Punamustat isännöi keskiviikkona TPS:ää

15.6.2015

PK-35 Vantaan miesten edustusjoukkueen pelit miesten Ykkösessä jatkuvat jo ylihuomenna. Kyseessä on jälleen sarjan kärkikamppailu, kun Punamustat isännöi Turun Palloseuraa. Ottelu pelataan Myyrmäen jalkapallostadionilla keskiviikkona 17.6. klo 18.30 alkaen.

Kahdeksan pelatun ottelun jälkeen asetelmat Ykkösessä ovat edelleen erittäin tasaiset. Punamustat majailee sarjataulukossa toisena pisteen kärkijoukkue PS Kemiä perässä. TPS sen sijaan on sarjassa neljäntenä vain pisteen Punamustia perässä.

Sunnuntai-iltana Punamustat kärsi hyvän peliesityksen jälkeen harmittavan 2-1-tappion JJK:n vieraana. TPS sen sijaan kaatoi Hakan kotonaan selvin 3-0-numeroin. Turkulaiset pääsevät muutenkin keskiviikon otteluun vahvassa myötätuulessa, sillä TPS ei ole päästänyt viidessä viime ottelussaan maaliakaan. Se on voittanut neljä ottelua ja pelannut kerran tasan vakuuttavalla maalierolla 14-0.

Vieraskentällä TPS on pelannut todella vähämaalisia otteluita. AC Oulun ja JJK:n vieraana se pelasi maalittoman tasapelin ja Tammisaaresta turkulaiset hakivat 0-1-vierasvoiton.

Punamustat sen sijaan on ollut kotonaan vahva voittaen neljästä kotiottelustaan kolme. Ainoa tappio Myyrmäessä tuli PS Kemiä vastaan, kun Punamustat joutui pelaamaan yli 70 minuuttia vajaamiehisenä. Jazz, VIFK ja EIF sen sijaan kaatuivat selvin numeroin.

Joukkueilla ei ole viime vuosilta keskinäisiä kohtaamisia, sillä TPS pelasi pitkään yhtäjaksoisesti Veikkausliigassa. Viime kauden päätteeksi TPS kuitenkin putosi sarjaporrasta alemmas. Nuori turkulaisjoukkue esitti kauden aikana ajoittain hyviä otteita, mutta se ei lopulta riittänyt sarjapaikan säilyttämiseen.

TPS:n maalit ovat jakautuneet varsin tasaisesti, sillä turkulaisten paras maalintekijä on ollut kolmesti osunut kokenut Mikko Hyyrynen. Niklas Blomqvist ja alkukauden komeetta, nuori Albion Ademi ovat osuneet kahdesti. Punamustien paras maalintekijä on edelleen Pablo Counago, joka iski sunnuntai-iltana Jyväskylässä jo kauden seitsemännen täysosumansa. Kolmeen maaliin on yltänyt Yerai Vilaboa.

Joukkueen kokoonpanotilanne on keskiviikon ottelun alla varsin hyvä, sillä etenkin puolustuspään loukkaantumishuolet ja pelikiellot ovat hellittäneet. Konsta Rasimus sen sijaan lienee edelleen sivussa. Lisäksi Lucas Garcia oli sunnuntain JJK-ottelusta sivussa, mutta hänen pelikuntonsa on vielä arvoitus.

Kapteeni lähtee peliin luottavaisena

PK-35 Vantaan kapteeni Kim Raimi palasi sunnuntaina muutaman viikon tauon jälkeen kentille. Loukkaantumishuolensa selättänyt toppari ei ole lyhyestä palautusajasta huolissaan, sillä hän uskoo joukkueensa olevan jälleen keskiviikkona valmiina uuteen peliin.

Raimin mukaan joukkue ei ole vielä ehtinyt käydä yhdessä läpi tulevaa vastustajaa. Hän on kuitenkin itse nähnyt muutamia videopätkiä TPS:n pelaamisesta.

– TPS on vähän samantyylinen joukkue kuin JJK. Heilläkin on muutamia kokeneempi jätkiä ja lisäksi nuoria, liikkuvia ja taitavia pelaajia, Raimi arvioi.

Turkulaiset eivät ole päästäneet maalia viiteen otteluun. Raimi on tietoinen vastustajan pitkästä nollaputkesta, mutta hänen mukaansa se ei Punamustia pelota.

– Se on meille varmasti hyvä haaste. En kuitenkaan hetkeäkään usko, että jäisimme kotikentällämme nollille. Uskon meidän olevan myös TPS:n puolustukselle ihan uudenlainen haaste verrattuna muihin joukkueisiin. Sen verran uskallan luvata.

Kuqi toivoo yleisöä katsomoon

PK-35 Vantaan päävalmentaja Shefki Kuqin mukaan on hyvä, että joukkue pääsee heti JJK-tappion jälkeen uudelleen tositoimiin. Punamustille ei jää aikaa murehtia edellisen ottelun lopputulosta, sillä joukkueella on vain muutama päivä aikaa valmistautua seuraavaan koitokseen.

– Etenkin tappion jälkeen on hyvä, että seuraava peli tulee jo parin päivän päästä. Se on hävityn pelin jälkeen paras mahdollinen tilanne, muistan sen jo pelaaja-ajoiltani.

TPS lukeutuu tasaisen Ykkösen nousijakandidaatteihin. Kuqin mukaan kovia vastustajia ja pelaavia joukkueita on aina mukava kohdata.

– Pelaamme jälleen kotona, mutta siitä ei varmasti tule helppoa peliä. Kyseessä on jälleen kärkiottelu. Näitä pelejä on hienoa pelata.

Kuqi toivoo, että jalkapalloväki löytää keskiviikkona sankoin joukoin tiensä Myyrmäkeen. Pitkän pelaajauran tehnyt Kuqi tietää, että yleisön kannustus siivittää pelaajia entistä parempiin suorituksiin. Parhaimmillaan se nostaa koko joukkueen suoritustasoa.

– Vieraspeleissämme on ollut paljon ihmisiä katsomossa ja he ovat kehuneet joukkuettamme sekä pelaajiamme. Toivottavasti myös kotipeleihimme alkaa tulla ihmisiä ja sen myötä vähän meininkiä, sillä se sytyttää aina pelaajia, Kuqi totesi.

– Meillä on nyt kasassa hyvä ja taitava joukkue. Haluan myös oman kotiyleisömme näkevän sen.

PK-35 Vantaa-TPS potkaistaan käyntiin Myyrmäen jalkapallostadionilla keskiviikkona 17.6. klo 18.30. Liput otteluun maksavat aikuisilta 14 euroa ja alennusryhmäläisiltä 8 euroa. Otteluliput voi hankkia edullisemmin ennakkoon osoitteesta www.lippuautomaatti.fi/pk35vantaa.

Myös Smartumin kulttuurisetelit käyvät maksuvälineenä stadionin lipunmyynnissä.