Naiset hakevat lauantaina revanssia Hongasta

4.6.2015

PK-35 Vantaan naisten edustusjoukkue saa lauantaina vieraita Espoosta, kun se kohtaa lauantaina paikallissävytteisessä ottelussa FC Hongan. Ottelu pelataan Myyrmäen jalkapallostadionilla lauantaina 6.6. klo 16.00 alkaen.

Punamustat jatkaa edelleen Naisten Liigassa puhtaalla pelillä. Joukkue on voittanut kaikki kuusi otteluaan vakuuttavalla maalierolla 21-3. Lauantain vierailija Honka sen sijaan on sekä voittanut että hävinnyt kolmesti. Kuudesta ottelusta kerätyt yhdeksän pistettä oikeuttavat sarjataulukon viidenteen sijaan.

Toistaiseksi espoolaiset ovat pelanneet sarjassa vain kaksi vierasottelua. Ensin Honka haki Porista Nice Futista vastaan 0-5-voiton, mutta toisessa vieraspelissään se hävisi Kuopion Pallokissoille 3-0. PK-35 Vantaa sen sijaan on ollut kotikentällään tälläkin kaudella vahva.

Punamustien alkukauden parhaat maalintekijät ovat viidesti osunut Hanne Ojanperä ja neljä maalia iskenyt Sanna Saarinen. Hongalta useimmin ovat onnistuneet kolme maalia tehneet Jenny Danielsson ja Riikka Hannula.

Punamustat hakee hyvitystä cup-tappiolle

Lauantain ottelussa on Punamustien osalta vahvaa revanssihenkeä, sillä Honka haki Suomen Cupissa toukokuun alussa Myyrmäestä vierasvoiton. Honka eteni voitolla cupin loppuotteluun, jossa se voitti tiistaina HJK:n maalein 4-2. PK-35 Vantaan päävalmentaja Jari Väisäsen mukaan toukokuista tappiota ei ole unohdettu.

– Edellinen Honka-peli on meillä hyvin muistissa. Lähdemme tietysti parantamaan siitä. Meidän pitää hyödyntää maalipaikkamme paremmin, mutta ensimmäinen tavoite on tietysti päästä niille paikoille. Toivon, että meillä on kova nälkä tässä pelissä.

Entistä mielenkiintoisemman asetelmasta tekee se, että joukkueet kohtaavat heti keskiviikkona uudelleen Espoossa. Otteluohjelman erikoisuus selittyy sillä, että peli on siirretty alkusyksyltä kesäkuulle Punamustia odottavien Mestarien liigan pelien tieltä. Väisäsen valmentajakollega Pasi Jaakonsaaren mukaan katseet on kuitenkin pidettävä tiukasti vain lauantain ottelussa.

– Meidän pitää vain lähteä pelaamaan peli kerrallaan. Keskitymme ensin vain tulevaan peliin ja unohdamme vielä seuraavan. Toinen peli tulee sitten heti parin päivän päästä.

Jaakonsaari muistuttaa, että Honka kaipaa kipeästi sarjapisteitä. Honka on jo yhdeksän pistettä Punamustia ja Pallokissoja jäljessä. Kaksi keskinäistä kohtaamista ovat siis Hongalle erityisen tärkeitä. Tappioihin ei ole varaa, sillä siinä tapauksessa sarjan kärkijoukkueet karkaavat jo liian kauas.

– Ottelut ovat tärkeitä molemmille joukkueille. Me haluamme kasvattaa piste-eroa ja Honka haluaa kuroa sitä kiinni, Jaakonsaari totesi.

– He eivät ainakaan halua hävitä, sillä silloin piste-ero kasvaa jo huimaksi. Honka tulee varmasti peliin nälkäisenä ja heillä on kova halu hakea pisteitä. Mielestäni heidän alkukautensa on sujunut hieman alakanttiin siihen nähden, miten hyvä joukkue heillä on.

Jaakonsaaren mukaan joukkueet tuntevat toisensa hyvin. Tässä vaiheessa on kuitenkin tärkeintä keskittyä omaan pelaamiseen ja omiin vahvuuksiinsa. Väisänen uskoo, että myös Honka pyrkii pallolliseen pelaamiseen. Kasassa on siis kaikki ainekset hyvälle jalkapallo-ottelulle.

Edessä tiukka otteluputki

Lauantain Honka-ottelu aloittaa Punamustien tiukan otteluputken, sillä edessä on kolme kovaa ottelua kahdeksan päivän sisään. Ensi keskiviikkona Punamustat kohtaa espoolaiset toistamiseen ja viikon päästä sunnuntaina edessä on vierasottelu Kuopion Pallokissoja vastaan.

– Meillä oli härkäviikko jo aikaisemmin, mutta nyt vastaan tulee kovia joukkueita. Tässä vaiheessa on erityisen tärkeää, että pystymme pitämään oman tasomme. Meillä on ollut nyt kahden viikon tauko peleistä, joten toivottavasti pelituntuma on säilynyt, Väisänen tuumi.

Punamustien kokoonpanotilanne vaikuttaa lauantain ottelun alla varsin hyvältä. Lähes kaikki pelaajat ovat jälleen harjoitusvahvuudessa mukana. Ainoastaan maalivahtiosastolla on loukkaantumisen takia pieniä kysymysmerkkejä.

– Täällä harjoituksissa on väkeä kuin pipoa. Ainoastaan Elina Salmi on sairaana. Linda Ruutu huilasi maajoukkuetauon jälkeen muutaman päivän, mutta nyt hänen tilanteensa vaikuttaa jo ihan hyvältä, Väisänen totesi.

Punamustat ojensi auttavan kätensä tulipalossa omaisuuttaan menettäneelle FC Nokialle ja keräsi seuran joukkueille välinelahjoituksia. Kerätyt harjoitustarvikkeet lahjoitetaan FC Nokian edustajille lauantain ottelussa, joten katsojilla on vielä ennen ottelua mahdollisuus lahjoittaa tarpeettomia harjoitustarvikkeita- ja välineitä hyvään tarkoitukseen.

PK-35 Vantaa-FC Honka pelataan Myyrmäen jalkapallostadionilla lauantaina 6.6. klo 16.00 alkaen. Liput otteluun maksavat aikuisilta 7 euroa ja alennusryhmäläisiltä 4 euroa. Otteluliput voi hankkia edullisemmin ennakkoon osoitteesta www.lippuautomaatti.fi/pk35vantaa