Sunnuntain ottelussa oli paikalla Punamustien alumneja

19.5.2015

PK-35 Vantaa oli kutsunut sunnuntaina miesten Ykkösen FC Jazz –otteluun paikalle seuran alumneja eli vanhoja pelaajia ja seuratoimijoita. Paikalla olivat muun muassa PK-35 Helsingin naisten joukkueessa pelaavat Elina Terävä, Anni Pulkkinen, Anne Lindblad ja Mirva Toivonen.

Nelikon pelaajatausta on hyvin samanlainen, sillä he ovat pelanneet juniorivuosista asti samassa joukkueessa. Kaikki eivät ole aloittaneet aivan samana vuonna, mutta siitä lähtien he ovat pelanneet yhdessä. Tällä hetkellä nelikko pelaa PK-35:n paidassa naisten Nelosta.

– Olen aloittanut pelaamisen nappulasarjassa vuonna 1994 ja siitä lähtien olen pelannut tässä samassa joukkueessa koko 21 vuotta, Terävä kertoi.

– Oma taustani on aika samanlainen. Olen aloittanut vuotta aikaisemmin. Siitä lähtien olen pelannut muutamaa ulkomaanvuotta lukuun ottamatta samassa joukkueessa muiden kanssa, Toivonen totesi.

Seuraa pitkään edustaneiden pelaajien mielestä Punamustien värien ympärille on muodostunut vahva seurayhteisö. Nelikko muistelee, että hekin olivat pieninä pallotyttöinä PK-35:n pelatessa vielä Pukinmäessä. He kuvailevat sitä tutuksi ja turvalliseksi yhteisöksi, jossa kaikki tuntuivat tuntevan toisensa. Alumnit toivovat yhteisöllisyyden olevan vahvaa myös Helsingin ja Vantaan joukkueiden välillä.

– Porukka on pysynyt aikalailla samana. Seuran yhteisöllisyys näkyy siinä, että olemme pelanneet yhdessä näinkin pitkään. Vaikka matkan varrella on ollut erilaisia tienristeyksiä, olemme aina jatkaneet, Terävä tuumi.

– Alkuvuosien valmentajamme ovat olleet seurassa todella pitkään. Heidän poikansa on valmentanut meitä, heidän tyttärensä on valmentanut meitä ja nyt heidän tyttärentyttärensä käy pelaamassa peleissämme. Se on sellainen sukupolvien ketju, Pulkkinen nauroi.

Nelikko toivoo, että Vantaan ja Helsingin joukkueiden välinen yhteistyö olisi etenkin tyttöpuolella tiivistä. PK-35 Vantaan naiset ovat hallitsevia Suomen mestareita ja junioripuolella tehdään hyvää työtä. Alumnien mielestä on hienoa, että lahjakkaiden tyttöjuniorien ei enää tarvitse lähteä HJK:hon, sillä myös Punamustien väreissä voi päästä pelaamaan aina Naisten liigaan asti.

Alumnitoimintaa naisnelikko pitää tervetulleena. Heidän mukaansa se on oikeastaan alkanut Legenda Cupista, jonne on kerätty seuran vanhoja pelaajia pelaamaan.

– Legenda Cup on ollut kiva idea. Sinne on kerätty vanhoja pelaajia. Esimerkiksi oma äitini on tavannut siellä vanhoja juniorivuosiensa tuttuja. Siellä on ollut hauskaa vaihtaa kuulumisia. Me pelaamme ja vanhemmat ovat kentän laidalla – ihan kuin ennen vanhaan!