Bob Diasonama tähtää huipulle

6.6.2015

PK-35 Vantaan miesten edustusjoukkueen Bob Diasonama pelaa ensimmäistä kauttaan miesten joukkueessa. Nuori pelaaja debytoi miesten Ykkösessä viime viikonloppuna vierasottelussa MP:tä vastaan. Diasonama pelasi heti täyden pelin oikean puolustajan paikalla ja myös ottelun palkintoraati huomioi nuorukaisen otteet..

– Olin odottanut sitä paljon ja tehnyt paljon töitä sen eteen, että pääsisin pelaamaan. Se tuntui tosi hyvältä. Pieniä virheitä tuli vielä, mutta ne on nyt katsottu ja niistä on opittu, Diasonama kertoi.

Diasonamalla oli pieni aavistus mahdollisista peliminuuteista ja jopa paikasta avauskokoonpanossa, mutta lopullinen aloitusyksitoistikko kerrottiin joukkueelle vasta pelipäivänä.

-Sitä ei sanottu suoraan, mutta vähän vihjailtiin koko viikon ajan. Sanottiin, että valmistaudu kunnolla viikonlopun peliin.

Koko kauden edustusjoukkueen mukana harjoitellut Diasonama iloitsee siitä, että pääsee tekemään päivästä toiseen töitä hyvien valmentajien ja laadukkaiden pelaajien kanssa.

– Täällä kehittyy todella paljon, sillä harjoitukset ovat tosi laadukkaita. Shefki ja ”Rive” tekevät mahtavaa työtä. Olen kiitollinen, että saan olla mukana ja kehittyä täällä. On tosi kivaa treenata laadukkaiden pelaajien kanssa. Nautin siitä todella paljon.

Valmennus on auttanut paljon

Punamustien valmennuksessa on vaikutteita useista eri jalkapallokulttuureista. Päävalmentaja Shefki Kuqi vietti valtaosan pelaajaurastaan Englannissa, kun taas espanjalainen Jose Riveiro on ammentanut oppeja kotimaastaan. Lisämausteensa valmennukseen tuovat Kuqin ja Ilir Zenelin kosovolaisvaikutteet.

– Shefki, Rive ja Ilir täydentävät kaikki toisiaan. Yhdessä he ovat ihan huikeita: ihan Suomen ykköstiimi!, Diasonama innostui.

– Shefki on ollut itse ammattilainen. Hän opettaa meille, miten oikeasti opitaan voittamaan. Hän pystyy opettamana paljon sellaisia asioita, jotka pitää oppia, jos haluaa ammattilaiseksi. Rivellä sen sijaan on todella paljon taktista osaamista.

Diasonama puhuu espanjaa, joten hän pystyy kommunikoimaan joukkueen espanjalaisten kanssa näiden äidinkielellä. Pelaajien lisäksi hän pystyy keskustelemaan sujuvasti espanjaksi myös Riveiron kanssa. Diasonama kertoo, että Riveiro on auttanut häntä todella paljon.

– Olen oppinut Riveltä tosi paljon. Pelasin junioreissa keskikentällä, joten kun tulin tänne miehiin, oikea puolustaja oli minulle ihan uusi pelipaikka. Rive on ohjeistanut minua tosi paljon ja opettanut, miten pitää liikkua.

– Myös joukkueen kokeneet topparit ja Kosta Manev sekä Biran Jeng ovat auttaneet minua todella paljon. He ovat ohjanneet, miten pitää liikkua ja olen oppinut heiltä paljon, Diasonama jakoi kiitosta koko puolustuslinjalle.

Diasonama kertoo kehittyneensä pelaajana todella paljon jo tämän kauden aikana. Hän kokee kehittyneensä ennen kaikkea kokonaisvaltaisesti. Kunto on noussut ja pelin ymmärtäminen sekä pallokosketus ovat parantuneet.

Punamustien kanssa liigaan

Myös joukkueen alkukausi on sujunut hyvin. Ennen sunnuntain EIF-peliä Punamustat on sarjataulukossa toisena. Diasonama seurasi kauden ensimmäiset ottelut sivusta, mutta MP-ottelussa hän pääsi vihdoin itsekin tositoimiin.

– Meille on tullut pari karvasta tappiota, mutta joukkue on todella taistelutahtoinen. Uskon, että pystymme voittamaan tämän sarjan, kun kaikki ovat täysillä mukana. Kokeneet pelaajat auttavat nuorempia ja kaikki painavat kunnolla töitä, Diasonama tuumi joukkueensa alkukaudesta.

Diasonama on edustanut aikaisemmin HJK:ta ja Honkaa ennen kuin siirtyi PK-35:een. Uudessa seurassa kehitys on ollut nopeaa, sillä Diasonama nousi heti toisella kaudellaan Punamustien edustusjoukkueen rinkiin. Nuori pelaaja haluaa kuitenkin kehittyä edelleen. Hänellä on selkeät tavoitteet niin tällä kaudella kuin pidemmälläkin tähtäimellä.

– Tällä kaudella yritän vakiinnuttaa paikkani avauksessa, mutta päätavoitteeni on tietenkin kehittyä. Kun kausi loppuu, haluan olla paljon parempi pelaaja kuin nyt. Se on selkeä ykköstavoitteeni.

– Pidemmällä tähtäimellä haluan huipulle. Haluan ensin Veikkausliigaan ja sieltä ulkomaille. Haluan tietenkin pelata liigaa nimenomaan tässä joukkueessa – ehkä jo ensi kaudella.

Diasonama lähtee myös sunnuntain EIF-kotipeliin hyvällä asenteella. Hän tietää, että sarjassa ei saa helppoja pisteitä keneltäkään.

– Lähdemme nöyrästi tekemään töitä. Annamme kaikkemme, sillä tiedämme, että mikään peli Ykkösessä ei ole helppo. Yritämme kaikkemme ja pyrimme ottamaan kolme pistettä.