen mennessä, kunhan joukkue keskittyy välipäivinä tekemiseensä kunnolla.

– Vaikka itseltäni on jäänyt treenejä väliin, pohjakunto on riittävän hyvä, kunhan saan jalat kuntoon. Saamme varmasti huomenna jalkeille iskukykyisen joukkueen.

Kapteeni peräänkuuluttaa huolellisuutta

Raimin mukaan etenkin JJK-ottelun avauspuoliaika oli Punamustilta hyvää peliä. Toisella puoliajalla kenttätasapaino kuitenkin hieman katosi tasoitusmaalin jälkeen. Raimin mukaan joukkueen pitää olla jatkossa tarkempi ja huolellisempi sekä hyökkäys- että puolustuspäässä.

– Ensimmäinen maali tuli jopa vähän tuurilla, mutta toinen oli osittain omaa tyhmyyttämme. Siinä kävin vähän samalla tavalla kuin Valkeakoskella. Nälkä kasvoi syödessä, kun tulimme tasoihin. Peli oli täysin hallussamme, mutta sitten laitoimme vähän liian monta jätkää ylös ja menetimme pallon. Sellaiset pitää pystyä karsimaan. Meillä on paljon kokeneita jätkiä, joiden pitää hillitä hyökkäyspään pelaajia.

– Ei tässä kuitenkaan laiteta päätä pensaaseen tai rakennella mitään kriisejä. Joukkueessa kaikki luottavat toisiinsa. Olemme sarjassa toisena ja kaikki on vielä omissa käsissämme, Raimi korosti.

Punamustien alkukauden peliesitykset ovat keränneet kehuja katsojilta niin koti- kuin vierasotteluissakin. Myös vastustajien leiristä on useaan otteeseen annettu tunnustusta hyvistä otteista. Raimin mukaan joukkueen on jatkossa pelattava odotusten mukaisesti.

– Kuten Shefkikin on sanonut, melkein jokaisen pelin jälkeen vastustajan valmentaja on sanonut meidän olevan sarjan kovin joukkue. Siihen on olemassa selvä syy, mutta nyt meidän pitää olla vähän huolellisempia ja lunastaa meihin kohdistuneet odotukset, Raimi totesi.

– Vähän tietysti harmittaa, että pari tasaista peliä on kääntynyt tappioksi, mutta niistä otetaan opiksi. Uskon, että kauden edetessä ei enää tule samanlaisia notkahduksia tuollaisissa tilanteissa.

Toppariparin yhteispeli sujuu

Pelaamissaan otteluissa Raimi on muodostanut toppariparin makedonialaisen Shakir Redjepin kanssa. Raimin mukaan Redjepi on kokenut pelaaja, jonka kanssa on helppo pelata. Yhteispeli sujui myös sunnuntaina hyvin pienen tauon jälkeen.

– Se on tietysti aina jollain tavalla myös puolustajien vastuulla, kun kaksi maalia menee omiin. Pelin jälkeen mietimme, mitä olisimme voida tehdä paremmin, mutta mielestäni se oli kuitenkin ihan hyvä esitys toppariparilta, Raimi tuumi.

Kaksikolla ei ole vielä kovin paljoa yhteisiä pelejä, mutta Raimin mukaan Redjepin kanssa on tuntunut hyvältä pelata. Molemmat haluavat ohjata peliä, olla paljon pallossa ja voittaa pääpalloja. Hän uskoo yhteistyön paranevan pelien myötä entisestään.

– Se on tietysti aina toppariparille tärkeää, että saamme yhteisiä minuutteja alle. Jokainen topparina pelannut tietää sen. Kun pelaa saman jätkän kanssa topparina monta peliä, yhteispeli paranee peli peliltä.

Punamustien puolustuslinja on elänyt alkukauden aikana paljon. Raimin laskujen mukaan kahdeksassa sarjapelissä on nähty jo kuusi tai seitsemän erilaista puolustuslinjaa.

– Eihän se ideaalitilanne ole, mutta nyt näyttää taas vähän paremmalta. Toivottavasti saamme pidettyä permanentin kasassa, että puolustuslinjassa ei vaihtuisi kerralla yhtä pelaajaa enempää. Nytkin viime peliin vaihtuivat kaikki neljä pelaajaa.

Huomenna vastassa TPS

Punamustat kohtaa seuraavissa otteluissaan TPS:n ja AC Oulun kotikentällään. Molemmat lukeutuvat Ykkösen nousijasuosikeihin, joten kyseessä on Punamustille hyvä tasonmittaus.

– Näitä vähän kovempia pelejä on aina mukavampi pelata. Näissä mitataan se todellinen tasomme – se, mihin kuulumme sarjataulukossa. Meidän pitää nyt alkaa voittaa näitä kovempia joukkueita. Se ei vielä riitä, että voitamme EIF:n, MP:n ja VIFK:n, Raimi totesi.

– Meidän pitää vain saada vähän lisää malttia, jotta pelimme pysyy kasassa täydet 90 minuuttia. Nyt se on kestänyt 70 minuuttia, minkä takia on sitten tullut pari häviötä.

PK-35 Vantaan päävalmentaja Shefki Kuqi toivoi lisää katsojia peleihin. Myös kapteeni Raimi toivoo jalkapalloväen löytävän katsomoihin. Raimi kertoo saavansa vieraspeleissäkin yleisön huudoista aina lisää virtaa.

– Toivottavasti kotipeleihimme tulisi lisää ihmisiä ja he olisivat siellä tukenamme. Saisimme siitä sen pienen ylimääräisen puristuksen. Pelit ovat välillä niin pienestä kiinni. Nyt takapuolet liikkeelle ja kaikki katsomaan huippufutista keskiviikkona!

PK-35 Vantaa-TPS pelataan Myyrmäen jalkapallostadionilla huomenna 17.6. klo 18.30. Tervetuloa katsomaan!