Miehille sunnuntaina vieraita Tammisaaresta

5.6.2015

PK-35 Vantaan miesten edustusjoukkue saa viikonloppuna vieraita Tammisaaresta, kun sarjanousija Ekenäs IF saapuu Vantaalle. Ottelu pelataan sunnuntaina 7.6. klo 18.30 alkaen Myyrmäen jalkapallostadionilla.

Punamustat on aloittanut kautensa vahvasti, sillä kuuden pelatun ottelun jälkeen kasassa on 12 pistettä. Se oikeuttaa sarjassa toiseen sijaan. Sarjakärki PS Kemi on kolme pistettä edellä voitettuaan joukkueiden keskinäisen kohtaamisen kaksi viikkoa sitten. Viime viikonloppuna Punamustat palasi kuitenkin jälleen voittojen tielle kaatamalla MP:n vieraskentällä.

Nousijajoukkue EIF sen sijaan löytyy tällä hetkellä sarjataulukon pohjalta. Sarjan heittopussista ei kuitenkaan ole kysymys, sillä tammisaarelaiset ovat yltäneet pisteille kolmessa ottelussa. Tasapelipisteet ovat irronneet kotona Vasa IFK:ta ja Jazzia vastaan sekä vieraissa Hakaa vastaan. Etenkin Valkeakosken ottelussa riitti tapahtumia, sillä pisteet jaettiin lopulta maalein 4-4.

Joukkueilla ei ole viime vuosilta keskinäisiä otteluita, sillä EIF on viettänyt viime kaudet Kakkosessa. Monta vuotta nousua hakenut tammisaarelaisjoukkue onnistui vihdoin viime kaudella. EIF voitti Kakkonen etelälohkon selvällä erolla ja kohtasi lohkovoittajien välisissä nousukarsinnoissa Atlantiksen. Tammisaaressa joukkueet pelasivat 3-3-tasapelin, mutta Helsingissä EIF voitti 1-3 ja juhli kauden päätteeksi nousua Ykköseen.

Punamustien paras maalintekijä on viidessä pelaamassaan ottelussa viidesti osunut Pablo Couñago, joka valittiin myös Ykkösen kuukauden pelaajaksi. Hyvää taustatukea Couñago on saanut etenkin kahdesti osuneilta Yerai Vilaboalta ja Carlos Portelalta. EIF:n maalit ovat jakautuneet tasaisemmin, sillä tammisaarelaisten paras maalintekijä on Ville Sevón kahdella täysosumallaan.

EIF:n riveistä mielenkiintoisia pelaajia ovat etenkin Veikkausliigaakin pelanneet kokeneet Etchu Tabe ja Sampsa Timoska. Toppari Tabe muistetaan parhaiten RoPS-paidasta, kun taas Timoksa pelasi uransa parhaat vuodet MyPassa. Mielenkiintoinen nimi on myös kymppipaitaa kantava brasilialainen Lucas Kaufmann, joka piipahti kaudella 2012 myös Punamustien riveissä.

Motivoitunut vastustaja

PK-35 Vantaan päävalmentaja Shefki Kuqin mukaan sunnuntain ottelua on vaikea ennakoida.

– Hankala sanoa. Siinä voi käydä mitä vain. Sarja on todella tasainen, joten meidän pitää olla valmiina kaikkeen. Meidän pitää valmistautua peliin niin hyvin kuin mahdollista.

Tammisaarelaiset eivät ole voittaneet tällä kaudella vielä peliäkään ja etenkin vieraskentällä sillä on ollut vaikeaa. Kuqi kuitenkin muistuttaa EIF:n osoittaneen vaarallisuutensa Hakaa vastaan.

– EIF:llä on vieraspeleistä vain yksi piste. He pelasivat tasan 4-4 Hakaa vastaan, vaikka johtivat neljästi. Me sen sijaan hävisimme Hakalle, joten mitä tahansa voi tapahtua.

Tasaisessa Ykkösessä kenelläkään ei ole varaa aliarvioida vastustajiaan. Vaikka EIF majailee sarjan hännillä, mutta Kuqin mukaan joukkue saapuu varmasti motivoituneena Vantaalle. Punamustien yksilötaito ja laadukas joukkue ei ole jäänyt vastustajilta huomaamatta. Kuqin mukaan monella vastustajalla on PK-35 Vantaata vastaan kovat näyttöhalut.

– Olemme jo alkukaudesta huomanneet, että joukkueet pelaavat meitä vastaan aina hyvällä motivaatiolla. Meillä on hyvä ryhmä, mikä tietysti motivoi vastustajia.

– Meidän pitää keskittyä puolustuspeliimme. Sitä kautta saamme varmasti pelimme toimimaan. Jos puolustamme hyvin, uskon hyökkäyksemme riittävän hyvin tähän sarjaan, Kuqi totesi.

Punamustien kapteeni Kim Raimi on edelleen loukkaantumisen takia sivussa. Puolustuspään avainpelaajista sunnuntaina puuttuvat myös Shakir Redjepi ja Kosta Manev. Redjepi huilaa vielä EIF-ottelun PS Kemiä vastaan saamansa ulosajon takia. Manev sen sijaan joutuu seuraamaan ottelua sivusta Mikkelissä täyttyneen varoitustilinsä takia. Myös Biran Jengillä on ollut hieman ongelmia, mutta hänen tilannettaan seurataan vielä viikonlopun aikana.

Viime ottelussa puolustuspään poissaolot pystyttiin paikkaamaan onnistuneesti, kun nuoret Altim Ademaj ja Bob Diasonama pelasivat täydet minuutit heti debyyttiottelussaan. Kaksikko on käytettävissä myös sunnuntain ottelussa. Helpotusta poissaolotilanteeseen tuo myös Mikkelissä pelikieltonsa kärsineen keskikenttäpelaaja Riku Heinosen paluu kokoonpanoon.

Ottelu potkaistaan käyntiin Myyrmäen jalkapallostadionilla sunnuntaina 7.6. klo 18.30. Liput otteluun maksavat aikuisilta 14 euroa ja alennusryhmäläisiltä 8 euroa. Otteluliput voi hankkia edullisemmin ennakkoon osoitteesta www.lippuautomaatti.fi/pk35vantaa

PK-35 Vantaan ottelutapahtumien lipunmyynnissä käyvät maksuvälineenä myös Smartumin kulttuurisetelit.