Huomenna vastassa MP

30.5.2015

PK-35 Vantaan miesten edustusjoukkue matkaa huomenna Etelä-Savon maakuntakeskukseen Mikkelin Palloilijoiden vieraaksi. Mikkeli on perinteinen jalkapallokaupunki ja myös kaupungin tämänhetkinen ykkösseura täyttää tänä vuonna jo 86 vuotta.

MP:n menestysvuodet osuivat 1970-luvun alkuun, jolloin seura voitti Suomen Cupin kahtena vuonna peräkkäin ja saavutti kahdesti SM-hopeaa. Menestyksen myötä MP pääsi kokeilemaan siipiään myös Euroopan kentillä. 1970-luvun saavutusten lisäksi MP:llä on palkintokaapissaan myös kaksi mitalia Veikkausliigan aikakaudelta. Mikkeliläiset sijoittuivat pääsarjassa pronssille vuonna 1990 ja hopealle vuotta myöhemmin.

Veikkausliigassa MP on pelannut viimeksi kaudella 1996. Kaikkiaan sillä on kuitenkin takanaan peräti 25 kautta Suomen korkeimmalla sarjatasolla. 2000-luvulla MP:n sarjataso on vaihdellut Ykkösen ja Kakkosen välillä. Ykkösessä MP pelasi viimeksi kaudella 2010. Sen jälkeen mikkeliläisseura pelasi Kakkosta yhtäjaksoisesti neljä vuotta.

MP palasi kevättalvella muutaman vuoden tauon jälkeen Ykköseen. Paikka avautui, kun MyPa jäi ilman liigalisenssiä ja Ilves nostettiin sen tilalle Veikkausliigaan. Vapautunutta Ykkösen paikkaa tarjottiin MP:lle, joka tarttui haasteeseen. Valmistautumisaika jäi lyhyeksi, mutta jo alkukauden tulokset osoittavat, että Mikkelissä on jalkeilla kilpailukykyinen joukkue.

Kuqi palaa Mikkeliin

Mikkeli on etenkin Punamustien päävalmentajalle Shefki Kuqille tuttu kaupunki. Kosovosta Suomeen muutettuaan Kuqin perhe asettui asumaan juuri Mikkeliin, jossa Shefki aloitti myös pelaajauransa. Hän pelasi ensin yhden onnistuneen kauden Mikkelin Kissojen riveissä ennen kuin siirtyi Mikkelin Palloilijoihin. Kuqi kantoi MP:n paitaa kausina 1995-1996 kaikkiaan 50 ottelussa ja teki niissä kymmenen maalia.

Sunnuntai-illan ottelu pelataan Mikkelin perinteissä urheilupuistossa. Lähes satavuotias urheilupyhättö tunnetaan mikkeliläisten keskuudessa tuttavallisemmin nimellä ”Urski”. Stadionin katsojakapasiteetti on 7000.

Urheilupuiston yleisöennätys on vuodelta 1993. Silloin MP:n ja Tampereen Palloveikkojen välistä Veikkausliigan ottelua seurasi lähes 6700 katsojaa. Huomenna ei välttämättä ylletä samanlaisiin lukemiin, mutta Mikkelissä on mitattu sarjatasosta riippumatta usein mukavia yleisömääriä.

MP-PK-35 Vantaa pelataan sunnuntaina 31.5. klo 18.30 alkaen Mikkelin urheilupuistossa.