Daniel Rantasen mietteitä alkukaudesta

13.5.2015

PK-35 Vantaan miesten edustusjoukkueen nuori Daniel Rantanen teki sunnuntaina ensiesiintymisensä miesten PK-35 Vantaan miesten edustusjoukkueen nuori Daniel Rantanen teki sunnuntaina ensiesiintymisensä miesten Ykkösessä. Hän on esiintynyt edukseen harjoituskauden aikana ja murtautunut edustusjoukkueen pelaajarinkiin. Nyt Rantanen odottaa innolla illan vieraspeliä Hakaa vastaan.

– Hyvillä mielillä lähdemme peliin. Meillä on alla kaksi tärkeää voittoa ja lähdemme tietysti hakemaan kolmatta. Siitä tulee varmasti kova taistelu. Haka on kova joukkue, mutta lähdemme hakemaan kolmea pistettä ja uskon meidän myös onnistuvan siinä.

Rantanen debytoi Ykkösessä sunnuntaina, kun Punamustat kaatoi Vasa IFK:n lukemin 2-0 Myyrmäen jalkapallostadionilla. Konsta Rasimuksen loukkaannuttua vaihdosta aloittanut Rantanen pääsi kentälle jo 19. peliminuutilla.

– Hienoltahan se tuntui. Alussa tietysti vähän jännitti, mutta sitten se lähti pois. Oli hienoa saada ensimmäiset minuutit ja vielä kotikatsomon edessä. Hieno kokemus.

– En pelannut ihan omalla pelipaikallani. Aluksi oli hieman vaikeaa, mutta toisella jaksolla pääsin paremmin mukaan. Olen ihan tyytyväinen suoritukseeni.

Nuoresta iästään huolimatta Rantanen on nimetty myös joukkueen kapteenistoon. Hän toimii vastuutehtävässä yhdessä Kim Raimin ja Miikka Häkkisen kanssa. Rantanen on luonnollisesti mielissään valmennukselta saamastaan luottamuksesta. Asetelmasta tekee entistä erityisemmän se, että Rantanen tulee vahvasti punamustasta perheestä. Myös hänen isänsä Rami on edustanut seuraa.

– Totta kai se tuntuu todella hyvältä, että valmentajilta tulee vastuuta ja luottoa. Tosi hyvät fiilikset. Tuntuu hyvältä olla kapteenistossa. Siskoni pelaa PK-35:ssa, ja faija on tietenkin myös pelannut täällä. Edustan seuraa ylpeänä.

Kesällä uudestaan Crystal Palacen testiin

Rantanen kävi keväällä Englannissa, missä hän vietti kahdeksan päivää Crystal Palacen vieraana. Vierailun aikana Rantanen tutustui seuran toimintaan ja harjoitteli U18-joukkueen kanssa. Nuorukainen pitää reissua antoisana kokemuksena.

– Siellä pelaajat olivat todella fyysisiä. Sitä puolta minun pitää vielä kehittää. Reissu antoi tosi paljon lisää intoa. Näin oman tasoni, ja miten pärjään siellä. Paljon pitää vielä tehdä töitä.
Crystal Palace piti näkemästään, sillä lontoolaisseura haluaa nähdä Rantasen uudelleen. Hän matkustaa takaisin Englantiin kesällä.

– Menen sinne heinäkuussa takaisin. Tarkkaa ajankohtaa ei ole vielä tiedossa. Se pitää katsoa vielä Shefkin kanssa ja otteluohjelmamme mukaan. Silloin siellä olisi tarkoitus pelata pari peliä. Sitten katsotaan, mitä sen jälkeen tapahtuu.

Alkaneella kaudella Rantanen tavoittelee mahdollisimman paljon vastuuta Ykkösessä. Joukkueen menestyminen menee kuitenkin henkilökohtaisten tavoitteiden edelle. Rantanen uskoo Punamustien taistelevan noususta.

– Nyt kun olen päässyt debytoimaan, haluan totta kai lisää pelejä ja lisää kokemusta. Yritän murtautua pelaavaan kokoonpanoon. Tärkeintä on tietysti se, että joukkue pärjää ja saamme mahdollisimman paljon voittoja.

– Minulla on selkeä nousutavoite. Luotan tähän joukkueeseen. Meillä on kova jengi. Uskon siihen, että jos kaikki tekevät kovasti töitä, voimme lähteä voittamaan jokaista peliä.