Miehet sunnuntaina MP:n vieraaksi

29.5.2015

PK-35 Vantaan miesten edustusjoukkue pelaa viikonloppuna kauden kuudennen ottelunsa miesten Ykkösessä. Sarjataulukon kolmannella sijalla majaileva joukkue matkaa sunnuntaina Mikkelin Palloilijoiden vieraaksi. Ottelu pelataan Mikkelin urheilupuistossa sunnuntaina 31.5. klo 18.30 alkaen.

Punamustien kausi on lähtenyt hyvin käyntiin. Joukkue on kerännyt viidestä pelistään yhdeksän sarjapistettä kaatamalla AC Oulun vieraissa ja Vasa IFK:n sekä Jazzin kotonaan. Viime kierroksella Punamustat kärsi kuitenkin kärkiottelusta harmillisen kotitappion PS Kemille.

Viime vuodet Kakkosessa pelannut MP nousi kevättalvella Ykköseen takaportin kautta. Ilveksen noustua Veikkausliigaan mikkeliläisille tarjottiin paikkaa Ykkösessä. MP tarttui tilaisuuteen, mutta valmistautumisaika uuteen sarjaan jäi varsin lyhyeksi.

Nousijajoukkue MP on aloittanut kautensa hyvin, sillä se on kerännyt viidestä ottelustaan seitsemän pistettä. Mikkeliläiset ovat kaataneet JJK:n kotonaan ja Vasa IFK:n vieraissa. AC Oulua vastaan joukkue pelasi kotonaan 3-3-tasapelin. Kotikentällä tulokset ovat olleet vaihtelevia, sillä mainittujen voiton ja tasapelin lisäksi MP:llä on tilillään myös kotitappio PS Kemille.

MP on pelannut tasaisia otteluita, sillä yhtä ottelua lukuun ottamatta kaikki pelit ovat ratkenneet maalin erolla. Ainoa poikkeus oli Turussa pelattu ottelu, jossa MP kärsi ruman 5-0-tappion paikalliselle Palloseuralle.

Mikkeliläisten paras maalintekijä on kolmesti osunut Harrison Hanley. Jasse Tuominen on osunut kahdesti ja Sasha Popovits kertaalleen. Punamustista eniten maaleja on iskenyt neljästi osunut Pablo Couñago. Kahdesti ovat osuneet Carlos Portela ja Yerai Vilaboa. Myös Kosta Manev ja Daniel Rantanen ovat onnistuneet sarjapeleissä maalinteossa.

Joukkueiden edelliset keskinäiset sarjapelit ovat vuodelta 2010, jolloin MP pelasi viimeksi Ykkösessä. Joukkueet kohtasivat kuitenkin huhtikuussa harjoitusottelun merkeissä. Oulunkylässä pelattu ottelu oli myös Punamustien kenraaliharjoitus ennen uutta sarjakautta. Tuolloin MP vei ottelun nimiinsä lukemin 0-1 Jasse Tuomisen iskemällä maalilla.

Edellisen pelin tappio unohdettu

PK-35 Vantaan valmentajan Jose Riveiron mukaan joukkue on täysin toipunut viime viikonlopun PS Kemi tappiosta. Joukkue on yrittänyt unohtaa tappion mahdollisimman nopeasti ja jatkanut työntekoa seuraavaa ottelua varten.

– Kun häviät pelin – kuten me hävisimme PS Kemiä vastaan – ensimmäisenä ajatuksena on aina kääntää katseet jo seuraavaan peliin. Silloin kaikki haluavat aloittaa uuden viikon puhtaalta pöydältä. Olemme harjoitelleet tällä viikolla todella hyvin ja odotamme innolla sunnuntain peliä Mikkelissä.

Punamustat kohtasi MP:n keväälle ennen sarjan alkua, joten kyseessä on tuttu vastustaja. Riveiron mukaan huhtikuista ottelua ei kuitenkaan voi muistella liikaa. Sunnuntaina edessä on jälleen uusi ja erilainen peli.

– Harjoitusotteluista ei tietenkään voi vetää kovin suuria johtopäätöksiä. Tiedämme kuitenkin MP:n potentiaalin. He ovat aloittaneet kauden hienosti. Olemme tietoisia siitä, miten vaikea peli siitä tulee. Etenkin kotonaan MP on vaikea vastustaja.

Joukkueen kapteeni Kim Raimi on sunnuntain ottelusta sivussa loukkaantumisen takia. Myös Konsta Rasimus ja Daut Kuqi parantelevat vielä vammojaan. Masar Ömer sen sijaan on hiljalleen aloittanut kevyen harjoittelun. Sunnuntain pelistä puuttuvat myös PS Kemiä vastaan ulosajettu Shakir Redjepi sekä Riku Heinonen, joka varoitustili täyttyi viime ottelussa.

– Tämä kuuluu jalkapalloon: loukkaantumisia ja pelikieltoja tulee aina. Meillä on kuitenkin riittävästi pelaajia voittaaksemme Mikkelissä. Se ei saa olla mikään selitys, Riveiro totesi.

Positiivinen uutinen sen sijaan on, että Yerai Vilaboa ja Lucas Garcia lähestyvät hiljalleen täyttä pelikuntoa. Molemmat pelasivat jo viime ottelussa, mutta olivat silloin juuri palanneet loukkaantumisten jälkeen harjoituksiin. Riveiron mukaan molemmat ovat nyt paremmassa kunnossa kuin viime viikolla.

– Pitää muistaa, että meille tämä on tavallaan edelleen pre-seasonia. Kaikki pelaajamme eivät ole vielä aivan täydessä kunnossa. Pelaamme tietysti täysillä joka viikko, mutta tiedostamme tilanteemme. Parannamme päivä päivältä ja viikko viikolta.

MP yrittää rikkoa vastustajan peliä

Punamustien keskikenttäpelaaja Ymer Xhaferin mielestä joukkueen pelit ovat sujuneet alkukaudesta mallikkaasti. Xhaferin mukaan joukkue on pelannut kaikissa viidessä pelaamassaan ottelussa hyvin. Myös hävityistä peleistään joukkue olisi hänen mukaansa ansainnut enemmän. Sunnuntain MP-otteluun Xhaferi lähtee luottavaisin mielin.

– Olen aika optimistinen seuraavan pelin suhteen. Lähdemme tietysti voittamaan sitä ja uskon meidän myös pystyvän siihen, vaikka meiltä puuttuu muutamia pelaajia.

Harjoituskauden kohtaaminen on myös Xhaferilla vielä tuoreessa muistissa. Hän tietää, millainen vastustaja Mikkelissä odottaa.

– Harjoitusottelun perusteella he tekevät kovasti töitä joukkueena. He yrittävät enemmän tuhota vastustajan peliä kuin rakentaa omaansa.

Xhaferin mielestä hänen oma alkukautensa on sujunut varsin hyvin. Loukkaantumisten takia hän on pelannut muutamia pelejä myös hieman erilaisella pelipaikalla. Yleensä Xhaferi on totuttu näkemään keskikentällä, mutta alkukaudesta hän on pelannut myös vasemmalla laidalla.

– Olen siellä, koska meiltä on puuttunut muutamia pelaajia. Mielestäni keskikenttä on omin pelipaikkani, mutta voin pelata useilla eri paikoilla. Olemme tosin naureskelleet, että laidalla pelatessani minun pitää harhauttaa yhden nousun aikana sama pelaaja kolmesti, koska hän saa minut aina kiinni!

MP-PK-35 Vantaa potkaistaan käyntiin sunnuntaina 31.5. klo 18.30 Mikkelin urheilupuistossa.